Aprendre tot caminant
Setmana XXIV de
durant l’any (16/09/18)
Jesús parla amb
els seus deixebles tot fent camí. Com
les passejades dels filòsofs i els seus deixebles. La gran diferència entre el
mestre i el deixeble i el professor i l’alumne, és que mestres i deixebles
convivien. No s’anaven a buscar títols o màsters, no es buscava acumular
coneixements per ostentar un càrrec: s’aprenia conjuntament, vitalment, en el
llibre obert de la Naturalesa, s’aprenia la saviesa del cor, de manera
itinerant...
I als poblets de
Cesarea Jesús fa una pregunta als seus deixebles: “Qui
diu la gent que sóc jo?” Podríem
preguntar-nos, és que el Senyor no ho sabia, no escoltava el que deia la gent
com ho escoltaven els deixebles? Era una pregunta merament retòrica per veure
com es posicionaven els seus amics?
Les respostes
que donava la gent eren parcialment veritables: Jesús no era Joan Baptista,
però hi tenia molt en comú, Jesús no era Elies ni Jeremies, però era profeta i
hauria de tenir el final tràgic dels profetes... Avui molta gent admira Jesús,
nosaltres mateixos... però en fem aproximacions parcials., teòrics, el nostre
coneixement ha d’anar més enllà, ha de ser un coneixement vital, com el del
mestre i el deixeble.
I vosaltres qui
dieu que sóc? La confessió de fe de Pere, contundent impetuosa, generosa ens
impressiona: “Vos sou el Messies”. Potser era la primera vegada que ho
formulava clarament. Però Pere només acceptava també un messies parcial,
gloriós, no el que havia d’assumir la creu. I així com en Sant Mateu hi ha tot
un elogi de Jesús a l’acte de fe de Pere, en Sant Marc hi ha allò que els
biblistes coneixen com a “secret messiànic”. Els prohibí severament que ho
diguessin a ningú. Per què Jesús imposa silenci als seus deixebles, els diu que
no parlin de la seva condició divina? Era una professió de fe que s’havia de
fer en el moment oportú. I que no es feia solament en paraules sinó amb la
donació de la vida... La filiació divina es mostraria en la creu, en l’acte
suprem de donar la vida. I la fe s’ha de traduir en obres. Tota sola és morta,
diu Sant Jaume.
Per això Jesús
renya Pere fortament. Li diu “Satanàs” paraula que no usa ni pels escribes ni
pels fariseus... Per què? Perquè Pere, pensant fer-li un favor, vol
dissuadir-lo de la seva missió. L’adversari s’amaga subtilment darrera de tot
allò que ens fa tenir una mirada superficial centrada només en el més ençà. Quan
no mirem les coses des de Déu sinó que es miren des de terra.
Perquè la
conseqüència de la professió de fe és donar la vida: que és l’abnegació. Mossèn
Rius Camps un biblista que ha estudiat molt la figura de Sant Pere ens recorda
que quan Jesús i Simó dialoguen prop del llac, amb aquelles tres preguntes....
m’estimes? al final Jesús li diu “segueix-me!” Això vol dir que encara no el
seguia. I havien passat tres anys convivint! Però encara no el seguia...
I nosaltres que
el seguim? El salm hem cantat és també una humil professió humil: “continuarem caminant entre els qui
viuen a la presència del Senyor.” La fe és un camí, és un itinerari, és un
procés. Acollint la pròpia creu, les pròpies ferides, les circumstàncies que
ens toquen viure, els goigs i els encerts de cada dia. Com aquells primers
deixebles l’eucaristia ens fa sentir que Jesús camina al costat nostre.
Sí Senyor, continuarem
caminant amb vos.
Comentarios
Publicar un comentario