Sant Josep, custodi sensible
Homilia Diumenge IV d'Advent (18/12/2016)
Som a prop de
Nadal i l’evangeli ens presenta una altra figura d’aquest temps, important i
actual: sant Josep. Mateu presenta a Josep com a “just” és a dir sensible per a
les coses de Déu (Larrañaga). Ell era, en paraules del salm 23 que hem cantat,
l’home “de cor sincer i les mans sense culpa”.
Un bon dia va
arribar a Josep –no sabem com- la notícia, potser la sospita, que Maria estava
en estat. Davant de l’opinió pública, una de les humiliacions més grans per un
espòs en la vida social és el fet, o el rumor que la seva dona li és
infidel. El llibre del Levític preveia
el que calia fer amb les adúlteres: divorci automàtic, gran escàndol i una
pluja de pedres...
L’oportú anunci
de l'àngel a Josep es produeix dins d'un somni i comporta un triple missatge,
ben actual:
“No tinguis por”.
Missatge comú a l’anunci de Maria. Missatge reiterat pels àngels als pastors,
missatge de resurrecció. Han passat dos mil anys i continuem presoners de la
por... En un reportatge recent de Josep Massot (La Vanguardia 11/12/16) se’ns
parlava de diversos tipus de por actuals: por de l’altre, por de l’emancipació
de la dona, por de saber, por de la llibertat, por del futur, por de parlar,
por de conèixer-se un mateix. Una por que ennuvola i paralitza. No tinguis por.
I Josep no va tenir por. I Josep, sensible a les coses de
Déu, accepta el seu paper i calla. Escrivia Hemingway que calen dos anys per
aprendre a parlar, i seixanta per aprendre a callar. Però el seu silenci és un
silenci actiu. Josep, embolcallat de silenci, inspira silenci. El silenci és la
seva lloança, el seu geni, la seva atmosfera...
Segon: Refermar
que en aquell naixement hi ha una intervenció divina; però és que, ben mirat,
en tot naixement hi ha una intervenció de Déu. Els pares posen les condicions
de possibilitat, però el miracle de la vida és obra Déu.
Tercer: posar
nom a Jesús. Això és, legalment, fer de pare. Es la única paraula que sabem amb
veritat va pronunciar Josep: “Jesús”, un nom que contenia un missatge. Un
missatge de salvació.
Santa Teresa de
Jesús, la doctora de l’Església, va propagar el culte al gloriós patriarca. Hi
ha una cançó popular que porta per títol
“Alegria de Sant Josep”, està recollida al cançoner popular d’Aureli
Campmany. La lletra, que descriu el naixement de Jesús, és d’una innocència
deliciosa. Hi ha un fragment de la cançó que diu: “Verge: si voleu
ballar,/l’infant vos tindré una estona// Balleu vós, l’espòs Josep;/balleu vós
en bona hora./Josep se’n posa a ballar/ab jupeta y calça closa”. Es veu que aquesta cançó es remunta al segle
XVI i això em fa pensar que era de l’època que els frares carmelites anomenats
popularment “Josepets” van divulgar la devoció a aquest gran sant. Potser en
aquell temps no era culturalment tan estrany ballar d’alegria, com fan avui
encara molts pobles de l’Àfrica.
Al Concili
Vaticà I, més de 300 pares van sol·licitar l’elevació de Sant Josep, com a patró de l’Església Universal. I així el
declarà el Papa Pius IX, el 8 de desembre de 1870. Aquestes grans decisions no
s’improvisen. Quatre anys abans, el 1866 a Barcelona s’havia constituït
l'Associació de Devots de Sant Josep que arribà a tenir 600.000 associats, així
com la revista El propagador de la
devoció a Sant Josep (1866) (actualment Temple) Aquesta associació està en
la rel de la construcció del temple de la Sagrada Família que avui rep milions
de visitants.
Aquí a Badalona,
a l’altar major antic, neoclàssic, hi havia una gran imatge de Sant Josep. Sant
Josep va passar a ser el titular de l’església germana i encara abans de la
capella de Roca i Pi. Avui aquí es venera en una capella lateral. Hi ha
l’escena del taller de Natzaret i també la de la seva santa mort.
Que Sant Josep,
que va cercar un estatge digne per Jesús ens ajudi també a nosaltres a preparar
la seva vinguda, fent silenci al nostre cor.
Comentarios
Publicar un comentario