Tots Sants 2023
Ahir celebràvem la festa d’un sant poc conegut, Alonso Rodríguez Goméz. Era vidu. Se li va morir un fill. Jesuïta, fou porter del convent de Monti-sion de Palma de Mallorca. Va ser ell el qui va animar Pere Claver a anar a les Índies. Allí, Pere i el seus companys es calcula que van evangelitzar més de tres-cents mil esclaus negres, la qual cosa representava també alliberar-los de l’esclavatge. Alonso no va brillar, però va il·luminar. I és un sant que fa un altre sant. El beat Manuel Domingo Sol deia: «no sabem si estem destinats a ser riu cabalós o si ens hem d’assemblar a la gota de rosada que envia Déu al desert a la planta desconeguda. Però més brillant o més humil, la nostra vocació és certa: no estem destinats a salvar-nos sols». A Sant Alonso el representen amb les claus del convent a les mans. És un model de porter. En un col·legi, en un hospital, en un centre públic, és molt important el porter, el conserge, el qui rep, el qui atén el telèfon, el qui orienta, el qui sovint para el cop... Però a més aquest jesuïta savi va saber detectar una vocació que tingué un impacte universal.
D’aquests sants n’hi ha
molts, tots hem conegut persones bones, autèntiques, donades als altres,
transversals, universals, pacífiques i pacificadores, equànimes, fidels...Ja no
caben al calendari. El seu nom segurament ja s’ha esborrat... però no són
anònims per a Déu.
Hi ha hagut èpoques en la
història de l’Església en què els models de santedat eren els qui es
mortificaven, els qui s’abstenien, els qui dormien poques hores, els qui dormien
a terra, els qui tenien per coixí una pedra. D’allí la dita “tres horas duerme
el santo, cuatro el que no lo es tanto”. Tot s’ha de respectar, però res d’això
no és obligatori.
Crec que santedat és també
tendra proximitat. La santedat és la plenitud de l’amor, tots estimem, però
tots voldríem estimar millor: el Papa Francesc en la seva exhortació Gaudiu
i exulteu diu «m’agrada veure la santedat al poble de Déu pacient: als
pares que crien amb tant d'amor els seus fills, en aquests homes i dones que
treballen per portar el pa a casa, en els malalts, en les religioses ancianes que
segueixen somrient. En aquesta constància per continuar endavant dia a dia,
veig la santedat de l’Església militant. Aquesta és moltes vegades la santedat
de la porta del costat, d’aquells que viuen a prop nostre i són un reflex de la
presència de Déu, o, per fer servir una altra expressió, la classe mitjana de
la santedat» (núm. 7). Aquesta expressió alguns no l’han entesa, però crec que tothom
la podem comprendre, vol dir allò mateix que dèiem: persones que no brillen,
que no són influencers però que il·luminen
amb la seva coherència.
Un dia, mossèn Pere
Surribas, que va ser quaranta anys rector del meu poble, estava escrivint amb
deler al seu escriptori. «Què escrius?», li va preguntar la seva mare, la
Maria. «Escric sobre la santedat, mare». «I tu, fill meu, ja ets sant?» La
pregunta el va remoure interiorment, com crec que ens remou a tots.
Avui hem exposat les
relíquies dels sants. Quan el mes de febrer vaig tenir l’honor de visitar
alguns monestirs de Mont Athos, em va sorprendre que, periòdicament, a les
esglésies exposen les relíquies que conserven amorosament i tothom les venera i
les besa. Hi ha persones que el tema de les relíquies no els diu res, més aviat
els molesta i certament que es pot caure en abusos, però la veritat és que tots
conservem records, cartes, presents, objectes que ens parlen de persones que
hem estimat i estimem, però ja no són amb nosaltres. Són aquells sagraments de vida
de què parla Leonardo Boff. Són aquelles coses que han estat en contacte amb
persones santes i ens parlen encara d’elles. A Martí Codolar, a Barcelona, hi
ha la soca d’un gran arbre tallat. Aquella soca es considera una relíquia de
Sant Joan Bosco quan va visitar la finca en la seva estada a Barcelona i
apareix retratat voltat d’adults notables i d’infants pobres.
Ara ja som fills de Déu,
però encara no s’ha manifestat com serem, diu sant Joan en la segona lectura,
sabem que quan es manifestarà serem semblants a ell. Vet aquí el nostre llarg
procés cap a la santedat. Que ens hi acompanyin aquells que són per nosaltres
un estímul i un exemple.
Tot i que la solemnitat
dels fidels difunts és demà, avui, per ser festiu, moltes persones arreu
recordeu els vostres éssers estimats. Moltes també heu anat al cementiri o al
columbari. Cal dedicar temps als morts. Arran de la mort d’una nena, Gustavo Adolfo
Becquer es planyia: “Dios mío, qué solos se quedan los muertos” Abans hi
havia més temps per als morts. Cal tornar-hi. El professor Joaquim Maristany
deia que per conèixer un poble cal conèixer el mercat -la ciutat dels vius- i
el cementiri -la ciutat dels morts. I és ben bé així. Quan passegem pel
cementiri, quants missatges, flors, epitafis, fotografies, escultures... Quin
silenci!
Els nostres difunts són el
més sagrat que tenim. Ens fa bé recordar-los, aprendre les lliçons de vida que
ens han donat, sentir que ens acompanyen i visitar el lloc on reposen les seves
despulles, anar assumir amb serenor el dol que representa la seva pèrdua, però
també estar molt atents als petits o grans signes que ens envien, ells moltes
vegades ens fan l’ullet. Fer una pregària o estar una estona en silenci... Com
deia el professor Josep Gil, els nostres morts no envelleixen. En un petit cementiri de Solsona hi ha una
inscripció que, en llatí, ve a dir: Jesús va matar la mort, morint. Celebrem
doncs la vida i refermem la nostra fe en la vida perdurable.
Comentarios
Publicar un comentario