En què creia Josep Maria Gironella. Conferència
Conferència a
l’Ajuntament de Darnius, 23 de setembre de 2017
Sr. Alcalde,
Josep Víctor Gay
Carme Gironella
i familiars de l’escriptor
Amigues i amics:
Fa impressió
parlar d’un homenot com Josep Maria Gironella en el seu poble nadiu, voltat de
moltes persones que el vau conèixer i d’altres que teniu també dades de la seva
vida. Confio en la vostra benvolença i agraeixo a l’Ajuntament aquesta
oportunitat.
Vaig conèixer
Josep Maria Gironella, en una entrevista que li vaig poder fer el 1984. M’hi va
introduir el seu gran amic, en Joan Viñas Bona, del qual l’any vinent
celebrarem també el centenari. L’entrevista va ser Arenys de Munt, amb un amic,
en Francesc Bundó Mas, que després fou sacerdot i que morí jove. I en presència
de la seva dona, del seu costat, de la seva íntima col·laboradora, Magda
Castanyer. Recordo que tenien una casa lluminosa plena d’obres d’art que
tractaven amb delicadesa i admiració. En Josep Maria tenia una personalitat
fascinant. L’entrevista fou publicada al setmanari Catalunya
Cristiana.
Gironella tenia
aleshores 67 anys i estava molt impressionat perquè, segons ens va explicar,
feia ben poc un jove passant en moto li havia dit: “Viejo, muérete”. La mort el preocupava i de vegades l’arribava a
obsessionar . Ell va escriure Carta a mi
padre muerto (1977) –el seu pare va morir en el seguici d’un enterrament,
“una mort gloriosa”, deia- i Carta a mi
madre muerta (1978).
Una de les coses
que més vaig retenir d’aquella entrevista és que Gironella estava convençut que
la persona humana tornaria a descobrir la importància de la solitud. I així la
vam titular.
Josep Maria
Gironella i Pous havia nascut en aquest poble de Darnius, terra del suro, molt
a prop de França, l’últim dia de l’any 1917. De família humil –el seu pare era
taper, cinc germans. Era cosí germà d’un altre homenot, el jesuïta, filòsof i
lul·lista Eusebi Colomer i Pous. Els dos cosins s’apreciaven mútuament, malgrat
les seves discrepàncies. En Josep Maria va estudiar al seminari entre els 10 i els 12 anys i aquesta
empremta crec que el va acompanyar tota la vida. Ho explica així: “La meva mare
va tenir una influència decisiva en la meva anada al seminari.” [La mare deia a les
veïnes que el seu fill havia de ser bisbe]. Tenia nou anys li van rapar el cap i portava
pantaló curt i mitges negres. Josep Maria diu que “va viure una terrible
repressió. El director espiritual em va fer molt mal. Jo tenia 9, 10 anys i
tenia somnis eròtics. Ell deia que me’ls provocava. Jo deia que no era
veritat...”.. “Quan me n’anava a dormir, resava la Verge per no tenir aquells
somnis de que ell em parlava i això va durar tres mesos. Em confessava. Ell em
deia que un ésser humà que es provoqués aquells somnis estava irremeiablement
condemnat a l’infern. Vaig aconseguir treure-me’ls però em va marcar per
sempre: “estic condemnat, estic condemnat”, pensava. L’ambient de Girona
aleshores era així. Vaig ser víctima de la repressió religiosa d’aleshores
(...) “Era un concepte de la religió tètric, esgarrifós, tremend. Això va
marcar una empremta en mi i des d’aleshores ha estat una constant: els enigmes
interiors, com es resolen? Existeix l’infern, no existeix? Com serà Déu,
realment seran tres en una sola essència o no (...) Mai no he aconseguit
desvetllar aquestes incògnites. “Hi ha alguna cosa dins meu que sobreviu a la
matèria, però aquesta cosa que és? I com és Déu, a Occident hem tingut la
pretensió de dibuixar-lo, de quadricular-lo: un Pare etern assegut en un tron.
Els orientals mai no han intentat definir Déu. Els Veda per exemple diuen Déu
és allò que no és... On acaba el nostre coneixement allà comença Déu.”
