Morir d'èxit
Homilia Diumenge XVI de durant l’any
Morir d’èxit, és una
expressió que es fa servir quan l'èxit provoca una demanda tan gran que
desborda totes les previsions d'oferta i l'empresa no pot respondre i fallida.
Jesús havia enviat els
Dotze a la missió d’Israel, però ells havien anat més enllà del que els havia
ordenat (Mc. 6, 7-13), quan els van enviar pobres i lleugers d’equipatge... no
sabem exactament què van fer els apòstols ni què van ensenyar, però ho van
explicar a Jesús i la reacció del Senyor, que els coneixia prou bé, deixa
entendre que no hi estava d’acord. Recordeu aquella vegada que Jaume i Joan li
van dir davant la incredulitat: « Senyor, vols que ordenem que baixi foc del
cel i els consumeixi...» Jesús els va renyar. Doncs semblantment al que escoltem
avui, els deixebles estaven alterats, havien portat la missió a la seva manera.
Això continua passant avui en grups polítics i en comunitats religioses tan
enardides que en lloc d’acostar les persones a Déu i Déu a les persones, les
acaben allunyant. Fins que no anem a la persona no haurem entès res de la
persona de Jesús.
Tenen la gent que els
demana més i ells van donant... Per això els diu “Anem-nos-en tots plegats a un lloc desert i
reposeu una mica”. Noteu-ho: anem-nos-en tots (Jesús inclòs) però reposeu una
mica vosaltres.
Em venia a la ment aquells
anys moguts a la Universitat de Barcelona quan era estudiant. Sovint les
classes s’interrompien perquè hi havia assemblees i debats. Sentíem expressions
com ara la plataforma reivindicativa, llibertat, amnistia... Una vegada el
moderador estava tan exaltat, que un company li va dir amb subtil humor: “Jo
demanaria al moderador que es moderés”. Diu que reposin, és que estan alterats.
Per un jueu el desert és la referència a l’èxode, als quaranta anys de dura
travessa fins a la terra de promissió. Per tant, primer de tot anar al desert,
la solitud i silenci personal escoltant la veu del Pare. I anar-hi amb la barca
que és el símbol de la comunitat. Lluny del brogit de les masses. Ara que
creien que tenien èxit, Jesús els obre els ulls i els treu de l’èxit que anhelaven.
El menjar aquí és simbòlic, és aliment material i aliment espiritual, l’ensenyament.
Aquest fracàs d’una missió
enardida, és el preludi del gran refús de Jesús, però un fracàs el qui li
obrirà la porta a tota la humanitat. Ja no serà el Messies, serà el Senyor, l’amic
proper.
Som en ple mes de juliol.
El mes de les grans revolucions: la revolució francesa va esclatar un 14 de
juliol de 1789, la crema de convents -entre ells aquest on ens trobem, el
juliol de 1835- la guerra civil espanyola el 18 de juliol de 1936, la setmana
Tràgica del 26 de juliol al 2 d’agost de 1909...
Ahir sortint d’un dinar
amb un grup de matrimonis que fa molts anys que ens trobem (presidia l’àvia de
la casa on ens trobàvem), ens vam adonar que Barcelona estava col·lapsada, era una jornada
reivindicativa i tots els carrers principals estaven tallats. Vàrem trigar gairebé una hora a sortir de la ciutat.
Cal respectar totes les opcions, però cal demanar també reciprocitat en aquest
respecte. La manera de fer del cristià no es la dels mítings, ni els grans
happenings, ni les conversions en massa... El cristià, la cristiana, treballa
artesanalment cada persona que demana ser acompanyada personalment. I hi ha
tantes ovelles sense pastor!
Comentarios
Publicar un comentario