La qualitat de l'acollida
Diumenge XVI de durant l’any
Exercir l’hospitalitat no
és solament donar llit i sostre sinó sobretot rebre l’hoste tal com és, amb la
seva cultura i amb tot el que aporta la seva vinguda. Les civilitzacions
orientals i africanes ho han comprès particularment, nosaltres encara n’estem
aprenent...
El santuari de Mambré és
el monument de l’amistat entre Abraham i Déu. Déu hi passa amb els seus àngels
i es cansa com a pelegrí. Rublev ho plasma en una icona inoblidable on els tres
àngels representen nogensmenys que les tres persones de la Santíssima Trinitat.
La tradició monàstica
identifica l’hoste amb el mateix Crist. El P. Bernabé Dalmau, monjo de
Montserrat, ens explicava que un dia era a la seva cambra, traduint un article
molt interessant i, de sobte, el truquen de porteria i l’avisen que hi ha un
pelegrí que vol confessar-se. Una mica contrariat per haver d’interrompre la
seva feina, baixa de seguida a porteria. I mentre baixa va pensant: “Quan Íñigo
de Loiola arribà a Montserrat, fa cinc segles, un monjo que no el coneixia el
va acollir i el va escoltar i aleshores la contrarietat s’esvaeix... i si
aquest pelegrí d’avui, fos Sant Ignasi?
De vegades ha vingut algú
inconegut a interrompre la rutina de la nostra feina i de la nostra vida i resulta
que, després aquest algú ens ha canviat la vida. I potser ha estat senzillament
una persona que ens ha vingut a ajudar en les feines de la llar o a tenir cura dels més grans... l’hem sabut
acollir bé, malgrat el salt cultural que tot bon acolliment ha de vèncer...? l’hem
servit o, potser només ens n’hem servit?
La casa d’aquella aldea
inconeguda que identifiquem com Betània, era l’arquetipus d’aquelles cases que
acullen els enviats de Crist.
Marta era la mestressa de
casa, i fa molt bé de servir, però embriagada per l’activitat, perd la pau i no
pateix que la perdi també la seva germana
Estimats germans i
germanes: com acollir bé els pobres, els marginats, els sensellaristes...? Com
evitar caure un professionalisme sense entranyes, o un amateurisme potser
incaut? Mireu, entre el “labora” de Marta i l’”ora” de Maria, hi ha una baula,
que és el paper de la comunitat.
Per això, l’escena de
Betània, il·luminada
per Sant Lluc, és un esbós de l’Església i en concret de Càritas. L’acció
professional és digne de tot elogi. Però és primordial l’atenció a la Paraula.
Està bé procurar menjar als indigents, cercar-los un sostre digne, ajudar-los a
buscar feina... però el més important és escoltar-los i escoltar-los de debò.
Per comprendre bé aquest
passatge de l’evangeli d’avui cal llegir el llibre dels Fets, 6, 1-4: “com que
anava augmentant el nombre dels deixebles, els creients de llengua grega es van
queixar dels de llengua hebrea, perquè les seves viudes eren desateses en el
servei diari d'ajuda als pobres. Llavors els Dotze van convocar l'assemblea de
tots els deixebles i els digueren: “No estaria bé que nosaltres deixéssim la
predicació de la paraula de Déu i ens poséssim a servir a les taules. Per tant,
germans, trieu entre vosaltres set homes de bona reputació, plens de l'Esperit
Sant i de seny, i els encarregarem aquesta tasca. Nosaltres continuarem
dedicats a la pregària i al servei de la Paraula.” Un passatge que s’ha
considerat com la institució del diaconat permanent. Evoquem-lo avui que
l’Ignasi Miranda, tants anys al servei de Ràdio Estel, en la informació
religiosa, serà ordenat diaca de mans del cardenal de Barcelona.
Tornem a Betània, gràcies
a Maria, no sempre compresa per Marta, la casa de Betània va passar a ser
imatge de l’Església, la llar de la Fe. Però hi ha un altre model, complementari
la casa de Natzaret, on s’aplegava no sols la Sagrada Família, si no tot el
cercle de parents de Jesús, allí les qualitats de Maria i les de Marta, sense
els seus defectes, es van fondre per miracle de Gràcia, en una única dona:
Maria. Ella és alhora mestra de caseïtat, de l’art de portar la casa i alhora
de ser deixebla atenta a la Paraula.
Diuen que la llegenda és
el perfum de la història: Llàtzer, Marta i Maria vivien al castell de Magdalo i
eren membres d'una noble i poderosa família descendent de reis; els seus pares
es deien Cir i Èucaris. La família tenia aquest castell, proper a Natzaret, les
terres de Betània i una part de les de Jerusalem, que van repartir-se entre
tots tres: Maria, el castell de Magdalo (d’aquí el nom de Maria Magdalena),
Marta Betània i Llàtzer, la part de Jerusalem. Maria que en principi s’havia lliurat
a la frivolitat, després va ser apòstols dels apòstols; Llàtzer es va fer
cavaller, lluitant pels ideals més alts i més nobles, però al final va esdevenir
un poble pelegrí i Marta era l'única que tenia cura dels assumptes domèstics i
va administrar sàviament la riquesa dels tres, i encara podia dedicar-ne una
bona part a la caritat amb els necessitats. Quan Crist va ascendir al cel, van
vendre totes les seves possessions i es van dedicar a la predicació de la bona
nova, també com a deixeble.
Sigui com sigui, si eren
tres germans? On era Llàtzer aquell dia que Marta servia i Maria escoltava?
S’identifica amb aquell pobre que havia patit tant refús a la porta del ric que
banquetejava i que des del si d’Abraham, sense paraules, judica encara tots els
vicis i els pecats, els excessos o les deficiències del nostre acolliment?
Germans, per atendre bé els qui truquen a les nostres portes, per escoltar-los
bé, simultàniament hem d’escoltar la Paraula de Déu i aplicar-la a la nostra
vida.
Comentarios
Publicar un comentario