Havent deixat el
Seminari, Josep Maria Gironella va exercir diferents oficis (dependent de
drogueria, obrer en una fàbrica de licors, empleat de banca, etc.).
Autodidacta, no va tenir estudis bàsics. Anys després un savi francès li va
dir: “sense estudis bàsics de llatí no es pot estudiar filosofia, però sí que
es pot narrar”. I això és el que feu tota la vida, narrar.
Al principi de
la guerra civil, amb dinou anys, Josep Maria Gironella fugí del territori
republicà a França i entrà a la zona franquista per unir-se a l’exèrcit de
Franco, concretament al terç carlí de Requetès de la Mare de Déu de Montserrat.
Anys després declarava: “havia sofert aquest drama cruent i absurd, que va
durar tres anys...”.
El 1946 va
contraure matrimoni amb Magdalena Castanyer, a qui havia conegut en un ball i
publicà el seu primer llibre de poesia, Ha
llegado el invierno y tú no estás aquí. Però l'èxit va arribar el 1946 amb
la novel·la Un hombre, amb la que va
rebre el Premi Nadal 1946; la va escriure en un mes i mig. Tenia 28 anys. Ell
recorda com passejava cofoi pel carrer mirant els altres amb un cert aire de
superioritat. Amb els anys va relativitzar aquells primers èxits literaris.
El
cop de maça
La nit de Nadal
de l’any 1952, Josep Maria Gironella i tota
la seva família eren a la Catedral de Girona, a la missa del Gall. “En
aixecar-me de combregar vaig sentir com un cop de maça al clatell, com un
llamp, com si sentís que alguna cosa s’havia esquinçat en el meu interior, vaig
pensar que la mort era propera.” En realitat era un vertigen que el va portar a
caure en una profunda depressió. “Tot allò que es sofreix es transforma en
llibre” i va néixer Los fantasmas de mi
cerebro on plasma les seves experiències després dels electró shocks a que
el sotmetien i que li donaren una lucidesa i una força mental que arribà a
espantar-lo.
Josep Maria i
Magda viatgen a París on ell deia que “s’ho va replantejar tot” i que es va
sentir talment “un pigmeu intel·lectual”. Allí va escriure la seva principal
obra, la trilogia sobre la guerra civil, formada per Los cipreses creen en Dios (1953), Un millón de muertos (1961) i Ha
estallado la paz (1966). Los cipreses... va trigar tres anys a escriure’l i
el va refer cinc vegades. La trilogia va obtenir un èxit molt notable, tot i
que alguns el van titllar de roig i d’altres de feixista. De Los
Cipreses creen en Dios en va vendre més de 12 milions d’exemplars en tot el
món. Tota la trilogia—traduïda al català i a d’altres idiomes— formà un
ambiciós cicle novel·lístic amb el qual aquest prolífic autor de l’Alt Empordà
pretengué reflectir amb objectivitat l’ambient social i polític des de la
Segona República Espanyola fins a la postguerra. Concretament aquesta dada del
milió de morts, que avui no resisteix la crítica històrica, va estendre’s per
tot el món com un tòpic i encara avui algú l’ha defensat.
Publicà altres
novel·les, com La marea (1949), Los fantasmas de mi cerebro (1959), Mujer, levántate y anda (1962), Todos somos fugitivos (1966), Condenados a vivir (premi Planeta,
1971), Cita en el cementerio (1983) i
El apocalipsis (2002), entre
d’altres.
Com que La marea, la va publicar a Revista de
Occidente, Gironella va tenir l'ocasió de conèixer a Ortega i Gasset, “que em
va recomanar que viatgés molt. Em va explicar la seva teoria que els espanyols
viatjaven poc. Amb els llibres no vaig tenir cap èxit. Del primer vaig vendre,
tot i ser premi Nadal, uns 800 exemplars, i del segon, no vaig passar de 1.000.
Vaig pensar que alguna cosa fallava en mi. Així que en l'any 49 li vaig fer cas
a Ortega i me'n vaig anar amb la meva dona a París. No tenia un duro a la
butxaca. Va ser llavors quan vaig dissenyar una trilogia sobre la Guerra Civil.
