Guspires de llum
Immaculada Concepció 2023
Estimats germans i
germanes, Déu vos guard.
Les circumstàncies actuals
ens porten sovint a reflexionar sobre el problema del mal. Sempre actual: Per
què hi ha guerres? Per què moren els innocents? Com és que les lluites
partidistes poden determinar el futur d’una nació? Per què els poderosos, els
qui mouen els fils de la política i de l’economia, sovint estan amagats? Els
polítics busquen realment el bé comú? Per què hi ha abusos, maltractaments físics
o psicològics...? Per què en els països
que hi ha la poligàmia, els que emigren s’emporten una sola dona -normalment la
més jove i la més bonica- i abandonen les altres a la seva sort...?
Són preguntes que ahir i
avui ens plantegem i tractem de donar-los resposta, no sols de paraula, sinó
amb la Paraula de Déu que il·lumina
la nostra vida. La preocupació pel mal ja existia en temps de l’autor sagrat
que va escriure el fragment del llibre del Gènesi que hem proclamat. De fet
aquest text vol ser una resposta divina a un problema humà que travessa la història:
per què hi ha mal, per què hi ha pecat... doncs perquè l’ésser humà és capaç de
pecar i, de fet, peca. De petits distingíem molt bé els bons i els dolents d’una
pel·lícula. Potser en algun moment ens
vam arribar a creure que tothom és bo. Després hem anat veient que hi ha
persones bones, generoses, donades als altres i n’hi ha d’altres de tortuoses,
cegades per l’ambició, malintencionades. Essent encara més realistes, tots
tenim un costat fosc. Som superbiosos perquè ens hem llançat a una lluita
desfrenada per aprofitar el temps, perquè ens pensem sempre que són els altres
els qui s’equivoquen. Som vanitosos perquè actuem buscant el reconeixement i l’aplaudiment.
Sovint ens aïrem, per coses de poca importància. Som peresosos perquè deixem de
fer el bé. Sempre ens sembla que els
culpables són els altres -la serp, la dona temptadora del Gènesi- però no podem
eludir la nostra responsabilitat. Com diem en l’acte penitencial, tots pequem
de pensament, de paraula, d’obra i d’omissió. Gosaria dir que, sobre tot,
pequem d’omissió.
El progrés de la ciència
és ràpid, gairebé produeix vertigen. Dilluns mateix van operar una mare de
família, la Judit. Li van treure la matriu amb cirurgia robòtica. L’aparell que
porta el nom d’un savi universal, Da Vinci. En un parell de dies ja era a casa
i s’està recuperant ràpidament...
El telèfon mòbil és molt
útil, ens permet una comunicació ràpida, gairebé instantània amb qualsevol
indret del món, alleugereix la solitud de moltes persones, però, també, pot
provocar trastorns com ara la monofòbia és a dir l’angoixa excessiva quan no el
podem fer servir, o la depressió: per no tenir el mòbil, per perdre els contactes
o no tenir crèdit. I també l’ ansietat i l’angoixa de l’usuari que en enviar
els seus missatges no són vistos i tampoc els contesten, quant la persona a qui
els envio es troba en línia. La persona que viu enganxada a la pantalla pot
manifestar irritabilitat, impulsivitat, agressió i tornar-se violenta.... O l’ ansietat
que es produeix quan l'usuari no té dades mòbils, no té el seu mòbil, va caure el
sistema o no rep missatges... Cal un ús responsable d’aquests aparells.
Davant d’aquest fons negre
a l’evangeli d’avui sorgeix una guspira de llum. Un poble petit i quasi oblidat,
Natzaret. La gent dubtava que en pogués sortir res de bo i encara era en un
país ocupat pels romans. Però allí, una noia senzilla, una noia del poble, que
estant sola i en silenci rep un anunci sorprenent que li ha de canviar la vida
i que ha de canviar el rumb de la història. La resposta rau en la dona, en les
dones. I en la soledat -no tenia ningú a prop per poder-li consultar- i en el
silenci humil, Maria diu que sí. Un sí total, irreversible i sense condicions
que havia, com dit de canviar la història. I va poder dir que “sí” per gràcia,
per do, perquè per un privilegi únic havia estat preservada del pecat des de l’instant
de la seva concepció. La història de l’art l’ha representat com l’abraçada de
Joaquim i Anna a la porta daurada del temple, com la soca de Jessé, o com les
immaculades convencionals que sempre solen ser molt joves i serenes
Nosaltres no rebem cap privilegi
únic, però també hem rebut el do de la fortalesa alhora de prendre les grans
decisions de la nostra vida: casar-nos o romandre cèlibes, fer o deixar fe,
revenjar-nos o donar pas al perdó, entendre el comportament d’aquell que ens
gira la cara, buscar feina i no prostituir-nos perquè a l’altre empresa paguen
una mica millor... No ens equivoquem i que siguem capaços de demanar perdó.
El P. Ignacio Larrañaga en
la seva pregària Senyora del silenci, escriu:
El món s’ofega en el mar
de la dispersió/i no és possible estimar els germans amb un cor dispers/ Fes-nos
comprendre que l’apostolat, /sense silenci/ és alienació. /I que el silenci. /
sense apostolat/és comoditat.// El silenci de Maria no és absència si no
presència.
Germans i germanes, que
avui experimentem aquesta silenciosa proximitat de Maria, Mare de l’Advent, i
fem nostre el poema de Joan Maragall del 1897, sobre la nit de la Puríssima,
Quin cel més blau aquesta
nit!
Sembla que es vegi
l’infinit,
en tota sa grandesa,
en tota sa dolcesa;
l’Infinit sense vels,
més enllà de la lluna i
dels estels.
La lluna i els estels
brillen tan clar
en el blau infinit de la
nit santa,
que l’anima s’encanta
enllà…
Aquesta nit és bé una nit
divina.
La Puríssima, del cel
va baixant per aquest blau
que ella il·lumina,
deixant més resplendors en
cada estel.
Per la nit de desembre
ella davalla,
i l’aire se tempera, i el
món calla.
Davalla silenciosa… /Ai,
quina nit més blava i més hermosa!
Comentarios
Publicar un comentario