Tres lliçons per estimar bé
Diumenge XXX de durant l’any
Les tres lliçons de l’Amor
Estimats germans i
germanes,
Vivim dies durs: la guerra
a l’altra riba de la Mediterrània, amb la crisi humanitària que comporta, els
atemptats terroristes arreu -atemptats sovint contra la població civil- amb la
mort de tants infants, que ens esgarrifa. D’altra banda, ens esborrona la
irrupció dels milers d’abusos d’ahir i d’avui que surten a la llum; o el
maltractament a les persones grans- una realitat poc visible- que ha estat
objecte d’una jornada dijous passat mateix al Barri de la Salut. Com ens fa
patir que s’ataqui els més vulnerables, als qui no es poden defensar: als infants,
als ancians! Com ens dolen els abusos de tota mena! I tot això, sumat als
nostres problemes familiars, personals o comunitaris. I venim aquí a l’església
de Santa Maria de Badalona -o ens unim a la celebració per mitjà de la ràdio-
perquè Déu il·lumini
els nostres desconcerts, les nostres pors i ens doni forces.
L’evangeli d’avui se situa
en els atris del Temple de Jerusalem, en uns moments tensos, poc abans de la
Passió. Un rabí, un expert diríem avui o un influencer, del partit dels
fariseus -contraposat al partit dels saduceus, però igualment hipòcrita- li
pregunta a Jesús quin és el manament principal de la llei. Era una pregunta
retòrica, ell tenia l’obligació de saber-ho. Però es veu que aquesta qüestió
matemàtica aleshores interessava molt, fins i tot podia apassionar. Alguns
havien comptat fins a 613 “lleis”, les classificaven de lleus i greus, fàcils o
difícils, petites o grans (potser encara avui tinguem més prescripcions!). I
sorgia la pregunta pràctica: no es podia recopilar tota la llei sota d’un únic
i suprem manament? Fixeu-vos bé: era qüestió de quants, no de quins ni de coms.
El Mestre li dona al
fariseu -i als fariseus de tots els temps – una lliçó: el manament no s’ha de
recapitular en un, si no en dos: el d’estimar Déu i el d’estimar el proïsme. Déu
és en realitat una mentida si l’ésser humà es tanca al proïsme. Dirà Sant Joan,
“Si algú diu, “estimo Déu” i no estima el seu germà, és un mentider, perquè el
qui no estima el seu germà, que veu, no pot estimar Déu, que no veu” (1 Jn 4,
20). No crec que ni els fariseus ni els saduceus haguessin descobert que hi ha
una relació tan estreta entre amor a Déu i amor al proïsme, que ambdós estan
tan íntimament entrellaçats. Perquè si ho haguessin descobert, no viurien una doble
moral. Crec, germans, que ni els fariseus ni els saduceus – ni els d’ahir, ni
els d’avui entre els quals no ens voldríem comptar- no ho havien descobert.
La segona lliçó, Jesús ja
no la donarà als fariseus, ni als saduceus, si no als apòstols, privadament, al
Sant Sopar: «estimeu-vos els uns als altres tal com jo us he estimat.» Aquell “com” només el podrien entendre els
seus, ni els fariseus ni els saduceus ni els escribes, ni els mestres de la
Llei. Perquè en aquell “com” hi havia tota la vida, tota la força, tots els
ensenyaments, tot el sentit d’aquells
tres anys que havien passat junts Jesús i els homes i dones que el seguien. Els apòstols i els deixebles havien estat testimonis que en la vida pública del Mestre
hi ha molts diàlegs personals de tu a tu: amb Nicodem, amb la samaritana, amb
el centurió, amb la dona sirofenícia, amb Jaire, amb l’home ric, amb el
paralític... Tots ells se sentiren tractats personalment i estimats en la seva
mesura. Recordem, encara, que Jesús
ensenyava les multituds, però guaria les persones d’una en una. I les seves mirades, les mirades del Mestre
eren trasbalsadores.
La tercera lliçó ens la
dona avui a tots nosaltres. Ens pensem que som nosaltres els qui decidim a qui
hem d’estimar i com i quan hem d’estimar, (com una adolescent que s’enamora de
la primera que passa i de seguida diu que és la persona que més estima en el
món, com s’enganya!) i no ens n’adonem que en realitat som enviats a estimar,
aquest és el sentit de la paraula mandat, manament: enviats a estimar. Perquè el primer
en estimar-nos és Déu, i si cada dia fem experiència de l’Amor de Déu, si ens
abandonem a la seva Providència, si el descobrim present en cada rostre
pidolaire - com diu el poeta mossèn Manuel Tort- estimant-lo de tu a tu amb llibertat
responsable- no farem altra cosa que retornar-li una mica de l’amor amb què Déu
ens ha creat, ens manté en l’existència i ens redimeix. Els que fa molts anys
que volem estimar i que volem estimar bé -encara que no ens en sortim del tot-
sabem que l’amor va molt més enllà de l’enamorament o d’una mera emoció. Quan
estimem ens oblidem de nosaltres mateixos, per pensar en els altres, aleshores és
quan realment som persones. Dit d’una
altra manera, molts estem d’acord en el “què”: cal estimar. Ara, el que anem
aprenent i aprofundint en el decurs de tota la nostra vida és en el “com”:
“Com” estimar bé cada persona, anciana o petita, malalta mental o aparentment
sana, àrab o israelita, nouvinguda o de tota la vida? I la resposta és tal com
aquesta persona demana ser estimada; però com que no en sabem prou, el Mestre
ens ensenya a estimar-la: amb respecte -que vol dir amb mirada atenta- amb fortalesa, amb delicadesa, i amb totes les
característiques que Sant Pau descriu en l’himne a la caritat, que coneixeu
prou bé.
Germanes i germans: celebrar
conscientment l’eucaristia és endinsar-nos en l’Amor de Déu. Ramon Llull en el Llibre
de l’Amic i de l’Amat, té aquell diàleg preciós: «Demanaren
a l’amic de qui era, respongué: D'amor. De què ets? D’amor. Qui t'ha engendrat?
Amor. On has nascut? En amor. Qui t’ha nodrit? Amor. De què vius? D’amor. Quin
nom tens? Amor. D’on vens? D'amor. On vas? A amor. On ets? En amor». La meva vocació és l’amor deia Santa Teresa de
l’Infant Jesús.
Els sacerdots estem
cridats a pasturar el poble amb l’ofici de l’amor. El cardenal Omella ens
escrivia ahir mateix als ministres ordenats: «gràcies per acceptar les
crítiques i fins i tot les difamacions a l’estil de Jesús. Gràcies per demanar
perdó quan us equivoqueu, gràcies per gastar-vos i desgastar-vos per anunciar l’evangeli
i viure la caritat...». I aquest matí mateix afegia parlant dels abusos: cada
víctima viu un drama terrible, hem de demanar-li perdó i acompanyar-la.
Per això, enmig d’un panorama internacional trist i
ombrívol, enmig del nostre pecat i del pecat estructural, pensem que cada gest
d’amor repercuteix amb l’anomenat “efecte papallona” molt lluny d’aquí. Ho deia
amb belles paraules Joan Maragall en l’Elogi del viure :
Estima el teu ofici,
la teva vocació,
la teva estrella,
allò per al que serveixes,
allò en què realment
ets un entre homes,
esforça’t en el teu quefer
com si de cada detall que
penses,
de cada paraula que dius,
de cada peça que poses,
de cada cop de martell que
dones,
en depengués la salvació
de la humanitat.
Perquè en depèn, creu-me.
Comentarios
Publicar un comentario