Durant quatre anys vaig fer cinc versions de Los cipreses creen en Dios, que
després es va convertir en un bestseller
a tot el món.”
Escriví doncs
llibres de viatges com Personas, Ideas,
mares (1963), El Japón y su duende
(1964), En Asia se muere bajo las
estrellas(1968), El escándalo de
Tierra Santa (1977), d’enquesta, com Cien
españoles y Dios (1969) i Cien
españoles y Franco (1979) en col·laboració amb Rafael Borràs, de
reportatge, Don Juan de Borbón
(1968).
Va publicar
també els reculls d’articles Gritos del
mar (1967) i Gritos de la tierra
(1970).
Josep Maria
Gironella morí a causa d'una embòlia cerebral el 3 de gener del 2003, tres dies
després del seu 85è aniversari, a la seva casa d'Arenys de Mar, on s'havia
retirat. Havia demanat a la seva esposa que a l’hora de la mort avisés un
sacerdot: no hi arribà a temps perquè la mort fou pràcticament instantània. Fou
enterrat catòlicament al cementiri d'Arenys de Munt.
En
què creia
Una de les grans
preocupacions de l’itinerari interior de Josep Maria Gironella fou la qüestió
religiosa. “Una inquietud que em sembla
normal- deia- perquè ens hi juguem l’eternitat. Tot l’altre és temporal i
caduc.”
No m’és possible
explicar la fe de Gironella per mitjà de les seves novel·les, no les conec
prou. Però sí que intentaré fer-ho a partir dels seus dos llibres enquesta Cien Españoles y Dios (Ed. Nauta, 1969)
i Nuevos 100 españoles y Dios (Ed.
Planeta, 1994). Entre ambdós llibres hi ha una distància de 25 anys. El llibre me’l va fer descobrir el P. Ignasi
Velasco jesuïta, professor de religió als jesuïtes de Casp. I recordo que es va
fixar en el testimoni d’un teòleg castellà, encara vivent, José Jiménez Lozano
i que el vam analitzar.
La sola elecció
d’aquest tema ja revela una preocupació. Ell mateix ho explica: “En un moment
donat, vaig estar set anys sense resar, sense voler entrar en una església, amb
agressivitat, fins i tot buscant en els evangelis errors per tant de
demostrar-me a mi mateix. I, de sobte, vaig pensar a veure què expliquen els
altres i se’m va acudir de fer aquest tes, aquest qüestionari a cent persones,
a veure que expliquen els altres i se’m va acudir de fer aquest test, aquest
qüestionari a cent persones rellevants i fou una rica experiència en molt
aspectes.
A més un pot
pensar que fer un llibre a partir d’entrevistes és la cosa més fàcil del món.
De cap manera. Cal pensar bé les preguntes. Cal elegir bé les persones que
respondran. Cal estar disposat a rebre negatives o silencis. Gironella explica
que gairebé va trigar un any. Que va començar el maig del 68. Precisament el
maig del 68 que commemorarem amb un congrés l’any vinent que en farà cinquanta.
Em permetran que
faci les citacions de Gironella en castellà, perquè tot i que tinc la certesa
que ell pensava en català, sempre va escriure en castellà.
A la introducció
de Cien Españoles y Dios (Ed. Nauta,
1969) llegim: “Se trata de un test, de
una encuesta. En ella me propuse formularle a unos cuantos hombres una serie de
preguntes recabando de su generosidad que se desnudaran, que se despellejaran,
precisamente respecto a aquello que en todo tiempo ha sido considerado como lo
más arcano e inalienable de la persona humana: las relaciones de ésta con Dios.”
Les pregunta que
planteja a la primera edició són:
1.- ¿Cree usted en Dios?
2- ¿Cree
usted que hay en nosotros algo que sobrevive a la muerte corporal?
3.- ¿Cree usted que Cristo era Dios?
4.- ¿Cree usted que el Concilio Vaticano II ha sido
eficaz?
5.- ¿ A qué atribuye usted el hecho de que la
Iglesia española se vea periódicamente perseguida por el pueblo de forma
cruenta?
