Tota família és sagrada
Diumenge de la Sagrada Família
Estimats germans i
germanes.
demà comença un nou any
civil. Any nou vida nova, solem dir. Però la nostra vida no canvia tant, d’un
any a l’altre. Pot ser, i cal esperar, que en el 2024 se’ns obrin noves
oportunitats de creixement personal i comunitari... tindrem noves pèrdues, se’ns
plantejaran nous problemes i trobarem noves solucions. El que passa és que en
cristià «nou» no vol dir necessàriament diferent. Nou vol dir portat a
plenitud. Per això parlem d’antic testament i de nou testament, el nou porta l’antic
a plenitud... Per tant el que sí que hem de deixar enrere és l’home o la dona
vells que fórem i hem de néixer de nou, com Jesús li va aconsellar a Nicodem. I això vol dir que cada dia, d’alguna manera,
en llevar-nos, hem de néixer i que cada dia, en allitar-nos hem de morir.
Demanem-li al Senyor de la història en aquesta eucaristia que ens ensenyi què
vol dir per cada un de nosaltres ser una dona o un home nous.
Avui, capvuitada de Nadal,
és també el diumenge de la Sagrada Família. Aquests dies de trobades familiars,
constatem que entre nosaltres, en les nostres pròpies famílies de carn i sang,
hi ha diversos tipus de família. Un bisbe català deia amb cert humor: tinc
trenta nebots, ja podeu comprendre que hi ha de tot. Davant d’aquest panorama
ens podem plantejar si els exemples d’una família com la de Jesús poden
continuar essent un referent per a les plurals famílies d’avui. Estic convençut
que sí. Tots tenim la certesa que en el
si de la Sagrada Família, Josep, Maria i Jesús, hi degué haver diàleg, perquè
els problemes que se’ls van plantejar no eren menors: un engendrament
misteriós, l’angúnia de no trobar hostal en anar-se a empadronar, haver de fer
un viatge intercontinental fugint d’Herodes...doncs bé, malgrat tots aquests
problemes i les solucions que trobaren, no conservem pràcticament cap d’aquests
diàlegs, llevat el de les noces de Canà de Maria amb Jesús, o el de Jesús en
creu amb la seva mare i el deixeble estimat. De Maria, poques paraules, de
Josep només una de sola: “Jesús” que és la que devia fer servir quan va anar a
inscriure’l. Amb tot, estem convençuts que vivien una unitat molt profunda. El
diàleg amb paraules és important, però el diàleg de silencis, el diàleg de
gestos... gosaria dir que encara ho és més. Quan les persones s’estimen no
calen moltes paraules per entendre’s.
D’altra banda, la família
de Jesús no es limitava a Josep i Maria. Avui l’evangeli ens presenta dos ancians
venerables, Simeó i Anna. Simeó, diu després de veure Jesús, allò que diuen
molts ancians quan han vist acomplerts els seus somnis: “ara ja em puc morir”. D’Anna
la profetessa s’ha dir que podia ser l’àvia de Jesús; en qualsevol cas era una
dona pietosa i fidel, com tantes de les nostres àvies. Quants tresors de saviesa
els nostres avis! Escoltem-los... Per la missa de Nadal, a la residència de Can
Gusi, en el moment de l’adoració, una velleta va dir, espontàniament, en veu
alta una pregària al diví infantó....
Hi ha també en l’entorn de
Jesús cosins com Joan Baptista, Jaume o Joan, els fills del Zebedeu, tietes com
la germana de la seva mare, Maria de Cleofàs que també degueren tenir el seu
pes... El seu estimat cosí, Joan Baptista, fou objecte de diverses catequesis
de Jesús en les que el Senyor el presenta com a més que un profeta i Jesús -que
s’ha deixat batejar per ell- comença la seva missió, just quan Joan és decapitat.
També en el si de la seva pròpia família, de la família de Jesús, hi hagueren
rivalitats i lluites de poder. Recordem per exemple el diàleg de la tieta Maria
Salomé l’esposa de Zebedeu, mare de Jaume i Joan, amb Jesús: “ordena que
aquests fills meus seguin l’un a la teva dreta i l’altra a la teva esquerra.”
Déu n’hi do. Fou l’ocasió perquè el Senyor digués que havia vingut no a ser
servit sinó a servir.
Aquesta famílies àmplia ha
estat motiu d’inspiració perquè diversos artistes en el decurs dels segles, com
ara Francisco de Herrera i altres hagués pintat quadres que s’anomenen “La sagrada
parentela” en els que Jesús apareix voltat fins de tretze o setze parents.
Antoni Gaudí a la Sagrada
Família va representar en pedra i partint de models naturals del barri, molts d’aquests
personatges: Joaquim i Anna, Simeó, Zacaries, Elisabet... I quan va concebre la
totalitat del temple, el va imaginar com un bosc de torres, en el qual Maria i
els apòstols han esdevingut la nova família de Jesús.
Estimats germans i
germanes, les nostres famílies no han de ser tancades, si no obertes,
generosament, a tots. Podríem dir que com més forts i autèntics siguin els
nostres vincles familiars, més universals esdevindrem. Donem gràcies als
nostres pares, avis i germans, tiets i cosins, vivents o difunts, per tant i
tant com hem rebut d’ells. Reconciliem-nos si tenim diferències i donem gràcies
a Déu perquè com Jesús tots hem nascut en el si d’una família. Perquè tota
família és sagrada.
Comentarios
Publicar un comentario