La muntanya del consol i la festa
Homilia diumenge XXVIII de durant l’any
Estimats.
La primera lectura que
hem proclamat del profeta Isaïes, escoltada en el moment actual de pandèmia i d’incertesa,
és profundament consoladora; promet amb unes imatges precioses, que “el Senyor
farà desaparèixer... el vel de dol que cobreix tots els pobles, el sudari que
amortalla les nacions”. És a dir farà
desaparèixer aquell dol que avui pràcticament tots els pobles de la terra estem
sofrint pel flagell de la pesta que trastoca els nostres plans i ens impedeix
programar res a mig termini. El profeta-poeta anuncia que el Senyor farà
desaparèixer aquell sudari que amortalla les nacions per tantes víctimes de la
covid-19.
I com ho farà perquè
retrobem el consol? El camí és a la nostra mà: si tots sabem trobar el camí que
puja a la muntanya del senyor. La muntanya és bíblicament el lloc de trobada
amb Déu. Sí, aquest temps estrany és un
temps que ens possibilita aprendre els viaranys que ens conviden a pujar la
muntanya del Senyor, un temps perquè aprenguem a fer pregària, a cultivar la interioritat,
a dialogar amb l’Altre, ja sigui en la solitud i el silenci del confinament, ja
sigui en la vida ordinària.
Però encara hi ha una
altra imatge complementària que usa el profeta. És la imatge de l’àpat, del
banquet. En aquesta muntanya el Senyor de l’univers prepararà un convit de
plats gustosos i suculents, de vins rancis i clarificats. És a dir si aprenem
la trobada amb Déu, aprendrem també la trobada joiosa amb els germans en allò
que culmina totes les trobades que és la festa. Ara ens diuen que les
celebracions han de ser a petita escala, que ens podem trobar només sis
persones...Déu n’hi do si sabem redescobrir aquells que conviuen habitualment
amb nosaltres. Si aprenem de debò a fer festa amb ells ens anirem preparant pel
gran convit que el Senyor ens té reservat.
Els grans sacerdots i
els notables del poble, en aquell temps ja devien fer festes, festes
litúrgiques i festes mundanes. Però probablement els ritus i la rutina els
havien fet perdre el sabor de la festa.
I Jesús els dóna dues pistes que
són vàlides també avui per nosaltres: per anar a la festa cal senzillament voler
fer festa. Voler celebrar. I no cercar excuses raonables que semblen més
rendibles. Si fem un ús merament
utilitari del temps no entendrem mai la gratuïtat de la festa, de la
manifestació de la joia de viure i de creure.
L’altra pista és
posar-se el vestit de festa, és mudar-se, com diem en català. Mudar-se és el
símbol de canviar. Per fer festa cal també convertir-se és a dir girar-se
deixar de mirar exclusivament cap a nosaltres mateixos i mirar cap allà on es
troba la llum.
En aquest temps difícil
també aprenem a assaborir més els detalls de la quotidianitat i les
celebracions familiars en la intimitat ens resulten més autèntiques. Però aquestes
festes senzilles són el símbol de la festa universal dels pobles.
D’ella, d’aquesta festa
universal, en parla el Papa Francesc quan a la seva tercera encíclica, Germans tots -aquesta que va signar la
setmana passada prop de la tomba de sant Francesc a Assís- quan diu: que mentre el nostre sistema econòmic i social
produeixi una sola víctima, i hi hagi una sola persona descartada, no hi haurà
una festa de fraternitat universal. És una afirmació que ens sacseja i que
forma part també de la convocatòria de l’esdeveniment The Economy of Francesco un esdeveniment al qual s’han convocat
joves economistes i empresaris d’arreu del món que ja hi estan treballant i que
aportaran nous criteris de comportament per poder atansar-se a poc a poc a
aquesta festa de fraternitat universal. The
Economiy of Francesco, s’havia de celebrar el primer de maig però que a
causa de la pandèmia es va haver d’ajornar i que se celebrarà on line del 19 al
21 de novembre. Esperem els seus fruits. Però entre tant, cultivar la solitud i
el silenci per experimentar el consol i aprendre a consolar. Aprenguem a fer
festa en la intimitat, tenint present els més pobres (i tan pobres com som, com
deia el poeta) per poder celebrar un dia la festa de la fraternitat universal,
de la qual l’eucaristia, cada eucaristia, és promesa i anticipació joiosa.
Comentarios
Publicar un comentario