Vanitat i més vanitat
Què és la
vanitat? Habitualment entenem la vanitat
en la primera accepció de la paraula: l’orgull inspirat per un alt concepte de
les pròpies qualitats o mèrits, acompanyat d’un desig excessiu d’ésser notat i
lloat de les gents. Tots en major o menor grau patim d’aquest virus, a tots, en
major o menor grau ens agrada que ens afalaguin. I de vegades és una temptació
molt subtil, la de quedar bé sempre i a qualsevol preu. El Papa Francesc, enfront de la temptació de la vanitat
que ens afecta tots, incloses les comunitats eclesials, proposa un antídot, la “santa vergonya”,
El llibre del
Cohelet que acabem de proclamar, però, parla
de la vanitat de manera més genèrica, tot allò que és en va. I planteja dues
situacions ben reals d’aquesta vanitat: la persona que s’ha esforçat a treballar
amb coneixement, traça i eficàcia i, en canvi, el que li pren el relleu no s’hi
esforça per res i aquella empresa se’n va en orris. És en va i a més és una gran
dissort, comenta l’autor sagrat. Ben real. Quantes situacions coneixem de
persones que s’han esforçat durant anys a tirar endavant una empresa i els seus
successors l’han malbaratada. Recordeu
la novel·la l’Auca del Senyor Esteve,
de Santiago Rusinyol quan ens presenta l’Esteve com a model de botiguer i en l’ambient
de prosperitat esclata el conflicte amb en Ramonet, el fill que vol ser artista
i no vol heretar el negoci...
La segona
situació del llibre sagrat descriu perfectament allò que avui denominem estrès:
el que passa els dies en el desfici i en les penes de la seva servitud i de nit
el seu cor no descansa. És una situació semblant a la que proposa Jesús a l’evangeli,
la de l’home ric que planeja ampliar els seus graners la vigília de la seva
mort. I Déu li recorda que no s’emportarà res a l’altra vida.
En el fons
ambdós sentits de la paraula vanitat tenen un denominador comú: l’egolatria, el
culte el jo i el fet de menystenir els altres. La vanitat és com les bombolles de sabó, molt aparents,
però les toques i es queden en o res. Hi ha una revista que es diu precisament Vanity fair, on els protagonistes són
els famosos. En ella es parla d’una urbanització madrilenya que és un veritable
búnquer, amb centenars de càmeres, sensors de moviments, una doble tanca i rondes de cotxes de seguretat perquè
ni una mirada indiscreta entri en la urbanització. Allí la seguretat, la discreció
i el luxe ha enganxat l’elit econòmica del país. En resum, una gàbia d’or. En
els darreres vint-i-cinc anys al nostre país s’ha construït més que mai però
aquest creixement no ha respòs ni a les necessitats ni a les demandes d’allotjament
de la població. L’augment de la precarietat i el risc de la pobresa han fet
desplomar-se la demanda, moltes llars han estat desnonades i els joves i els
treballadors no poden accedir al mercat per manca de solvència. Quin contrast!
Però el més greu és que aquest aïllament sigui la ignorància de tan patiment.
Ramon Llull deia
que s’ha de conjuntar sempre “un amor virtuós i una intel·ligència sense
vanitat”. Demanem aquest amor fort aquest aprendre a llegir entre línies amb
humilitat. Jesús se’ns dóna del tot. Com canta el Pange lingua, :
s’alimenten del Senyor els pobres, els servents, els humils.
Comentarios
Publicar un comentario