Els divins imprevistos
Els divins imprevistos
Estimat germans i germanes,
diuen els biblistes que aquesta paràbola de Jesús en origen
era molt més curta. Jesús no lloa les verges prudents perquè se’n van emportar
oli de sobres, ni blasma les insensates perquè tenien poc oli. No és tampoc una
paràbola sobre la solidaritat. Si ho fos, les verges assenyades serien
insolidàries i les verges desassenyades unes fracassades i unes excloses per
tota l’eternitat. Jesús va molt més
enllà i molt més a fons. Jesús planteja un dilema quotidià als seus deixebles
que es resumiria dient: i vosaltres què faríeu davant d’una situació imprevista?
Jesús i els apòstols van viure moltes situacions d’imprevisió. Començant per
Canà de Galilea, quan el casament. En diverses ocasions es van trobar que no
portaven pans per alimentar la multitud i Jesús els va demanar que cadascú
aportés els recursos que tingués i va salvar la situació per alt. També aquelles
ocasions els apòstols li plantejaven una solució econòmica, però que era del
tot insuficient: no en tenien prou per anar a comprar menjar. I només, quan tots van posar de la seva part, quan
van fer sorgir el seu enginy i van posar en comú el poc que tenien, el miracle
de la multiplicació (paraula que per cert els evangelis no usen en cap moment)
es va produir. També quan Jesús dialoga amb la samaritana (un diàleg que va fer
que aquella dona canviés de vida) els apòstols eren de compres i els va
sorprendre que parlés amb una dona estrangera. Segur que recordeu aquella
vegada que van pujar a la barca i en tota la nit no van pescar ni un peix. I
Jesús ressuscitat els va demanar que canviessin d’estratègia i que tiressin la
xarxa cap a un altra costat i la xarxa es va omplir de peixos grossos.
Quantes vegades deixem de fer coses perquè no tenim diners i
ens oblidem que quan les coses són de Déu la seva providència ens assisteix
sempre i es fa present en el moment més oportú. Parafrasejant Sant Ignasi: hem
de treballar com si tot depengués de nosaltres però hem de confiar com si tot
depengués de Déu.
Dins de cada un de nosaltres hi ha una verge assenyada que
preveu i una verge fada que es descuida. En la nostra vida hi ha previsió i hi ha
imprevistos. Ho voldríem tenir tot controlat i la vida ens surt a l’encontre i
sovint fa que hàgim de canviar de plans, de rectificar la ruta. Estem tan
segurs de nosaltres mateixos que de qualsevol contratemps en fem un drama, quan
és precisament per mitjà dels imprevistos que Déu ens parla i ens convida a
créixer.
També hi ha pobles que tenen molts recursos i d’altres que n’estan
mancats. La gran “solució” ahir com avui és: endeuteu-vos, aneu a la botiga a
comprar més oli, encara que us hàgiu d’endeutar de per vida. O ves-te hipotecant.
O en aquests que t’acusen, tapa’ls la boca amb diners. Vet aquí alguns dels molts
enganys de l’economicisme. Quan ens decidirem d’aprofundir en la Paraula de Déu
per descobrir els criteris econòmics de Regne que Jesús ens proposa: la
confiança en la Providència, la retribució generosa dels treballadors de la
vinya, l’òbol de la vídua i tants d’altres?
I el que passa entre persones, passa també entre països. Ahir ens
esfereïa la notícia que el principal hospital de Gaza es quedava sense recursos
energètics: ni llum, ni aigua... i que els malalts ingressats començaven a
morir, un infant explicava per ràdio que no el podien operar: una situació tan
dolorosa com absurda, fruit d’una guerra absurda i resultat de totes les
situacions absurdes que la humanitat anem provocant cada dia, amb el dolor gratuït
que uns i altres ens anem provocant. Com diu el salm 57: “Han cavat un forat
davant meu, però ells mateixos hi han caigut dins.” En castellà diuen amb enginy:
“está cavando su propia tumba”
Ahir, aquí mateix, acomiadàvem el Pol, un noi de divuit anys
que va morir d’accident de moto quan anava a recollir la seva xicota que
treballa a Can Ruti. Els pares, el germà, la núvia, els amics, estaven desfets
davant d’aquesta mort imprevista. Un jove que es menjava el món. Jo també em
sentia tocat perquè havia presidit el matrimoni dels pares i havia batejat els
dos fills. La mort d’un jove, la mort d’un fill, trenca tots els esquemes del
que anomenem “llei de vida”. Començant per la Paqui, la seva mare, alguns vam
intervenir de paraula, molts altres van intervenir amb els seus silencis. Però
hi hagué un moment que no estava previst en el guió, fou en el moment que en
l’homilia, deia que al Pol el sentiríem present en molts instants de la seva
vida en els petits detalls. La celebració era a l’aire lliure i, en aquell
moment un ocell va creuar el presbiteri i sobre la fotografia del Pol va pujar
de dret cap al cel. En aquell ocell molts hi vam veure una carícia del Pol, un
consol de part de Déu, que no estava previst en el guió de la celebració. I és
que, com deia el doctor Gomà, per qui creu tot és signe, per qui estima tot és do.
Estimats germans i germanes, la comunitat primitiva va afegir
que les verges de la paràbola, totes elles, es van endormiscar i es van adormir.
És el dolç son de la mort. Sant Pau ens n’ha parlat. Tots sabem que en l’hora
de la nostra mort no ens emportarem res, ni llànties, ni oli de sobres, perquè
a la mortalla no hi ha butxaques; però d’altra banda els creients sabem que ens
n’anem a dormir “al llit de Déu”, com deia magistralment el poeta Enric
Balaguer, ens despertarem en els seus braços, veurem que en els moments de
fracàs aparent és Ell qui ens ha sostingut i segurament somriurem dels qui per
tenir-ho tot lligat corren adelerats darrere els diners i s’obliden del més
important, la justícia, la misericòrdia i l’enginy de la caritat.
Continuem l’eucaristia. I quan en la consagració mostrem el
seu cos i la seva sang, recordem el crit que al capvespre de la nostra
existència sentirem el crit que sentiren aquelles noietes, que potser també
moriren joves: “l’espòs és aquí, sortiu a rebre’l” i Ell dirà a la nostra
ànima: “aixeca’t amiga meva i vine.”.
Comentarios
Publicar un comentario