Fidelitat i missió universal
Diumenge XXIX de durant l’any.
Diumenge mundial de les missions
aquesta escena que avui
llegim passava a Jerusalem, en un temps que Judea estava directament sotmesa a
Roma. Galilea, que era la residència habitual de Jesús, vivia una lleu
independència. Cal dir que els súbdits de l’Imperi pagaven molts petits tributs,
però un cop l’any pagaven la seva contribució personal el seu tribut més important.
Era un signe dolorós de la seva servitud a un poder estranger i pagà. Com a
estranger ofenia la consciència nacional d’Israel. Com a pagà es comprometia la
seva fidelitat religiosa, que considerava la idolatria com el pecat més abominable.
Aquells que feien la
pregunta a Jesús no buscaven pas aprendre si no comprometre’l, literalment
seria caçar amb un parany. Una de les condicions de l’amistat veritable és la
de no caçar ni deixar-se caçar. La qüestió era molt delicada. És lícit pagar
tribut al Cèsar? Aquella pregunta cremava. Dir que sí, ofenia el poble, dir que
no, incitava a la rebel·lió Per dir que no, nuclis
guerrillers s’havien alçat en armes pocs anys abans. Els zelotes, radicals
consideraven que Israel era una teocràcia, un govern de Déu. Només es podia servir, ni que fos en l’ordre
polític, a un únic Déu. Pels romans,
negar aquest tribut era equivalent a declarar-se en rebel·lia. Quan aquest evangeli es va
posar per escrit, enmig de la persecució martirial, aquest evangeli era de molta
actualitat. Davant dels qui atribuïen el valor absolut al César, els cristians
deien amb la seva sang que el valor absolut és Déu. Torneu al Cèsar allò que
tan bé cau en les seves mans, els diu el Messies dels pobres.
Jesús mira les realitats
temporals dins de l’ordre diví. Les institucions del Cèsar, com la de Cir que
hem escoltat a la primera lectura, són òrbites reduïdes. Amb tot, notem que el
profeta Isaïes proclama el rei pagà Cir com a instrument de Déu, quan Cir ni
tan sols no coneixia Déu. Pot ser que un governant sigui un signe de Déu,
encara que no el conegui i sigui per contrast absolut.
Avui celebrem el Domund,
el diumenge de les Missions que té per patrona universal Santa Teresina de Lisieux.
I la comunitat dels PP. Carmelites Descalços de Badalona, està molt contenta
per la vinguda de les relíquies de Santa Teresina aquests dies a la nostra
ciutat. Molts que li teniu especial
devoció, compartiu la mateixa joia. Voldria subratllar senzillament alguns
aspectes que em fan pensar:
Pares sants, filla santa.
Els pares de Teresina són Louis Martin i Marie Zélie Guérin, canonitzats el 18
d’octubre del 2015: el primer matrimoni declarat sant en la mateixa data. La
seva festa se celebra el 12 de juliol, al seu aniversari de casament. Són pocs
els matrimonis canonitzats i molt antics (Joaquim i Anna; Isidre i Maria de la
Cabeza...), no us sembla que convé que l’Església proposi models actuals de
santedat entre els esposos?
Ser patrona de les
missions, sense moure’s del convent. De vegades pensem que ser església en
sortida significa moure’s molt, fer moltes reunions o, fins i tot, viatjar a
d’altres països. Quan l’any 1927 el Papa Pius XIè va declarar santa Teresina
del Nen Jesús Patrona de les Missions, pocs imaginaven que una monja de
clausura que va viure fins a la seva mort en un petit convent de França havia
contribuït de manera tan directa a la conversió d'un dels pobles indígenes de
Canadà, els Inuit. La història és impressionant: l’any 1912 dos oblats de María
Inmaculada van viatjar fins a les zones més inhòspites de Canadà per fundar una
missió en aquell territori Inuit. Els primers quatre anys estigueren aïllats,
sobrevivint a les condicions extremes de l’Àrtic sense ser acceptats per
aquells indígenes. Per Pentecosta de 1915, el pare Turquetil va impartir la
seva primera catequesi en l’idioma dels inuit, després d’haver aconseguit
convocar-los a una reunió a la qual hi van anar per curiositat. El fet que dos
oblats havien estat assassinats per una tribu Inuit de Mackenzie va fer que des
d’Europa se’ls aconsellés tancar la missió. El correu arribava només una vegada
l’any. El 1916, un dels religiosos va rebre dues cartes: una era del seu bisbe
que li confirmava que estava preocupat per la permanència de la missió, però
abans de considerar el seu tancament definitiu, els donava un termini d’un any
per tal de veure si pagava la pena romandre entre els Inuit. La segona carta
procedia d’una persona inconeguda i dins hi havia un fulletó titulat: “Vida
resumida de Teresa del Nen Jesús” i una mica de terra de la tomba de la santa
amb la nota: “amb aquesta terra, ella fa miracles”. Els dos religiosos van
pregar amb força Teresa (encara no canonitzada). Al dia següent, mentre el P.
Turquetil interpretava música davant d’un petit piano, uns pocs inuits es van
asseure a escoltar música i al religiós se li va acudir d’escampar alguns
granets d’aquella terra sobre els seus cabells sense que se n’adonessin.
Diumenge següent va passar l'impensable. Tal com acostumaven, tocaren les
campanes de la petita església per convocar els que volguessin acostar-s'hi. No
solia venir ningú. Aquell dia, es va presentar un grup, i un va exercir de
portaveu dels altres amb aquestes paraules: “Encara que sabíem que vostès ens
deien la veritat, nosaltres no volíem escoltar”. El miracle ja havia començat.
Aquell mateix dia, un dels inuit, Tuni, li va confirmar que tres volien ser
batejats al costat de les seves esposes i fills”. El pare Turquetil els va
explicar que abans haurien de rebre catequesi i això demanaria un temps. Les
tres famílies van decidir no desplaçar-se a buscar caça com era el seu costum
per poder estar a prop de la Missió i formar-se. El catecumenat es va iniciar
l'endemà, durant dues hores al dia. Gràcies, Teresina de Lisieux!
B
Comentarios
Publicar un comentario