Vigència del pastor
Estimats germans
i germanes.
De vegades he
sentit dir que la imatge del bon pastor no s’escau a una cultura com la nostra,
tan majoritàriament urbana. Que els infants i els joves rarament han vist un
pastor o una ovella...En canvi em deia una catequista holandesa, bona pedagoga,
molts anys activa pastoralment a Suïssa, que la imatge del bon pastor que té
cura sol·licita de les ovelles, els infants l’entenen de seguida, encara que
rares vegades o potser mai l’hagin vist.
Jesús havia
escoltat i havia cantat moltes vegades el salm 23 el del bon pastor que
nosaltres hem escoltat i cantat també tantes vegades, normalment en les misses
de difunts: El Senyor és el meu pastor: no em manca res./Em fa descansar en
prats deliciosos,/em mena al repòs vora l'aigua,/i allí em retorna./Em guia per
camins segurs,/per amor del seu nom;/ni que passi per la vall tenebrosa,/no
tinc por de cap mal./Tu, Senyor, ets vora meu:/la teva vara i el teu bastó/em
donen confiança.//Davant meu pares taula tu mateix/enfront dels enemics;/m'has
ungit el cap amb perfums,/omples a vessar la meva copa./Ben cert, tota la vida
m’acompanyen/la teva bondat i el teu amor./I viuré anys i més anys/a la casa
del Senyor. I se l’aplica. L’amic Joan Rosàs, historiador i pedagog, ens deia
un dia que calia explicar bé aquest salm Que té dues parts. A la primera es descriu
l’itinerari del pastor. Deia que no ens hem d’imaginar unes ovelles ufanoses
com les que podem veure, per exemple al Lluçanès, si no que les ovelles a
Israel probablement eren unes ovelles raquítiques i el que les menava era un
pobre pastor a pas lleuger pel desert fent ressonar rítmicament el seu bastó,
que els oferia de beure en oasis i que passava de pressa per un camí que
travessa una vall tenebrosa, potser perseguit per una banda de lladres... A la
segona part del salm veiem una altra escena, trobem que finalment el pastor
s’ha pogut desempallegar dels perseguidors i seu en un campament, potser un
oasi més gran, en un àpat festiu on és ungit i beu a pleret, mentre que els
amics que el perseguien, s’ho miren de lluny furiosos.
El Senyor
afegeix tres nous detalls a les imatges del salm. En primer lloc deixa molt
clara la diferència entre el pastor que treballa a jornal, podríem dir el qui
es mou per diners i el qui ho fa veritablement per vocació. Que diferent és
quan ens acull una persona que es limita a fer la seva funció de quan ens acull
algú a qui sentim que l’importem! O un polític que es mou només per interessos
electoralistes d’un altra que s’esmerça pel bé comú! Segon enriquiment:
l’ovella reconeix el pastor per la seva veu. És diferent de llegir el missatge
del papa o d’un bisbe, o fins i tot d’un líder polític o social, que escoltar-lo,
que deixar que ressoni a les orelles de la nostra ànima. Tercer enriquiment: Jesús dóna la vida
lliurement. La dona i la recobra. I ho fa perquè se sent enviat pel Pare.
En el fons, en
aquest salm hi ha descrita tota l’existència humana. Tots som vianants
perseguits per moltes circumstàncies adverses: malalties, infortunis, males
hores... fins a la vall tenebrosa de la mort. Hi ha d’altres, que són els
nostres referents, que ens guien en el camí... Vindrà un dia que serà el del
nostre desenllaç que reposarem finalment. Però la bona notícia, descrita pel
mateix Jesús és que al final del túnel hi ha llum: serà l’àpat festiu i joiós
dels ungits.
Aquesta tarda
a dos quarts de sis a Santa Maria del
Mar es presentaran les orientacions i propostes per a una conversió pastoral de
la nostra arxidiòcesi. Sembla que és resultat de molts esforços i d’un llarg
procés de maduració. El títol és “Sortim!”. Preguem el Senyor que aquestes
orientacions fructifiquin en molts cors, que no quedin en paraules ni en grans
declaracions d’intencions, sinó que ens impulsin a donar testimoni decidit
d’allò que creiem i que ara renovarem una vegada més.
Comentarios
Publicar un comentario