Diàlegs de saviesa
Una figura estel·lar d’aquest temps d’Advent és Joan
Baptista. Joan estigué molt unit a Jesús, ja des del si de la seva mare. Entre
els dos cosins hi havia unes relacions excel·lents, semblants a les que tenen
encara avui alguns cosins que són més que germans o són molt amics. Joan i
Jesús són figures complementàries. És impressionant la humilitat Joan, no vol
cap protagonisme: cal que ell creixi i jo minvi, diu tot referint-se a Jesús. O
bé, jo batejo només amb aigua però després de mi vindrà un altre que us batejarà
amb aigua i esperit: un nou baptisme que no exclou l’antic, però que el
complementa. I a Jesús li dol molt la mort del Baptista.
Joan Baptista va trencar les expectatives els seus
pares perquè no va ser sacerdot –aleshores l’ofici s’heretava- o no ho va ser a
la manera que el seu pare Zacaries pogués entendre el sacerdoci. Ell no portava
ornaments delicats, ni s’alimentava amb àpats suculents. Vestia amb pells i s’alimentava
de llagostes i mel boscana. No s’estava en el temple: el seu temple era la
naturalesa: el desert. Que important que és el desert! Que important que és fer
desert. Al desert la sobrietat de l’exterior fa mirar, necessàriament, cap a l’interior.
Escrivia Carles Sentís que “els antics anaven al desert més que per fugir de la
multitud per trobar la mística solitud que obre el pensament al passat, al
present i al futur. És la millor manera de carregar les piles i preparar el que
després es dirà o s’executarà. Del desert en surten els profetes”. Per això m’ha
alegrat saber que avui existeixen els “amics del desert”, una experiència de
silenci i de meditació cristiana.
Les paraules sorgides del desert, són paraules
profètiques. Joan no deia el que la gent volia sentir, perquè volia sacsejar a
les persones... però tampoc no era ben bé un revolucionari. Quin gran home era
Joan Baptista, ell preparava, disposava els cors, obria expectatives, per això
és una gran figura de l’Advent.
A la porta de la fe de la Sagrada Família es
representa Jesús entre doctors. Però Antoni Gaudí va tenir la genialitat de
posar en el lloc dels doctors Zacaries i Joan Baptista. Talment com si aquell
Jesús adolescent dialogués amb dos interlocutors molt diferents: un sacerdot de
l’Antiga Aliança (Zacaries) i un jove, avui diríem “alternatiu” com Joan
Baptista. Fixem-nos que avui aquest és el diàleg de l’església catòlica: amb
els ortodoxos que podríem dir que representen la Tradició i amb els evangèlics
que simbolitzen la reforma. Tots dialoguem també amb gent més gran que
nosaltres que personifiquen la saviesa i amb joves impetuosos que volen un món
nou. I de tots ens podem enriquir.
A l’eucaristia també escoltem paraules de l’Antic i
del Nou Testament que s’il·luminen i es complementen. El profeta Isaïes anuncia
un món nou amb paraules plenes de poesia, esperançadores. Jessé era el pare de
David. La imatge tradicional a Israel és que quan a la Bíblia es parla de la
felicitat, la imatge és la d’un arbre florent. Quan es parla de desgràcia, en
canvi, la imatge és un arbre sec reduït al tronc. Però d’aquest tronc gairebé
mort en surt una petita gemma, un brot dèbil, una branqueta fràgil... De la
realitat més desgraciada en podem extreure un ensenyament. Cal estar atents a
les noves realitats que despunten i que són veritables signes del temps. Potser
són petites però ja són llavors de futur.
El nostre Arquebisbe Joan Josep Omella, va rebre
ahir el pal·li que li havia concedit el papa Francesc de mans del Nunci. Al
final de la celebració, l’Arquebisbe deia amb humor intel·ligent: aquesta insígnia
no em pesen, les ovelles tampoc no em pesen. I és que com deia Sant Joan de la
Creu: “el alma que anda en amor ni cansa, ni se cansa.”
Comentarios
Publicar un comentario