D'elogis i tresors
Diumenge XXXIII de durant l'any
Estimats germans i germanes,
La primera lectura d’avui
és un elogi de l’esposa i el salm responsorial, un elogi de l’espòs. És
freqüent que els enamorats s’intercanviïn molts elogis. Desgraciadament no ho és
tant entre els qui fa anys que remen junts. Quan un matrimoni es trenca és inútil
buscar culpables. D’una aliança tan íntima i tan transcendent com és el
matrimoni, els externs en podem dir ben poc. Recordo una vegada a Sant Cugat,
en un casament, a la tarda... per damunt dels nuvis jo veia el rosetó, crec que
el més gran de Catalunya, amb uns colors excepcionals: rosats, blaus, blancs...
i una geometria perfecta. Els nuvis i els convidats li donaven l’esquena. No em
vaig resistir de convidar-los a tots que es giressin i el contemplessin. Els
vaig dir: “veieu, des de fora el rosetó és tot gris, per admirar-lo cal entrar
dins de l’església... és com el matrimoni hi ha coses que només s’entenen des
de dintre.” Alerta quan en un matrimoni trencat un dels dos malparli de l’altra.
S’escauria aleshores d’evocar la saviesa del Dr. Jubany, que fou bisbe de
Barcelona: “Ho saps tot?” “Qui no ho sap tot, no sap res!” I us asseguro que en
les coses d’estimar, no ho sabrem mai tot.
Als catalans del Principat
ens costa d’elogiar. Ens sembla que estiguem adulant l’altre. Recordo una bona
feligresa d’aquesta parròquia, una dona molt compromesa familiarment,
socialment i culturalment, però que no podia sofrir els elogis. Un dia em va
explicar el motiu: “la meva mare no em va dir mai el que feia bé, sempre em va
fer veure el que feia malament”. Vaig tenir la sort de conèixer la seva mare,
la Maria, que va morir quasi centenària, una dona sàvia, de pagès i generosa,
que va donar el seu cos a la ciència. En Joan Soler Amigó, havia recollit
moltes de les seves dites i contalles. Però aquella bona senyora també era
fruit del seu temps, un temps que no era costum d’elogiar ningú. El que estava
bé, ja està bé i no calia fer-ho notar. Sempre calia dir el que estava malament.
Aquesta pedagogia errònia encara persisteix a l’Església i a la resta de la
societat. Us ho dic per experiència pròpia. En els meus 37 anys de ministeri
ordenat -38 si contem l’any de diaca- he rebut molt pocs elogis dels meus
superiors, pràcticament cap. I no em consta que els meus companys preveres n’hagin
rebut tampoc gaires. Sortosament nosaltres no treballem perquè ens elogiïn, encara
que de tant en tant un elogi fa créixer en autoestima. Ara el papa Francesc ha
convocat tots els bisbes d’Espanya, algun bisbe ha dit que espera que no sigui
per estirar-los les orelles... però potser sí, perquè els bisbes també són
humans; el mateix Francesc, bisbe de Roma, al principi del seu pontificat, ens
va aconsellar als capellans,: “als bisbes els heu de dir coses que no els
agradi sentir”. Al País Valencià és
diferent, allí són més donats a fer elogis i a parlar bé dels qui són propis. I
a l’església valenciana passa el mateix que a la resta de la societat d’aquest
llevant lluminós: no els costa elogiar com a nosaltres catalans.
El primer pla de la Catalunya
Cristiana d’aquesta setmana està dedicat a Sor Genoveva Masip, coneguda com
la mare dels pobres. Avui dia 19 de novembre fa cent anys del seu naixement.
Vaig tenir la sort de conèixer-la i tractar-la. Recordo que un dia va venir
aquí al Círcol Catòlic i va fer una conferència acompanyada d’un home jove que
acabava de sortir de la droga. El vicari de Santa Maria, mossèn Francesc Viñas
-ha fet sis anys de la seva mort- en sentir el seu testimoni, es va posar a plorar.
Una de les coses que em va impressionar de Sor Genoveva va ser el dia que li
vaig parlar d’un home en risc d’exclusió que convivia amb nosaltres a Sant
Jeroni perquè ella ens ho havia demanat, per mitjà d’un mossèn amic. En Joan
era d’aquells que va tenir por i va amagar els seus talents. Era gairebé
insuportable conviure amb ell. Vaig anar
a veure Sor Genoveva i recordo em va dir és que en Joan (evidentment no es deia
així) és molt Joan. Res més. He anat seguint la trajectòria d’en Joan,
probablement colpit per la vida i us puc assegurar que segueix essent molt
Joan, però que conserva un agraïment immens envers Sor Genoveva, per què? perquè
Sor Genoveva no mirava els talents si no la persona. Creia en la persona. Quin
bon exemple per als professionals i els voluntaris de Càritas! Quin mal li
faria a Sor Genoveva sentir que alguns d’aquests professionals i voluntaris
diuen: “és un cas disruptiu: ja hem tancat la carpeta”.
Tinc un amic economista i
assessor financer que és alhora teòleg. A les seves classes d’economia i de
finances sol intercalar-hi cites bíbliques i evangèliques. Moltes vegades li he
dit que hauria de fer un llibre sobre els criteris econòmics de l’evangeli. Aquest
diumenge en tenim un exemple esplèndid. El P. Lluc Torcal, monjo cistercenc i
físic comenta a Catalunya Cristiana: “l’evangeli d’avui no parlar de
béns sinó de talents” i “la lògica dels talents és ben diferent de la lògica
dels béns”. Els talents s’han de cultivar, perquè no són mèrits adquirits, sinó
regals que Déu ens fa i per tant crides a la responsabilitat. Doncs apliquem
aquest criteri a l’economia parroquial. Imaginem que en una parròquia l’equip
de Càritas, rep una sèrie de donatius i en lloc de fer-los circular, els amaga
sota una rajola per un si de cas. Aquells diners no són seus, tenen un destí i
una finalitat: els més pobres. Pensant que estan enfortint Càritas en realitat
estan escamotejant als pobres allò que els pertoca. Certament que s’han de
repartir amb justícia i equanimitat, però no vulguem ser els més rics del
cementiri.
I tornem al matrimoni.
Avui molts dels qui es preparen per rebre aquest sagrament ignoren que a
Catalunya els esposos es casen en règim de separació de béns a no ser que
expressament s’acordin unes regles per regular les relacions patrimonials dins
el matrimoni sota la forma de capítols matrimonials o bé expressament s’esculli
un règim econòmic matrimonial com per exemple el de guanys (en castellà
gananciales). A quants cursets prematrimonials es parla d’aquests temes? I només
cal recórrer a la Sagrada Escriptura: la dona forta de proverbis és la dona que
es procura la llana i el lli, que les seves mans transformen, per tant és una
dona treballadora i l’home del salm 127 és el que menja del fruit del seu
treball. Sant Pau ho arrodonirà: “qui no vulgui treballar, que no mengi”.
Certament que val la pena de llegir i rellegir la Sagrada Escriptura. D’aquí a
uns minuts participarem de l’eucaristia, l’arquebisbe de València, mossèn Enric
Benavent ha va dir que el tresor més gran de l’Església, no són les obres d’art ni les grans custòdies:
el centre és el sagrament de l’Eucaristia. I és molt senzill: eixe tros de pa
que es converteix en el cos i la sang de Crist i que no es pot contindre en
tants tresors elaborats pels homes”. Així és. Així sigui.
Comentarios
Publicar un comentario