El vi i la fraternitat existencial
Homilia diumange XXVII de durant l'any. 4 d'octubre de 2020
Estimats,
Per tercer diumenge
consecutiu hem escoltat una paràbola de Jesús al voltant de la imatge de la
vinya. El nostre paisatge proper durant segles estigué poblat de vinyes. La
vinya forma part de la nostra cultura mediterrània. “Vinyes verdes vora el
mar...” escrivia el poeta... I, tot i que han sorgit novetats tecnològiques, la
manera de conrear la vinya al segle XIX i primers del XX no seria gaire
diferent de com era al segle I, al temps de Jesús. Una obra artesanal, amb molt
d’esforç: plantar la vinya, voltar-la d’una tanca, cavar-hi un cup -és a dir una
recipient, generalment d’obra, sobre el qual es trepitja el raïm i on el most
es transforma en vi...- També el salm
ens ha parlat de quan entren els senglars a devastar-la, exactament el mateix
perill que tenen avui algunes vinyes amb la proliferació de porcs senglars i
per això s’inventen tanques electròniques per defensar-les...Tot i que han
aparegut novetats tecnològiques, a Poboleda al Priorat, encara es fa la festa
del vi i la verema a l’antiga, i en petit format, aquí mateix a Canyet.
La vinya estava tan
vinculada a la cultura del temps de Jesús que va passar a ser un dels símbols
bíblics d’Israel i Jesús mateix es va proclamar el cep veritable. Jesús pren
aquesta imatge quotidiana per descriure la reacció dels jueus, o de la
humanitat, quan Déu beneeix. En lloc de ser agraïts, els vinyaters maquinen com
apropiar-se de la collita... i per fer-ho estan disposats a maltractar els
enviats de l’amo i, fins i tot, a matar el seu fill.
Per compondre aquesta
paràbola que hem escoltat, Jesús es va basar en el càntic d’Isaïes que hem
proclamat a la primera lectura. Tant ell com l’antic profeta de vuit-cents anys
abans, devien predicar aquestes reflexions en el decurs de la festa que Israel
celebrava a l’acabar la verema. Els convidava a anar més enllà de la collita i
a pensar en una altra no menys important: la collita de valors divins.
Preguntem-nos quin és el
fruit del nostre treball...? A què dediquem tants esforços? Fem créixer i
multiplicar els valors i les virtuts?
Us explico una floreta de
sant Francesc d’Assís, la festa del qual avui celebrem: Francesc patia molt
dels ulls i van anar a Rieti, a fer-se curar de la visita. Quan els habitants
de Rieti es van assabentar que Francesc era a l’església, van anar en massa a
veure’l de manera que la vinya de l’església va quedar talada i el raïm va
desaparèixer. I no obstant aquell any,
va recollir més vi que mai. I és que
Francesc se n’havia assabentat i havia propiciat el miracle.
Ahir, en la vigília de la
memòria de Sant Francesc, a la ciutat d’Assís, després de l’eucaristia, el Sant
Pare va signar la seva tercera encíclica: Fratelli Tutti (Germans tots,
en català). La visita a Assís haurà estat privada, sense cap participació de
fidels, a causa de la situació sanitària. El títol de l’Encíclica s’inspira,
altra vegada en els escrits de sant Francesc: "Mirem, germans tots, al bon
pastor que va sostenir la passió de la creu per salvar les seves ovelles"
(Advertències, 6, 1: FF 155). Convé que tots la llegim i l’aprofundim. Està
escrita amb el to planer de Francesc i és de gran actualitat.
Com podem fer una Església
més ecològica i sostenible? Ja hi ha algunes iniciatives en marxa en aquest
sentit. Però el que es tracta és que entenguem que els fruits que recollim, són
el símbol dels fruits de les virtuts que hem recol·lectat.
Dijous passat deixava
aquest món el P. Hilari Raguer, monjo de Montserrat, historiador de prestigi
internacional. Vaig tenir l’honor de conèixer-lo i de conversar-hi. Home de
fortes i conviccions i molt recte, tenia un gran sentit de l’humor i coneixia
moltes anècdotes de la intrahistòria. Va col·laborar activament en la pastoral
del santuari i feu acompanyament espiritual de moltes persones, com va recordar
el P. Abat, Josep Maria Soler en el seu comiat. El P. Hilari ha servit Déu, l’Església
i Catalunya. Que vegi ja la Veritat que ha cercat tenaçment tota la vida.
Anem a celebrar
l’eucaristia: pa i vi. Fixem-nos avui en la força simbòlica del vi, la seva
sang. Quan els parents de Jesús reclamaven veure’l perquè era de la seva
mateixa sang, el Mestre per alliçonar-los parlava dels deixebles que tot i que
no tenien la mateixa sang, eren el seus amics i l’amistat està per sobre de la
“crida de la sang”. Per això a l’eucaristia el vi esdevé la sang de la nova aliança,
és a dir el pacte amb els nous amics. Amb nosaltres.
Que Sant Francesc d’Assís
ens il·lumini a “tots els germans”, que no ho som per tenir la
mateixa sang, sinó
la mateixa existència.
Comentarios
Publicar un comentario