Una altra independència
Diumenge del Domund, 2020
Estimats germans i germanes,
Acabem d’escoltar com a Jesús li plantegen una pregunta
enverinada: si és lícit pagar o no el tribut al César. Els qui li plantegen són
enviats pels fariseus i partidaris d’Herodes Antipes La pregunta va precedida d’una
mena d’elogi molt ben pensat però intuïm que pervers. Reconeixen a Jesús que
diu sempre la veritat, que ensenya de debò els camins de Déu i que no obra per
complaure els homes. Tres afirmacions veritables però mogudes per l’afany d’adulació.
Cada text s’ha de posar en el seu context perquè, si no, es
converteix en un pretext. He dit que uns
que li plantegen la pregunta enverinada són partidaris d’Herodes Antipes, fill
d’Herodes el Gran, que volien la independència dels jueus enfront del poder
romà. Herodes Antipes és el monarca feble i corrupte que pressionat per
Herodies, la mare de Salomé, va ordenar l’execució de Joan Baptista i que es va
mofar de Jesús a la Passió titllant-lo de boig. Per cert que aquest monarca roí i la seva dona
van acabar exiliats de Palestina per decret de l’emperador Calígula, a sant Bertrand de Comenge, un petit poble dels Pirineus a només 30 quilòmetres de la
Vall d’Aran. Però ja podia ser corrupte el monarca que per a molts la fi, en
aquest cas la independència jueva, justifica tots els mitjans.
Tornem a la pregunta .Si Jesús respon que sí, el poden
acusar de blasfem perquè els qui li plantegen
creuen que l’únic rei d’Israel és Déu i el César és un pagà opressor del
poble, violador de les seves lleis i tradicions, que eren moltes. En canvi, si Jesús
respon que no el poden acusar de sediciós perquè es mostra contrari al pagament
de l’impost i per tant no reconeix l’autoritat política dels romans a Judea(J.Latorre).
Jesús que defensava dir sí quan és sí i no quan és no (quan
la pregunta és honesta) diu l’evangelista que s’adona de la seva malícia i surt
per la tangent, amb molta intel·ligència. Els contesta amb una altra
pregunta: de qui és aquesta figura i el nom que hi ha escrit? I quan li
responen el que ell ja sabia de sobres, els respon amb la sentència: “Doncs
retorneu al César allò que és del César i a Déu allò que és de Déu.” Aquesta resposta ( «retorneu a
l'Cèsar i “doneu” a Déu ...») implica un trencament radical, no “contra”, sinó “sobre”
Roma, per crear una humanitat de Regne, que no s’estabilitzi com a Imperi
militar , ni es concreti en els tributs. En aquesta línia, ell vol que els seus
deixebles i amics no paguin més diners al César, no perquè el retinguin per a
ells (o per a un tipus d’Estat Jueu), sinó perquè el tornin, no per iniciar una
guerra, vencent a diners del César amb un altre de més fort, sinó creant una humanitat
sense diners ni tributs. Alerta, Jesús sap que hi ha diner, i que el diner
és important (com queda reflectit a les paràboles del dracma de dona, donatiu
de la vídua, etc ) però sap també que les coses de Déu se situen per sobre
(fora) del tribut o denari / diners del César (cf. Mc 12, 15). El Regne de Déu
és gratuïtat i no pot comprar-se o vendre amb diners (cf. 14, 5-7). (X.Picaza).
Estimats germans i germanes davant d’un panorama polític tan
convuls com el que estem assistint, el Papa Francesc ens recorda que cada dia
se’ns ofereix una nova oportunitat, una etapa nova. No hem d’esperar-ho tot
dels qui ens governen, perquè fora infanti. Gaudim d’un espai de coresponsabilitat
capaç d’iniciar i generar nous processos i transformacions. Siguem part activa
de la rehabilitació i l’auxili de les societats ferides” (Germans tots, 77).
Els missioners i les missioneres als que avui diumenge del
Domund tenim presents de manera especial, humanament parlant han fet un mal
negoci, en molts casos han deixat la possibilitat de fundar una família, de
tenir un futur professional brillant per anar-se’n a d’altres cultures on han
hagut d’aprendre altres llengües i mentalitats, on han posat en risc la seva
salut i la seva vida i sovint amb un resultat, sempre humanament parlant, poc
rentable. No obstant tenen el goig íntim d’estar a prop dels qui més pateixen i
en especial en aquest temps de pandèmia, “d’ésser testimonis de l’amor incondicional
de Déu i de l’Església per a tota la humanitat.”(Omella). Per això repeteixen amb
fermesa, com aquesta religiosa ja gran del cartell d’enguany: “Aquí em tens. Envia-m’hi”.
I aquesta independència els fa lliures de tot jou interessat.
Anem a celebrar el memorial agraït i gratuït de la passió
del Senyor. Que cadascú en el seu cor i tots com a comunitat fem també nostres
aquestes paraules del profeta: “Aquí em tens. Envia-m’hi” i tot, fins i tot
quelcom tan atractiu com el diner, quedarà relativitzat.
Comentarios
Publicar un comentario