Vetlla Pasqual 2018
Vetlla pasqual
2018 Santa Maria
Aquest temps de
preparació per la Pasqua hem parlat del punt d’inflexió, aquell moment de la
trajectòria vital en què experimentem un canvi. També hi ha moments d’inflexió
en la vida de les comunitats i dels pobles, en la mateixa història de la
humanitat. La resurrecció de Jesús és el punt d’inflexió que obre una dimensió
nova a homes i dones. Hem escoltat a l’evangeli que després de la posta de sol,
el repòs sabàtic s’ha acabat i es reprenen les activitats ordinàries. Les dones
es preparen per fer les uncions del cadàver que el capvespre del divendres no
havien tingut temps de fer. L’evangeli d’aquesta nit ens parla d’una terna
femenina que és el primer testimoni de la resurrecció. Maria Magdalena, Maria
la mare de Jaume i Maria Salomé. La tradició oriental distingeix les diferents
maries, la tradició occidental les confon. Jo crec que aquesta terna és molt
important:
De Maria
Magdalena se n’ha dit moltes coses i ha assolit una gran popularitat. Hi ha una
pel·lícula en cartellera dirigida per Garth
Davis que m’ha impressionat perquè la presenta realment com a apòstol dels
apòstols. Una dona forta, treballadora, que ajuda els necessitats i que ho
deixa tot per seguir Jesús. Ella és el primer testimoni de la Resurrecció.
L’altra Maria és
l’esposa de Cleofàs cosí germà de Josep i una de les primeres en adherir-se a
l’ensenyament de Jesús. Segons la tradició tingué quatre fills, Jaume el Menor,
Josep Barsabàs, Simó el zelote i Judes Tadeu i dues filles Lídia i Lísia
ambdues deixebles de Jesús. Per tant una mare de família nombrosa.
Quant a Salomé
fou també una deixeble de Jesús, que el seguia i el servia segons la
interpretació tradicional hauria estat la mare de Jaume el Major i de Joan
l’Evangelista, i la que havia demanat poder pels seus fills, obtenint de llavis
del mestre la lliçó del servei.
Totes tres dones
lluiten contra una cosa aparentment impossible: fer rodolar la pedra que tanca
l’entrada del sepulcre. Una pedra realment molt grossa. Hi ha una asimetria evident entre el que volen fer i els seus recursos.
Avui bategem la
Sara, mare de família, acompanyada de l’espòs David i dels fills Josep i
Daniel. Sempre és un goig batejar, però
encara és més emotiu quan el qui es bateja és un adult, plenament
conscient. La Sara amb l’ajut de mossèn
Richard s’ha anat preparant de manera continuada per aquest pas i també ho ha
fet amb molta alegria. Tenim present la seva mare, que s’uneix a la festa des
del cel. Sara, comences a viure la plena llibertat interior, la llibertat dels
fills de Déu. Per grans que siguin les dificultats amb què et trobis en el teu
camí, pensa que per dins vius la llibertat interior, que et farà apartar tots
els obstacles.
En el baptisme
en ser ungits amb el crisma, oli perfumat, que ha estat consagrat Dimarts Sant
a la Catedral es demana que siguem sempre membres de Crist, sacerdot, profeta i
rei per a la vida eterna. I em pregunto on és allò que anomenem “denúncia
profètica”. Els cristians com a agents
gestors del Regne de Déu, tenim la responsabilitat de denunciar els mals que es
manifesten al món i alhora anunciar l’esperança d’un món millor, aquí i ara. La
denúncia profètica ha de ser realista i responsable. Ha d’atorgar sempre
l’oportunitat i ha de promoure l’obertura a canviar, a restablir i a construir
relacions més fraternals entre tots els éssers humans. Ha d’afirmar la vida i
ha d’anunciar l’esperança. I això s’ha de concretar en un compromís verificable
per la justícia i la pau
Jesús
ressuscitat va ser font de pau i de consol per als seus. Germans i germanes: visquem
tots d’acord amb les nostres promeses
baptismals i sentirem l’embranzida de la llibertat interior que ens farà vèncer
tots els obstacles.
Comentarios
Publicar un comentario