Vident, pastors i recolectors de figues
Vident
Estimades
germanes, estimats germans.
Hi ha una paraula
de la primera lectura que hem proclamat, que em sobta: “Vident”. Què vol dir
vident? És una paraula que avui i durant segles ha tingut connotacions negatives,
quelcom com endevinador, o bruixot... crec que a la Bíblia vident té tot un
altre sentit. A l’Apocalipsi, surt moltes vegades... veure a la Bíblia és veure
en profunditat, veure més enllà del que veuen els nostres ulls humans. Són els
ulls de la fe dels evangelis de la resurrecció. És “La vaca cega” de Joan Maragall que, sense
veure-hi, és la que veia amb més profunditat. És el meu amic gironí, Miquel Albert,
cec de naixement, que em diu: «estic content d’haver-te vist. » És el veure d’aquella amiga invident de
la Manolita Pedra, teòloga i escriptora, que li va dir: «Manolita,
deixa’m que et miri». Li va tocar la cara breument i li va dir, “ja t’he vist!”.
La programació neurolingüística parla de persones visuals, auditives, cinètiques...
de fet tots tenim aquests tres elements més o menys desenvolupats. I la nostra
parla és encara plena d’expressions visuals: ja ho veurem, està vist, s’ha de
veure i més antigues com vegeu, vegin
«Jo no soc profeta
ni he estat mai de cap comunitat de profetes. Jos soc pastor, i sé fer madurar
el fruit dels sicòmors, però el mateix Senyor m’ha pres de darrere els ramats i
m’ha dit: “Ves a profetitzar a Israel, el meu poble”.» D’entrada
no és menys digne ser pastor i cultivador de figues que ser profeta. La imatge
del pastor serà la que usarà Jesús per designar la relació de tendresa,
proximitat i acompanyament a les persones que tenim confiades... També fa uns
anys es parlava d’ovelles esgarriades... i aquells pastors que intentem
acompanyar les persones i no es deixen? Van sempre liades, un castellanisme
que avui s’utilitza molt, però potser s’hauria de dir embolicades, oi? estan petades,
tenen feina, estan de viatge... quines maneres més subtils d’escapolir-se del
pastor! Quant a les figues, recordo que
a Can Rusques, a Calonge, de petits, pujàvem a la figuera o bastàvem figues amb
un badoc. La mare, quan la guerra s’enfilava dalt la figuera...una figuera que
era fruit d’un empelt, amb dues branques que donaven figues blanques i d’altres
dues que donaven figues negres... la figuera, com la vinya era i és el símbol d’Israel...Ha
corregut per les xarxes la imatge d’una dona anciana que s’enfilava en una
figuera per menjar figues...en un món simbòlic, tot té molt més sentit, un
sentit que només pot captar el vident, el que amb els ulls de la fe és capaç de
veure-hi més enllà.
Que oportú és l’evangeli
d’avui per aquells que en aquests mesos d’estiu emprenen pelegrinatges a Santiago,
a Roma o a Lourdes o a Fàtima, o a algun altre Santuari Marià... o aquí mateix,
a Sant Jeroni. Per la guerra dissortada de Gaza, ja és molt difícil pelegrinar
a Jerusalem. Però tot pelegrinatge sigui on sigui, és la síntesi de la nostra
existència. No sempre som pelegrins en terra estranya, de vegades sí, perquè com
deia Ovidi: «per als forts tot terra és
pàtria».
Comentarios
Publicar un comentario