Gaudete, diumenge del goig
Homilia diumenge
III d’Advent 11/12/2016
La profecia d’Isaïes
que hem proclamat a la primera lectura, parla dels desterrats de Babilònia que
tornen a Jerusalem. Quan es miren la
pàtria en l’horitzó, el desert que travessen els sembla un verger, per això
diuen que “la terra eixuta i el desert estan de festa”, passen amb alegria, amb
goig pel retorn. Els desterrats d’ahir són els refugiats d’avui. Sabem que el
nombre total de refugiats al món ha augmentat per cinquè any consecutiu fins
arribar als 65, 3 milions. I que més de la meitat són infants. Com podem
contribuir a que el desert, el desert que comporta tot desplaçament, esdevingui
per a ells un verger, fins i tot abans de tornar a casa? La única manera, ens
recordava Josep Maria Jubany, delegat de pastoral social, en una xerrada fa uns
dies, és passar de l’hostilitat a l’hospitalitat. Les 65,3 milions de persones
refugiades són la conseqüència d’un món en guerra i profundament desigual on s’avantposen
els grans interessos comercials, com la venda d’armes. Jubany va demostrar com
la majoria de les migracions són sud-sud i que és una part molt petita la que fa
el trànsit sud-nord. “Res hi ha més perillós que un somni, res més poderós que
una esperança”. Aquesta sentència del bisbe de Tánger, Santiago Agrelo, va servir
a Jubany per buscar darrera les fredes xifres la persona concreta: “Més enllà
de saludar, feu-vos amic d’un immigrant, només d’un, que us expliqui la seva
història i començareu a enderrocar la barrera del prejudici”, va proposar.
Si la nostra
mirada és plena de goig, l’aspre desert de les coses quotidianes, s’omplirà de
verdor...
L’evangeli d’aquest
tercer diumenge d’Advent torna a parlar de Joan Baptista, l’home del desert, la
gran figura de l’Advent. En l’art
bizantí i després en el romànic, en el gòtic i en l’ortodox hi ha un tipus de
representació que s’anomena Deèsi que, en grec, vol dir "pregària" o
"súplica". Es representa Crist Majestat o Crist Pantocràtor
entronitzat portant un llibre i flanquejat per la Verge Maria i Sant Joan
Baptista perquè Maria i Joan van ser els primers humans que van conèixer l’encarnació.
Joan és a la
presó i envia els seus deixebles a interrogar Jesús perquè, probablement el
missatge i les obres del Senyor no concordaven del tot amb la idea del Messies
que ell s’havia format. Jesús respon aquells que l’interroguen en nom de Joan
amb obres. No fa més que assenyalar les evidències: els cecs veuen, els
invàlids caminen... Molts no esperaven un Messies així. S’estimaven més algú
que els solucionés els propis problemes.
Per això també en temps de Jesús van sorgir tants falsos messies. Però
per Joan aquelles evidències que els seus deixebles li van trametre de part de
Jesús, degueren omplir-lo de goig. Malgrat la presó, devia sentir que creixia
la seva llibertat interior.
Jesús parla
després de Joan. El Senyor és parc en elogis i en canvi al seu cosí i amic Joan
li dedica una lloança: el més gran de tots els qui han preparat el Regne dels
Cels. No és encara al Regne, no és agent del projecte de Jesús, però ja en té
tota l’alegria.
I nosaltres què veiem
en el desert de la vida? Avui, malgrat tanta sequedat es continuen alçant
algunes veus profètiques, testimonis d’un món nou. Moviments socials, de lluita
per la pau, d’acollida del nouvingut, de sensibilització social com la
plataforma “ Stop, Mare Mortum” que ha promocionat aquesta campanya de pancartes als
campanars de la nostra ciutat amb la frase evangèlica de Mateu 25: “era
foraster i em vau acollir”. En el nostre cas, el campanar mira cap a la Mediterrània,
com un far. Una Mediterrània que no volem que esdevingui més una mar de morts.
Per això, que es continuïn alçant veus profètiques ens omple de goig..
Comentarios
Publicar un comentario