Enviats a estimar
Diumenge XXX de durant l’any
Homilia
Si diumenge passat
escoltàvem una pregunta perversa plantejada a Jesús pels fariseus, sobre si
calia o no pagar tribut al Cèsar, aquesta vegada és un mestre de la llei que,
també amb segones li planteja al Senyor: “Quin és el manament més gran de la
llei?” No pregunta amb voluntat d’interessar-se, ho sabia de sobres, si no per
“posar-lo a prova”. Aquesta és una temptació rebuscada però sovintejada també
en l’actualitat. Li preguntem a un altre alguna cosa, amb el desig de saber-ne
una altra. I encara pitjor, de vegades aspirem a la veritat per mitjà d’una
mentida...Cal purificar la nostra intenció.
I nova resposta intel·ligent del Senyor. Jesús uneix els dos manaments que
estaven dispersos en la Torà
(el llibre de la llei i la identitat del poble jueu)i els posa en el mateix pla
i encara considera que un i altre són el pal de paller del qual penja tota
l’Escriptura. I encara després hi afegirà el “com”: “Estimeu-vos els uns als
altres “com” jo us he estimat.” En aquest “com” hi ha tota la grandesa i la
novetat de l’evangeli.
La paraula “manament” ens
sona una mica-força a imposició, però un teòleg de tant nivell com el papa
emèrit, Benet XVI, escrivia amb paraules senzilles que l’amor no es pot
“manar”, en el sentit d’ordenar. Com entendre doncs el manament de l’amor nou?
L’ancià pontífex l’entenia en el sentit de devolució: Déu ha estat el primer en
estimar-nos i nosaltres, en estimar, no fem altra cosa que retornar-li allò que
ens ha donat. I això ho podem constatar quan som nosaltres els qui prenem la
iniciativa, quan estimem i ens trobem que la persona estimada respon. En línia
amb aquella dita de Sant Joan de la Creu: “on
no hi ha amor, posa-hi amor i trobaràs amor.” En castellà “mandar” significa també enviar. (Algunes
persones encara en alguns pobles de les comarques gironines diuen “mandar’m-ho”
en el sentit d’enviar-m’ho...). En aquest sentit Jesús ens envia a estimar.
Estimar, no d’una manera egoista i possessiva si no d’una manera altruista i
missionera.
Ja sabeu que ahir el Papa
Francesc va rebre en audiència el president del govern Pedro Sánchez i, en un
gest insòlit, va dedicar un discurs a la
delegació espanyola i va recordar que la missió dels polítics és "una
forma molt alta de caritat i amor". Ja el seu predecessor, Benet XVI, té
un llibre dedicat a la caritat política. Caritat i política són dues paraules
molt desprestigiades en la nostra societat per una visió deformada d’ambdues.
Per caritat s'entén freqüentment «almoina», «assistencialisme», la simple ajuda
puntual que donem a algú i que no es planteja la lluita per la justícia. Per
política se sol entendre «el que fan els polítics», identificant-la amb un
entramat d'interessos, privilegis, manipulacions ..., «tots són iguals», diem,
allunyada de les necessitats socials, aliena a nosaltres i en la qual no volem
implicar-nos, lluny de la nostra vida quotidiana, una mica de tot allò que som
espectadors i no actors.
No obstant això,
necessitem les dues coses: viure la caritat i viure la política com una cosa
pròpia, profundament humana i necessària per a construir humanitat. Però
enteses d'una altra manera. La caritat és l'amor que ens fa capaços de posar
per davant el que necessita l'altre, que ens porta a posar la vida a el servei
que l’altre visqui, realitzi la seva humanitat i així creixem junts com a
persones. En particular és la reacció davant el patiment de l'altre,
especialment el patiment injust dels empobrits, que ens porta a fer tot el
possible per eliminar aquest sofriment i a sentir que no hi ha excusa possible
per no fer-ho. La política és l'activitat de tota la societat, de les persones,
de les organitzacions socials, de les institucions ..., per a col·laborar a construir una vida
social més
justa i humana, unes relacions socials de major fraternitat.
El teòleg Leonardo Boff a Catalunya
Cristiana en una entrevista que cal llegir, explica que “aquest Covid-19 ha
caigut com un llamp sobre els dogmes del capitalisme i del neoliberalisme i els
ha destrossat tots. L’essencial no és el lucre, sinó la vida, no és la
competència, si no la cooperació, no l’individualisme sinó la interdependència,
no l’assalt als béns i serveis de la natura sinó a tenir-ne cura.” I recorda
que canviar està dins de la manera humana de fer.
Estimar una persona vol
dir acceptar-la tal com és, però també vol dir acceptar que pugui canviar. És
més només una persona pot créixer harmoniosament si se sent estimada. Ara anem
a compartir l’àpat de l’amor, aquell que, si ens deixem, fa més estret els
nostres llaços i més pregona la nostra estimació.
Comentarios
Publicar un comentario