El virus del poder
Homilia diumenge XVII de durant l'any
Estimats germans
i germanes,
Davant del
miracle dels pans i els peixos de l’evangeli d’avui, podria quedar una mica
amagada una temptació que l’evangelista relata al final del text que hem llegit
i que potser és la clau d’interpretació de tot el que hem escoltat: “Jesús
sabent que anaven apoderar-se d’ell per fer-lo rei, es retirà tot sol a la
muntanya”. Ho tenia molt fàcil: les masses l’aclamaven, era un bon líder, de
paraula convincent, de gestos prodigiosos... però Jesús defuig aquesta
temptació i se’n va tot sol, com solia fer quan pregava.
La temptació del
poder. Hi ha una novel·la històrica recent d’un capellà català que exerceix el
seu ministeri a Colòmbia, Martí Colom. Es titula La Renúncia i fa referència a la renúncia històrica de Celestí Vè
al papat perquè notava que li podia entrar el virus del poder.
Com ens aferrem
a la nostra parcel.la de poder gran o petita! Ens imaginem que el poder és bo i
que l’hem d’arrabassar per poder-lo exercir millor que els altres. I ens
equivoquem. Es famós l’aforisme de Lord Acton: “El poder corromp i el poder
absolut corromp absolutament” i cal afegir que quan aquest autor parla de
poder, fa referència a tot tipus de bé com el diner que pot comportar la corrupció
de l’ésser.
Prèviament el Senyor
ens ha donat tres claus per no caure en aquesta temptació: en primer lloc
organitzar-nos amb un gest tan senzill com seure damunt l’herba. Asseure’s. És
completament diferent dir-nos les coses asseguts que dir-nos les a peu dret, en
un passadís, a corre-cuita... Quan veig aquestes reunions incòmodes de veïns
que es fan als replans de les escales, penso que és impossible que em pugui
sortir cap conclusió positiva.
Asseure’s però
no a qualsevol lloc. Asseure’s a l’herba. Aquí
hi ha tot una entrada en contacte amb la naturalesa de la qual formem part.
Us convido si no
ho heu fet ja que llegiu el testimoni impressionant de La Contra de La
Vanguardia d’ahir. Una entrevista a Mussie Zerai un sacerdot de 43 anys
d’Eritrea, un país situat al nordest de l’Àfrica fundador de l’associació
Habeshia. Va ser nominat al Premi Nobel de la Pau, perquè es calcula que des de
2011 ha salvat 150.000 persones que creuen la Mediterrània. Don Barcone, com l’anomenen quan es
presenta diu: “la meva idea política és estimar el proïsme com a tu mateix i el
planeta...” Aquest “estimar el planeta” m’ha fet pensar de seguida en la Laudato Si de Francesc que parla també molt
de la natura i el poder: “Es trona indispensable crear un sistema
normatiu (...) que asseguri la protecció dels ecosistemes, abans que les noves
formes de poder (...) acabin arrasant no sols la política sinó també la
llibertat i la justícia” (n. 53)
En segon lloc
fer xarxa. Xarxa que serveix per compartir el poc que cadascú porta: comencen
amb cinc pans i dos peixos que posats en mans de Jesús es multipliquen. També
allò que nosaltres som o tenim si ho sabem compartir en xarxa i ho sabem posar
en mans de Déu ho multipliquem. Ens diuen els experts que en les xarxes socials
hi ha una manera de fer que contribueix a tots estar en un mateix pla. És una
altra manera de dialogar. En tercer lloc i no el menys important saber agrair
sincerament. El poderós sol ser desagraït perquè usa els altres només al servei
de les seves ambicions.
Podríem dir que
l’eucaristia ens salva del poder perquè ens fa seure plegats a escoltar la
Paraula, ens estimula a fer xarxa de servei i és tota ella una acció de gràcies
còsmica, com aquella missa sobre el món de què parlava el P. Teilhard de
Chardin.
Comentarios
Publicar un comentario