6.- ¿En qué sentido cree usted que la Ciencia, la
Técnia y la Intercomunicación de los pueblos influiran sobre el tradicional
sentimiento religioso español?
7.- ¿Ha experimentado usted alguna vivència que haya
influido sobre su actual actitud religiosa?
A l’edició dels Nuevos 100
españoles...canviava la pregunta quarta per aquesta i li unia la sisena: “Se afirma que en la actualidad las
religiones, a excepción del islam, sufren una crisis progresivamente grave.
¿Cree usted que ello es cierto? En caso afirmativo, a que atribuiria usted tal
fenómeno que contrastaria con la proliferación de las sectas?
¿Podrían influir los incesantes avances de la
ciencia, de la técnica y de la intercomunicación de los pueblos?
I n’afegia una
setena: ¿Qué opinión le merece a usted la
personalidad de Juan Pablo II? Se afirma que su gestión es polèmica y contradictòria,
avanzada en lo social, retrógrada en el campo moralista y doctrinal. ¿Qué
explicación puede tener que en sus viajes congregue multitudes, lo mismo en los
países desarrollados que en el Tercer Mundo?
És interessant
que ell en el proemi, comentant les respostes dels seus interrogats ell mateix
es defineix, va descrivint el seu propi procés de fe. Així davant dels creients
diu:
“¡Envidiable actitud! La he vivido,
compartido, durante muchos años y la sé envidiable. He llegado a sentir físicamente la presencia de Dios y
la seguridad que Él me infundía y el placer que de Él se derivaba no admiten
parangón. Ahora el espectro de la duda ronda mi cerebro... –y en la alta
noche a veces penetra en mi interior- y el resultado es el escalofrío ante
quienes persistent en tan fàustica situación. Los astros radicales tampoco
parecen tenir problemes. Dios no existe –es una invención del hombre- y Nadie
nos contempla desde la otra orilla. El Universo està ahí, autocreando sus
leyes. Son el producto de miles y miles de actos desconocidos, quizá fortuitos
y su evolución es ciega. La vida es un Absurdo y resulta vano buscarle
significado. Las pasiones son cáusticos entretenimientos de la naturaleza. El
amor es tan ridículo como el odio, y entre una piedra, una anguila y un ser
pensante no hay diferencia sustancial. Todo es bioquímica. Nacer, pre-agonizar,
al morir el jadeo acaba y nuestra
materia se transforma y lo que convencionalmente llamamos espíritu desemboca en
la nada. La gran farsa de ser termina en el momento que el cerebro deja de
recibir información, deja de recibir sangre. La inmortalidad es otro deseo trivial
del hombre, empeñado en levantarse una estatua Superior. Admitir un Dios
inteligente constituye una agresión contra ese mismo Dios el cual, caso de
existir, hubiera creado seres perfectos o invulnerables. Preocuparse del más
allá es una resonancia atávica, pueril. El sonido de las campanas es idéntico
al de los tambores en la selva.”
Davant dels
ateus diu:
“Toda mi persona se niega a aceptar sin más
semejante planteamiento. No comprendo la caída de Luzbel, tampoco el Dolor,
tampoco el vandálico asalto de las concupiscencias. No comprendo la raquitiquez
de nuestra columna vertebral [aquesta raquitiquesa el preocupava especialment,
perquè es trova en d’altres textos]. Estamos aquí por decisión ajena y no veo
claro nuestro grado de responsabilidad. Pero la autocreación del Universo
rebasa mis entendederas y el enigma resultante se me antoja más nuboso que el
enigma de un Dios eterno, sin origen, creador. La frialdad del ateísmo
militante y despectivo me desazona. Y la Nada se me hace inconcebible como el
Todo, y como la inmortalidad. Mi fe se tambalea, más aún mi esperanza en el
Conocimiento evolutivo.”
Y segueix una
pinzellada del que podríem anomenar un cristianisme cultural.
“Nací en el Mediterráneo y nadie consigue arrancarme
el azul del alma. Campanas y tambores se funden en mí, y me temo que así
llegaré hasta el final. En el instante en que murió mi padre me rebelé contra
la fría muerte, pero al propio tiempo rechacé la idea de orfandad definitiva.
