Saber rectificar amb tendresa
Diumenge XXVI de durant l’any
Estimats germans i
germanes,
L’evangeli que acabem de
proclamar, segons Sant Mateu, se situa dos dies abans de la Passió, per tant,
en un context de tensió i de preocupació pregona. Fixem-nos si us plau a qui s’adreça
Jesús amb aquesta paràbola: als summes sacerdots, és a dir, als responsables
religiosos del poble i als ancians, avui diríem als seglars de llarg recorregut.
Tots ells foren com el fill hipòcrita que va dir, però no va fer.
Jesús va parlar-los de la
vinya -un conreu tan estès en la nostra mediterrània que era i és el símbol del
poble d’Israel-. Jesús estimava amb passió el seu poble, la seva gent. Era el poble
elegit per son Pare. Déu havia donat a
cada dona i a cada home la missió de treballar pel seu Poble: “Fill meu, ves a
treballar a la vinya, avui.” “Avui”. Si una lliçó hem tret de la pandèmia és a
viure molt més el dia a dia i que el dia de demà ja ha arribat. Certament que
hem de preveure, però hem de veure molt més el nostre avui, aquí i ara. Avui,
en aquesta eucaristia, Déu ens parla en el nostre interior i nosaltres l’anomenem
Pare i ell ens anomena “fills” i ens infon una vocació ben concreta a fer el
bé. I això ens posa en relació amb la
primera lectura. Ezequiel fou el predicador de la responsabilitat personal, en
una època i en un temps que es considerava que cada individu vivia submergit en
la culpa i el mèrit. Ezequiel insistia en la capacitat que tothom té de rectificar
o de pervertir el camí de la pròpia vida. L’autor del salm insisteix que ningú
no pot redreçar el seu camí si no és per la misericòrdia i la gràcia de Déu. I
és el que recordem en cada eucaristia, quan invoquem la seva misericòrdia (amb
el Senyor tingueu pietat) i quan implorem la seva gràcia santificant és a dir
la que ens va portant cap a la plenitud de l’estimació. En castellà ho han traduït
de manera entranyable: “Recordeu-vos Senyor de la vostra tendresa.” Fem-ho ara
que el Sínode avança i ens convida a tot un altre estil de comprometre’s en l’Església.
El fill petit que respon: “Hi
vaig de seguida, pare”, però no hi va, és un hipòcrita. És d’aquells que diem,
però no fem (Mt 23). Els biblistes ens expliquen que, per context de la
redacció l’Evangeli, Jesús atribueix aquesta actitud als qui s’havien constituït
dirigents polítics i religiosos de Jerusalem. El problema augmenta quan els dirigents
polítics són alhora dirigents religiosos. Quina mescla i confusió! I d’aquests
exemples en trobem avui a tota la geografia mundial. Però també entre
nosaltres, potser jo mateix, som d’aquells que a cada parenostre diem: “faci’s
la vostra voluntat”, però continuem fent la seva. O d’aquells que diuen “m’abandono”
però no s’abandonen del tot o potser només en segons què.
El fill gran, el de tota
la vida -aquí diríem el BTV- és el símbol dels pecadors que amb el seu capteniment diuen que no al
Senyor (el pecat), però que després es penedeixen. L’Evangeli menciona dues
categories, que aleshores eren arquetípiques: els publicans i les prostitutes.
Molts d’ells es van convertir, però els hipòcrites es van quedar a fora.
Estimats germans i
germanes, recordo que el 2009 des de l’Arquebisbat em van proposar que
acollíssim a Roca i Pi un sacerdot de Burundi que tenia problemes de salut. Aquí
encara no el coneixíem, però ens ho demanava l’arquebisbe i, de seguida, li vam
dir que sí. La seva vinguda es va retardar un any i quan per fi va arribar, l’any
2010, el van nomenar primer adscrit i, després, vicari de la nostra parròquia,
al costat dels recordats mossèn Joaquim Vidal i mossèn Ignasi Torrent (+).
Es deia Richard
Twagirimana i, de seguida va aprendre el català i sempre l’hem vist celebrar i
predicar en la nostra llengua materna (ja ens agradaria a nosaltres parlar amb
tanta fluïdesa alguna de les seves llengües). Ja el coneixeu, mossèn Richard és
molt reservat i circumspecte, mai no podem esperar d’ell una resposta immediata,
però el 2018, en una entrevista a El Periódico de Catalunya, es va
presentar a Badalona: va néixer Bujumbura (Burundi, Àfrica), el 1972, fill
d’una família nombrosa -deu germans- que vivíeu en una casa petita de fusta i
tàpia i que conreàveu la terra (blat de moro, moniatos, plàtans, mongetes...),
potser per això sempre ha vetllat per l’hort de la Rectoria. També deia que al
seu país cada família té una plantació de cafè i te, i que la seva mare els
ensenyava a compartir el poc que tenien, encara que fos una panolla entre els
deu germans. L’any 1993, quan en Richard estava estudiant batxillerat, va
esclatar la guerra que havia de portar al
terrible genocidi de Ruanda entre abril i juliol del 1994 per part de
faccions d’hutus contra els tutsis i hutus moderats. Es van usar com a armes
objectes quotidians com querosè, matxets, bats de beisbol i similars. En
aquesta entrevista explicava que, de nit, va haver de fugir a Tanzània,
caminant, perquè l’obligaven a matar els seus companys o fins i tot a la seva
pròpia mare si no era d’una ètnia determinada. Explicava que un dels seus
germans va salvar la vida saltant per una finestra, quan havien tancat els seus
companys en una benzinera i els van cremar vius. Totes aquestes vivències tan
dures, van anar forjant la seva vocació sacerdotal, és a dir, el seu sí a
treballar en la vinya del Senyor. Després d’aquest exili, passat un any, va
tornar a Burundi i va estudiar Filosofia i Teologia. El van ordenar de prevere
el 2006. Anys després, el nostre enyorat mossèn Ignasi Torrent, el va acompanyar
a Burundi i van fer una campanya per ajudar a construir una església i un
dispensari al seu país.
Recordo bé l’expressió de
mossèn Richard quan l’any 2019 el bisbe Toni Vadell (+) va venir a la Rectoria
a proposar-li de ser rector de la parròquia de la Mare de Déu de Montserrat, al
barri del Sant Crist, de Badalona, mantenint el càrrec de vicari de Santa
Maria. S’hi ha estat quatre anys. Ha fet
bona feina, i ara li demanen que portis
l’agrupació de les parròquies veïnes de Bufalà, Morera i Canyet. Conec els
fidels d’aquesta agrupació de parròquies i tinc la certesa que hi serà ben
acollit i estimat. Ho necessita especialment. Avui que fa la seva entrada
solemne li volem manifestar en aquesta eucaristia el nostre agraïment immens i
li demanem que compti amb el nostre ajut. Benvolgut Richard, continua prega per
nosaltres.
Comentarios
Publicar un comentario