Reconeixement, misteri i participació
Homilia Diumenge
III de Pasqua 19/04/15
Els deixebles d’Emaús
expliquen a la comunitat reunida el que els ha passat pel camí i com han reconegut
Jesús quan partia el pa. Diuen que fa més feliç reconèixer que conèixer, quan
coneixem descobrim per primera vegada, però quan reconeixem ens passen pel cor
aquelles experiències viscudes al costat d’aquella persona o d’aquell indret o
d’aquell fet. I això ens emociona, ens estimula i ens fa créixer. És evident
que això no és immediat, que hi ha tot un procés: abans del reconeixement els
deixebles s’esglaien i dubten. Com nosaltres avui ens esglaiem i dubtem tan
sovint... Però després tot és pau i alegria. Jesús Ressuscitat continua essent
un Mestre que els ensenya i que comparteix la taula amb ells, com ho havia fet
durat tres anys, però ara tot ha canviat: la seva presència és ben real i
alhora, misteriosament transcendida. Cal un acte de fe per reconèixer-lo i
aquell acte de fe porta a la missió. La
fe no és autèntica si no porta a la missió: “calia predicar en nom d’ell...”,
hem escoltat.
Que n’és
d’important tenir una comunitat de referència, un lloc on ens trobem valorats
personalment per allò que som i respectats en la nostra llibertat! Un espai i
un temps on puguem compartir allò que ens ha passat pel camí, un àmbit on
puguem explicar el pas de Déu per la nostra vida. Un indret on celebrar, on
recuperar forces per anunciar allò que creiem. Com n’és d’important
l’eucaristia!
És evident que
aquelles primeres comunitats cristianes ja es començaven a reunir cada diumenge
al voltant de la taula, a les cases, com nosaltres ho fem avui en la celebració
litúrgica. Ahir a Montserrat es va cloure el quart Congrés Litúrgic. Fa cent
anys del primer Congrés, celebrat el 1915, amb un miler d’assistents, que va
contribuir tant a la participació fructuosa dels fidels en la litúrgia. Aquesta commemoració ressona especialment en
una comunitat cristiana tan montserratina com la nostra de Santa Maria de
Badalona que ha vetllat tant i que
vetlla en el decurs d’aquests cent anys per la qualitat de les celebracions. Convé
molt que els signes siguin expressius i comprensibles pels homes i dones del
nostre temps, sense perdre aquella necessària dimensió de misteri, en la qual
ens endinsem cada vegada que celebrem. Un misteri que s’ha de traduir en la
nostra vida i que s’ha d’expressar en obres de caritat. El P. Bernabé Dalmau,
monjo de Montserrat, apuntava que potser
el problema més gran que avui té la pastoral litúrgica “és un progressiu
distanciament entre la litúrgia i l’espiritualitat”. Quan parlem d’espiritualitat
parlem d’acció de l’Esperit Sant en la nostra vida i parlem d’una
espiritualitat encarnada com la de Jesús ressuscitat que té carn i ossos i
comparteix la taula amb els seus amics.
Un altre repte,
assenyalat pel P. Abat, Josep Maria Soler, és el d’apropar els joves a la
litúrgia, perquè també per a ells hauria de ser el centre de la seva vida
cristiana. El fet que no sigui un tema fàcil, no significa que no hàgim
d’esforçar-nos a buscar una pedagogia litúrgica adequada.” Difícilment un jove
participarà de l’eucaristia si abans no descobreix que ha de cultivar una
relació personal amb Jesús. Si no el coneix, no el podrà reconèixer. Que les
nostres celebracions, que el nostre testimoni de pau i alegria sigui per a
molts, també per a molts joves, motiu d’atracció. Que tots puguem reconèixer
Jesús quan partim el pa.
Comentarios
Publicar un comentario