Déu de vius 30/06/19
“Deixa que els
morts enterri els seus morts”. Ens sembla una expressió dura i paradoxal. En la
mentalitat semita els conceptes de mort i de vida no són iguals que els
nostres. Per important que fos el seguiment de Jesús, com és que sembla que
sigui un obstacle el d’exercir l’obra de misericòrdia d’enterrar el propi pare?
Com concebia
Jesús de Natzaret la mort i la vida? Qui són per a ell els morts i qui són els
vius? Jesús ens diu que la filla de Jaire “no és morta sinó que dorm” (Mt 9,
24), també diu semblant expressió del seu amic Llàtzer: “el nostre amic s’ha
adormit, però vaig a despertar-lo” (Jn, 11,11). Igualment el fill pròdig “era mort, però ha tornat a la
vida” (Lc 15, 32). I davant de les
preguntes inquisitives dels saduceus, Jesús anuncia un “Déu de vius i no de
morts” (Lc 20, 39).
En la manera d’entendre
el món semita, més enllà de les aparences hi ha gent que creiem que està morta
i és viva. A l’Alcorà dels que moren per una causa noble figura diu “no digueu
que són morts sinó que viuen” (Alcorà 3, 169).
També aquesta és
la nostra experiència: hi ha morts que són vius, hi ha vius que són morts. Hi
ha persones finades que perviuen amb força en el nostre record, que les sentim
quotidianament properes fins i tot que, en certa manera, es continuen
comunicant amb nosaltres. Perduda l’aparença física, roman el seu testimoni
lluminós. Són morts vivents. Sobre
tot els sants, que ens ajuden amb la seva intercessió, són el millor testimoni
de la vitalitat de l’Església.
Hi ha en canvi, persones infecundes, aïllades, pessimistes,
amargades, que són talment morts en vida. Fins i tot en català quan una cosa és
molt feixuga i difícil de moure diem “quin mort!”.
Per tant, deixar
que els morts enterrin els seus morts i anunciar el Regne, és deixar tot allò
que porta a l’esterilitat, a la incomunicació, a la mort en vida i anunciar en
canvi un Déu que ens és vida, un regne de veritat i de vida, de justícia, d’amor
i de pau.
Però per fer-ho
cal allunyar la temptació del fonamentalista: “Senyor, voleu que manem que
baixi foc del cel i que els consumeixi?”. No és aquest el foc que Jesús ha
vingut portar, sinó el que ve de l’Esperit Sant.
Davant del nostre
món hi ha comportaments apocalíptics, hi ha profetes de desgràcies, fins i tot
hi ha persones que s’autoimmolen per uns determinats ideals. Terrible. El camí de la paciència, de la comprensió,
del respecte al ritme de cada persona, sobretot d’aquella que camina amb el pas
més lent, és un camí llarg i abnegat però, a la llarga, més efectiu.
Hem llegit
aquests dies que l’Església s’obre a la possibilitat d’ordenar homes casats. El
document de treball del Sínode per l’Amazonia, que se celebrarà el proper
octubre, tot afirmant que el celibat és un regal per a l’Església, demana que,
per a les zones més remotes de la regió, es tingui en consideració la
possibilitat d’ordenació sacerdotal per a les persones grans, preferentment
indígenes, respectades i acceptades per la seva comunitat, encara que ja
tinguin un família constituïda i estable, per tal d'assegurar els sagraments
que acompanyen i sostenen la vida cristiana” (n. 129.2). És un signe d’esperança
per una església de vius, encara que clamin els apocalíptics.
Comentarios
Publicar un comentario