“Dios no es esto, ni lo otro, ni lo de más allá. Dios es lo que no es”, afirman
los Vedas. Que los ateos me permitan, cuando menos meditar… También me dan
escalofrío y probablemente de modo más próximo, más afin, quienes porfían en
vano, a la manera de Unamuno, para palpar con los dedos la Verdad.
I segueix un
parràgraf que considero antològic:
“Las abundantes respuestas tocadas de esa
incertidumbre salpican el libro con una dignidad que me ha conmovido. Dios
existe, pero su Rostro se nos oculta como al despertar se nos oculta el sueño
cierto, feliz. Sabemos que está en algún sitio –en lo más alto- pero ignoramos
si conoce nuestro nombre, si lo pronuncia, si escucha nuestra voz. Aceptamos la
posibilidad de que su Omnipotencia se haya desentendido de nuestra pequeñez; no
aceptamos que se haya desentendido de ella su Misericorda. De pronto Le descubrimos en el arcoíris, en un
arrebato, al contemplar un objeto que nos pertenece o al encontrarnos ante un
paisaje solitario; poco después nos huye y Su ausencia desasosiega nuestra
respiración. Jugamos al escondite con Él, sospechamos que Él se ríe de
nosotros. Sufrimos por esta causa, pero intuimos que nos ama. Lo que ocurre es
que no sabemos lo que es el amor. Vivimos cabrioleando, dando bandazos. ¿Por
qué eres Difícil? ¿Por qué le exigiste un tan grande sacrificio a Abraham? ¿Por
qué se mueren los niños y hay perros tristes? Estaba en tus manos evitar la
locura, no crear el invierno, hacer innecesaria la prostitución. Biafra me
impide adorarte. El Vietname me impide adorarte. Te responsabilizamos de los
campos de concentración y de la leucemia. Pero Te adoramos porque creaste la
primavera, y porque nos diste una esposa, y dos ojos para mirar. Te creas recreando
y en Nagasaki hiciste brotar luego espigas ubérrimas. ¿No comprendes que los
árboles son profecías de ataúd? ¿Qué significa el Apocalipsis? ¿De verdad nos
esperas al otro lado de la zozobra?”
I continua
parlant dels teistes, dels que necessiten creure en Déu però no poden creure en
un Déu personal:
“Escalofrío. Flotar entre dos absurdos. A la izquierda el desierto y a la derecha el
mar. A quien muere en el desierto la arena se lo come, a quien muere en el mar
se lo bebe el agua. ¿Resucitaremos? Entonces, ¿por qué la muerte? ¿Moriremos?
Entonces ¿por qué la resurrección? Hay perros tristes, terremotos. Pero también
hay amor. Y ojos para mirar. “La verdadera duda se levanta sobre la inocencia
de Dios”. Camus escribió: “Si Sartre lleva razón, el único problema serio de la
filosofía es el suicidio.”
Conmueve también el respeto que inspira la figura de
Jesús de Nazareth. Incluso quienes niegan su divinidad hablan de Él con pasmo
admirativo. Una de las respuestas podría resumir semejante apreciación: “Si no
fuere Dios, merecería serlo”. Muy pocos ponen en duda su existencia histórica,
o admiten la posibilidad de que con su revolucionaria doctrina no pretendiera
mejorar, salvar, mediante el amor, al género humano, sino que fuera un líder
“nacionalista”.
Cristo está en el centro de las respuestas de este
libro, el conjunto de las cuales se me antoja que siluetea asimismo una cruz.
El palo vertical serían los creyentes. El palo horizontal, los agnósticos y los
dubitativos. Los ateos podrían estar representados por la “hora nona”, por ese
momento en que coincidiendo con la expiración de Cristo “obscurecióse el sol y
el velo del templo se rasgó por medio”.
Explica
Gironella que quan van arribar més respostes al seu qüestionari va ser per
Nadal. Un dels sobres posava: “Pau als homes que volen obligar al proïsme a
definir a Déu”.
