Facilitadors
Diumenge segon d’Advent.
10 de desembre de 2023
Estimats germans i germanes,
Quan arribem a la Cartoixa de
Montalegre, després d’aquell camí sinuós flanquejat per xiprers, veiem que a la
blanca façana, flanquejant la imatge de Santa Maria amb l’Infant, hi ha dues
imatges més: sant Joan Baptista i sant Bru. La veu que ressona en el desert i
el silenci. La veu potent de Joan Baptista va sorgir del silenci del desert. I,
encara avui, els cartoixans, seguidors de sant Bru, només parlen vint minuts al
dia. Tots tenim necessitat de silenci i tenim necessitat d’aquestes paraules
madures, perquè les paraules que han estat pastades en el silenci, solen ser
paraules justes, exactes que arriben al cor.
Les paraules de Joan Baptista
sorgien del desert i de la comunió amb la natura. Els pares i les mares del
desert, estaven llargues hores en solitud i silenci i pronunciaven aquells
apotegmes, aquelles sentències breus i enginyoses que movien els cors i trasbalsaben.
Quan el monarca d’Alexandria va anar a veure un pare del desert a demanar-li
consell, aquest no li va dir absolutament res. Quan ell, molest, li va fer
arribar la seva queixa per mitjà de terceres persones, el santó va replicar: “si
no l’han edificat els meus silencis, menys encara l’edificaran les meves
paraules.”
Aquest agost vaig tenir l’oportunitat
de fer uns dies d’estada a Xiu-Xiu, a Calama, al nord de Xile, el desert més
alt, més àrid i més fred del món. Des de la finestra de la cambra només veies
que l’aridesa del desert i a les nits un firmament espectacular... Els mateixos
dies un bon amic se n’havia anat a recórrer amb moto el desert del Marroc, el
desert de Marrakech, la zona àrida més extensa del món. Sota del desert del
Sahara hi ha una de les bosses d’aigua dolça més gran del món. Quan compartíem les experiències, de seguida ens enteníem. Un empresari
català, Pere Duran Farell, anava cada estiu a un desert diferent del món i
tornava renovat.
Hi ha deserts sorrencs i deserts
pedregosos, tant la primera lectura com l’evangeli ens han parlat d’aplanar,
aplanar és facilitar. Aquesta hauria de ser la nostra tasca i també la comesa
dels bons polítics, facilitar les solucions. Un facilitador és una persona que
ajuda a un grup a entendre els objectius comuns i contribueix a crear un pla
per assolir-los, sense prendre partit, permetent al grup assolir el consens. Abans,
als pobles, existia el que s’anomenava l’home bo, la persona que acompanyava
les parts en els actes conciliatoris per procurar, juntament amb el jutge,
l’avinença entre elles. Vaig conèixer el qui feia aquest paper en el meu poble
i ara un net seu, bon amic, té també dots
de conciliador, sap gestionar els conflictes, sap posar pau.
Avui també és un dia per agrair els
qui, en el decurs de la nostra vida, heu fet el paper de Joan Baptista, ens heu
obert camins, ens els heu aplanat la ruta, ens heu ajudat a discernir i a decidir.
Els pares que ens he fet reflexions inesborrables. Els avis, els mestres, els
bons amics... us devem tant! A cada un de nosaltres alguna vegada ens ha tocat
de fer aquest paper. Abans de parlar per parlar, procurem fer silenci.
Hem escoltat un fragment de la
segona part del llibre d’Isaïes -estadista, assessor de reis, poeta, orador i
escriptor. coneguda com a Llibre de la Consolació d'Israel (capítols 44-55) perquè
comença consoleu, consoleu el meu poble...! Consolar no és fàcil, consolar vol dir estar a
prop, escoltar amb respecte i amb delicadesa, mirar de dir la paraula oportuna,
callar molt, donar elements perquè la persona obri per ella mateixa, perspectives
de futur. Sovint acudeixen a nosaltres persones que mostren sentiments
contradictoris, la nostra manera d’estar a prop no és recriminar-los la
contradicció -tots volem i dolem- si no mostrar-los que entenem la seva contradicció.
I no parlem simplement d’un consol personal, parlem també de consolar el poble.
El cardenal de Sarajevo, explicava que quan va sortir a l’altar per la missa
del gall, el primer any de la guerra, el 1992, a la catedral tothom plorava i
que ell va sentir també el desig irrefrenable de plorar, però es va contenir,
perquè va pensar: “si jo també ploro, qui consolarà el meu poble.”
L’escenari d’aquests capítols
finals del profeta Isaïes, tot i que és un escenari de captiveri, és prometedor:
Jerusalem ha estat assolada i el poble jueu està captiu a Babilònia, però Cir rei de
Pèrsia, conquerirà Babilònia i alliberarà els hebreus. En els llavis del
profeta ressona un prec: aplaneu!, aplaneu en l’estepa un camí per al nostre
Déu i prediu que els terrenys escabrosos s’aplanaran. Crec que avui també ha de
ser el nostre prec des de la convivència quotidiana, hem de ser persones que
aplanin. En aquest temps d’Advent, enfortirem la nostra esperança si busquem
temps de desert, encara que sigui enmig de la ciutat. Déu parla en el silenci
del nostre cor. Jesús va fer quaranta dies de desert abans d’emprendre la seva
missió. I certament al desert fou temptat, perquè en el desert és quan
sorgeixen les proves més grans, però cada temptació és una ocasió per lluitar
contra el mal.
Tornem a la façana de la
Cartoixa, al punt més alt hi ha la creu sobre l’esfera del món, amb el lema de
la cartoixa: “la creu roman, mentre que el món gira.” El rector ens diu que va
professar a la cartoixa amb un únic objectiu, preparar-se per ben morir. És un
bon motiu. En un sepulcre antic que hi ha a l’atri de la basílica de Montserrat
s’hi llegeix, “vixit ut sempre viveret”, és a dir, va viure per viure per
sempre. La nostra vida d’ara és l’assaig del que serà aquella vida plena, quan
tot callarà i Déu ho serà tot en tots. A cada eucaristia pregustem aquesta
vivència d’eternitat.
Comentarios
Publicar un comentario