Entre el menyspreu i el consol
Homilia abans de
la benedicció
La festa d’avui
és molt popular. Els nens i nenes porteu
palmes i palmons a beneir, els més grans, branques de llorer. Commemorem
l’entrada triomfal de Jesús a Jerusalem. Triomfal no vol dir triomfalista,
perquè Jesús va muntat dalt d’un humil pollí i entra a la Ciutat Santa amb to
de pau i festa. Avui, a les places dels nostres pobles i ciutats, molts brandem
oliveres, llorer i palmes; les branques d’olivera, de llorer i de palma, són el
signe per excel·lència de la renovació de fe en Déu. L’olivera és símbol de
pau, perquè Jesús és el Príncep de la Pau; el primer d’una pau diferent a la
que el món dóna, perquè és una pau que inclou el perdó i exclou la revenja. Per
tant aquesta d’avui, és una manifestació pacífica.
El llorer, des
de l’antiguitat, s’associa a l’alegria i a l’eternitat, les seves branques són
sempre verdes, les corones de llorer cenyeixen el cap dels poetes i els
vencedors.
Quant a la
palma, la branca de la palmera, és un símbol del triomf sobre la mort. Jesús,
després de la Passió i Crucifixió venç la mort; als màrtirs se’ls representa
amb una palma a les mans, perquè també han vençut la mort. En brandar branques
d’olivera, de llorer i palmes, estem dient sense paraules que volem la pau per
la nostra terra, que apostem per les belles paraules capaces de donar futur i
llibertat i per una cultura de la Vida en majúscules.
Homilia en la
missa de la Passió
Fixem-nos quatre
dels personatges que apareixen a la Passió segons Sant Lluc i mirem d’actualitzar-los.
D’una banda
tenim dos grans menyspreadors:
Ponç Pilat
menyspreava els jueus, menyspreava la terra on governava perquè la considerava
una província menor de l’Imperi romà. Menyspreava aquell poble perquè el
considerava fanàtic i supersticiós. Avui hi ha governants al món que menystenen
els seus súbdits perquè no els interessa res més que mantenir-se en el seu lloc
de poder.
Herodes Antipas participà
tant en l’execució de Joan Baptista com la de Jesús. En el fons els admirava,
però era dèbil. Irritat pel seu silenci, menyspreà Jesús, se’n mofà i el va
enviar de nou a Pilat. Hi veig la imatge dels poderosos intrigants i ambiciosos
humanament dèbils que es dediquen tota la vida a conspirar.
A l’altra banda hi tenim dos testimonis que
atenen:
Simó de Cirena o
el Cirineu. La seva ciutat d’origen, Cirena, estava situada al nord d’Àfrica.
Segons la tradició els seus fills Alexandre i Rufus es feren missioners. El sol
fet que s’esmentin els seu noms suggereix que pogueren ser personatges
rellevants en el cristianisme primitiu. Simó era doncs un estranger, un
estranger que va ajudar Jesús a portar la creu. Avui quants Cirineus hi ha!
Quantes persones grans acaben els seus dies acompanyades de persones d’altres
països!
L’altre
testimoni que atén, és el bon lladre que la tradició ha denominat Dimes. És
molt bell el diàleg del bon lladre i el Mestre. Dimes s’adreça a Jesús pel seu
nom, com ho han fet pocs personatges de l’evangeli: “Jesús, recordeu-vos de mi
quan arribeu al vostre Regne” i és impressionant la resposta de Jesús: “T’ho
dic amb tota veritat: avui seràs amb mi al paradís”. És a dir el Senyor identifica el Regne amb el
paradís. En el bon lladre hi són representats tots aquells que a darrera hora
es rendeixen a l’amor benvolent.
I enmig de tots
hi tenim Jesús. Aquest Jesús que calla davant dels seus acusadors, però en
canvi les paraules més extenses que escoltem del Mestre en el relat de la
Passió les adreça a les dones. Sí, en aquell divendres de primavera, en el camí
que portava al Gólgota hi havia un grup de dones que potser pertanyien a una
confraria dedicada al consol i a la lamentació ritual pels condemnats a mort. Jesús
superant convencions i prejudicis, en la seva vida pública s’havia voltat de
dones i hi havia conversat escoltant els seus drames petits i grans. «No ploreu
per mi; ploreu més aviat per vosaltres i pels vostres fills ». Estava a punt d’esclatar un incendi sobre el
poble i sobre la Ciutat Santa. Serà el judici diví sobre el mal, sobre la
injustícia, sobre l’odi que alimenta aquest foc. Crist es commou pel dolor d’aquestes
mares quan irrompi en la història la intervenció justa de Déu. Però les seves
estremidores paraules no indiquen un desenllaç desesperat, perquè la seva veu
és la veu dels profetes, una veu que engendra conversió i vida.
Nosaltres, avui
ens imaginem que estan també al costat de Jesús totes les dones humiliades i
violentades, les marginades i sotmeses a pràctiques tribals indignes, les dones
amb crisis i soles davant la seva maternitat, les mares jueves i palestines, i
les de totes les terres en guerra, les vídues i les ancianes oblidades pels
seus fills ... És una llarga llista de dones que testimonien davant un món àrid
i cruel el do de la tendresa i de la commoció, com van fer pel fill de Maria al
final d’aquella matí de Jerusalem. Aquestes dones ens ensenyen la bellesa dels
sentiments: no hem d’avergonyir-nos que el nostre cor acceleri els seus batecs
per la compassió, que de vegades llisquin les llàgrimes per les nostres galtes,
que sentim la necessitat d’una carícia i d’un consol (Via Crucis de Roma). I
amb elles repetim: “Us adorem o Crist i us beneïm, perquè per la vostra santa
creu heu redimit el món.”
Comentarios
Publicar un comentario