Orfes de llum
Dominica letare
Amics,
Diuen que a la porta d’una església hi havia un captaire cec. Un rètol deia
lacònicament: “Soc cec”. No recollia gaire. Un publicitari es va oferir a canviar-li
el redactat. Ell va acceptar. L’endemà la gorra era plena de bitllets i
monedes. Què deia? Senzillament: “És primavera i jo no ho puc veure.” Aquell
dia tothom es va fer càrrec de la sort d’aquell orfe de llum.
El cec de l’evangeli no tenia cap culpa de ser-ho. Era un home pobre i sincer que va acceptar la
presència i el misteriós contacte o unció de Jesús. Es va deixar tocar per
Jesús. Va anar amb docilitat a rentar-se en l’aigua significativa de Siloè. Són
personatges estel·lars en aquesta
hora quaresmal. Quan després rellegiu
aquest llarg passatge noteu que només davant d’ell i de la dona samaritana
Jesús va dir “jo sóc”. I ells van fer el procés de passar de veure un home, un
profeta i finalment, el fill de Déu. Un instant pot passar a ser anodí a ple de
sentit. Com aquells que vius tu que m’escoltes i recordes amb precisió el dia
que et vas sentir tocat per Déu o que vas conèixer la persona que finalment va
encendre la teva nit.
El cec de l’evangeli conscient que la llum de Jesús és gràcia ho
va proclamar davant de la ironia i de les insídies farisaiques fins a ser
testimoni i màrtir de la Veritat i en conseqüència va ser exclòs de la societat
dels hipòcrites. El cec de l’evangeli ens representa a cada un de nosaltres
que, en diversos moments de la nostra vida, hem sentit que passàvem de la
tenebra a la llum. Del pecat a la gràcia. De la desorientació a la claredat de
la visió. Preguntem-nos, doncs, si el nostre moment personal és de docilitat
com el d’aquell que no hi veia i estava cridat a veure-hi clar. Com la docilitat
de Sant Josep, pelegrí de somnis, ben disposat a llevar-se i a emprendre llargs
pelegrinatges . Com la docilitat de Maria, mare del Dolor que a la fi es deixa
treure el fill mort de la falda amb l’esperança clara que el retrobarà. Com la docilitat
de tants ancians i malalts que humilment
deixeu que altres tinguin cura del vostre cos. Com la docilitat dels
seminaristes que aquí i a la parròquia de Sant Josep acompanyeu fidelment d’altres
joves.
El marc de l’escena de l’evangeli d’avui és la festa dels Tabernacles.
En el temple de Jerusalem hi posaven esplèndides lluminàries per recordar com
Jahvè es feu llum per a guiar el poble en el seu pelegrinatge pel desert.
Divendres a la nit, aquí mateix quan el drama sacre, el retaule i misteri de
Santa Maria vestida de dol amb el tabernacle de la Dolorida i les lluminàries
de les candeles i de les estructures mòbils que penjaven de la volta, aquesta
nau de Santa Maria de Badalona devia fer pensar en la festa dels tabernacles. Tots
ens endinsàvem en una atmosfera de misteri. Amics tot el drama sacre de
divendres va jugar amb el símbol de la llum i la fosca. Jesús mateix es va
declarar com la llum del món (8,12) el que el segueixi mai no caminarà en les
tenebres
Els fariseus simbolitzen tots aquells que s’obstinen cegament per un
objectiu o un propòsit. Són ells els qui representen el pecat contra l’Esperit
Sant que de vegades no acabem d’entendre: tancar els ulls per negar la llum de
les evidències. Com dirà sant Joan, és una actitud tan infeliç com inútil (I. Gomà)
Però hi ha una tercera categoria de persones, que són les que estan
entre la llum i les tenebres. Els imprecisos veïns i familiars del rodamon. Són
els que han vist o els que pressenten la Veritat, però no estan disposats a
comprometre per ella la seva situació. Som nosaltres mateixos quan no ens volem
mullar. Són els mediocres de tots els temps.
Quan hi havia un menyspreu ambiental cap a l’heroic ésser cristià, els
catecúmens es veien reflectits en aquesta història. Estaven agraïts a Crist pel
regal de la seva fe. Un dia d’excursió amb la família, el poeta Joan Maragall, va
trobar una pobra vaca cega i el rabadà li va explicar la història d’aquell animal
que el va commoure i, segons explicava la seva neta Roser, arribat al seu
despatx va escriure un poema que expressa el drama de la condició humana. D’aquells
desperts entre adormits. Dels qui veuen sense veure-hi i dels qui es pensen que
veuen i estan obcecats.
Topant de cap en una i altra soca,
avançant d'esma pel camí de l'aigua,
se'n ve la vaca tota sola. Es cega.
D'un cop de roc llençat amb massa traça,
el vailet va desfer-li un ull, i en l'altre
se li ha posat un tel: la vaca es cega.
Ve a abeurar-se a la font com ans solia,
mes no amb el ferm posat d'altres vegades
ni amb ses companyes, no: ve tota sola.
Ses germanes, pels singles, per les comes,
pel silenci dels prats i en la ribera,
fan sonar l'esquellot, mentre pasturen
l’herba fresca a l'atzar... Ella cauria.
Topa de morro en l'esmolada pica
i recula afrontada; però torna,
I abaixa'l cap a l'aigua, i beu calmosa.
Beu poc, sens gaire set. Després aixeca
al cel, enorme, la embanyada testa
amb un gran gesto tràgic; parpelleja
sobre les mortes nines, y se'n torna
orfe de llum sota del sol que crema,
vacil·lant pels
camins inoblidables,
brandant lànguidament la llarga cua.
Alegrem-nos doncs perquè també de les topades neix la llum.
Comentarios
Publicar un comentario