Fent un balanç
del llibre diu: “el primer que vaig descobrir (...) és la gran ignorància
religiosa des del punt de vista intel·lectual que hi ha en el país, perquè en
les cent respostes no es parla del protestantisme, no es parla del budisme, de
l’hinduisme, del sintoisme, com si no existís. És una religió local, totalment
folklòrica. Jo que he viscut a l’Àsia i m’havien fascinat (he viscut a la meva
vida un abans i un després) descobrir la mentalitat oriental em va
desconcentrar que a Espanya no se’n parla en tot el llibre. Fou el primer
resultat.”
“De vegades eren
més interessants respostes com les de la Marisol que de filòsofs actius a
Alemanya, que feien respostes intel·lectualitzades, els ecos dels ecos, com se
sol dir. En canvi, Marisol em va dir ‘és que jo estic enamorada físicament de
Crist. Crist m’apassiona i voldria ser d’ell’.
Juntament amb
les respostes, va rebre un seguit de cartes. Hi havia gent que es pensava que
era atea i en haver d’argumentar la resposta van descobrir que tenien una fe
ignorada. Amb d’altres passava el contrari, estaven convençudes de tenir una fe
molt arrelada, que “creien en Déu abans de néixer” –“una frase immortal” deia
Gironella- i en haver-ho d’argumentar, se sentien nusos, indefensos i
descobrien que eren incrèduls o agnòstics.
“Aquest llibre
va reforçar la teva fe?” li va preguntar Joaquín Soler Serrano en una
entrevista a televisió l’any 1977. “No –li va respondre l’escriptor- al
contrari, em va destrossar perquè era el resultat d’una fe folklòrica que no
omplia el buit de la meva ànima”.
I afegia:
“m’agradaria fer-li una entrevista a Del Arco [que ja havia mort] ell que
m’havia fet tantes entrevistes. Ell deia
que no creia en res i jo crec que creia en tot perquè era un home de cor pur.
L’escàndol de
Terra Santa
“Terra Santa
–deia Gironella- és un enclavament on coincideixen les tres religions
monoteistes i que et connecta amb el més enllà constantment”. Els cinc mesos
que Gironella va passar a Terra Santa, foren l’experiència més decisiva de la
seva vida: “Jerusalem em va provocar tal impacte que li vaig dir a la meva dona
‘jo em quedo aquí’, perquè si en un lloc puc esclarir els dubtes que em
torturen des del seminari és Jerusalem, perquè vaig sentir la presència de
Jesús quasi palpable. Quan hi portava un mes em pensava que Jesús passava pel
carrers. Els evangelis a Terra Santa adquireixen una estranya versemblança, un
s’adona que les dades geogràfiques, topogràfiques, el córrer de les estacions,
les costums que es narren als evangelis aquí ens semblen llunyans i allí veus
que responen a una autèntica realitat.”
A la muntanya
del Sinaí hi anà acompanyat de dos
franciscans que li feren conèixer els secrets del desert (un d’ells era
geòleg). “Em vaig cansar tant que em vaig pensar que em moriria”
En el decurs
d’aquells cinc mesos, Josep Maria Gironella estigué voltat de savis jueus: dos
professors de la Universitat de Jerusalem, dos franciscans custodis i un
musulmà. “Cinc grans amics que van intentar esclarir les meves incògnites.
En el capítol
final diu: “he arribat a sentir la immortalitat de l’ànima amb tal evidència
que vaig sentir que hi ha alguna cosa en nosaltres que sobreviu a la matèria, a
la mort corporal. Ho vaig sentir amb tal evidència que això em durarà per
sempre (...) Hi ha un sol Pare, una sola Església, totes les esglésies són
veritables perquè és veritable la fe de cada home, de manera que qualsevol
religió excloent que digui “les altres no són autèntiques, el famós ‘fora de l’Església
no hi ha salut’ [salvació] em semblava una aberració. La fe de cada home es
porta a dins. Les religions occidentals solen ser excloents, les orientals són
molt més flexibles.”
En què creia
Gironella? Si en el decurs d’aquesta conferència els he aportat alguns elements
per atansar-nos a la seva fe em donaré per servit.
Moltes gràcies.
Comentarios
Publicar un comentario