Vencedors del mal
Diumenge primer de
Quaresma
1 de març de 2020
La Litúrgia de la
Paraula en aquest primer diumenge de Quaresma repassa les fites fonamentals de
la història de la salvació, de la història de la cura i la guarició. L’ésser
humà creat per Déu. Vençut pel mal a Adam –que vol dir home- i vencedor del Mal
en Crist. I com un pont entre ambdues lectures la carta als Romans contempla
les dues respectives situacions de l’ésser humà: sota el domini del pecat i la
mort per la seva solidaritat amb Adam i en el regne de la gràcia per la seva
incorporació a Crist.
En temps de Jesús molts
buscaven la trobada amb Déu en el desert mitjançant una ascètica d’austeritat,
d’oració i de reflexió sobre les Sagrades Escriptures. El seu ambient preferit
era en la vessant oriental de les muntanyes de Judà. Jesús va voler practicar
també una temporada a nivell heroic, l’espiritualitat del desert. Els qui hem tingut la sort de viatjar, per
exemple, a Egipte ens ha impressionat veure la diversitat de deserts, sorrencs,
pedregosos, àrids... Els anomenats Pares
del desert, va ser la primera forma de vida consagrada reconeguda per la
comunitat cristiana, juntament amb les verges consagrades. Els antics anaven
als deserts per trobar més la mística solitud que obre el pensament al passat,
al present i al futur. És la millor manera de carregar piles i de preparar el
que després es dirà o s’executarà. Un empresari català, Pere Duran Farell, li
plaïa anar cada any a les vacances a un desert del món. Trobarem en aquesta
Quaresma ocasió de fer desert i de deixar enrere tant de brogit?
Al desert, però,
experimentem la nostra precarietat. Quan meditem és quan de debò som temptats.
I com ens han arribat les temptacions de
Jesús? Si ningú no en va ser testimoni. Doncs segurament perquè ell en parlaria
en la intimitat amb els deixebles. Parlaria de la seva lluita contra el mal.
També nosaltres, en el decurs de la vida som temptats. I a mesura que passen
els anys, les temptacions es tornen més subtils...
“Si ets Fill de Déu
digues que aquestes pedres es tornin pans”. “Si ets Fill de Déu...” Aquestes
paraules les tornarem a sentir en els escarnis de la creu: “Si ets fill de Déu,
baixa de la creu...” Aquesta petició de proves es repeteix durant tota la vida
pública de Jesús, els adversaris sempre li retreuen que no es legitima prou,
que hauria de fer un miracle tan gran que suprimís tota ambigüitat i que posés
ben clar qui és i qui no és (Benet XVI). La temptació dels pans, d’altra banda
ens fa pensar en dos episodis de la vida de Jesús, la multiplicació dels pans i
l’eucaristia.
Des de l’escena dalt de
pinacle del temple, la mirada es gira també cap a la creu. El Crist no es va
tirar daltabaix del pinacle del temple. No va fer cap salt a les profunditats.
No va temptar Déu. Va davallar en canvi a la pregonesa de la mort, en la nit de
l’abandó, en la desemparança dels indefensos. Es va arriscar a fer aquest salt
com a acte d’amor a Déu i als germans. I és per això que sabia que amb aquest
salt, només podia caure en les mans amoroses del Pare. Això és la mort, un salt
a les mans d’un Pare que ens espera.
La tercera i darrera
temptació és el punt culminant de tota la història. El diable condueix en visió
al Senyor dalt d’una muntanya alta i li mostra tots els reialmes del món i la
seva glòria i li ofereix el domini sobre el món. I ens podríem preguntar:¿que
no és precisament aquesta la missió del Messies? ¿Que no ha de ser rei de tot
el món que uneixi tota la terra en la pau i el benestar? Sí però aquesta
reialesa pressuposa la mort. Pressuposa una altra muntanya alta, la del Gòlgota
on, escarnit pels homes i abandonats pels seus, penja de la creu i mor. La
glòria dels regnes de la terra és aparença que es dissol. La veritable glòria
creix en la humilitat de la predicació en aquells qui es volen fer deixebles
seus, que són batejats en nom de la Trinitat i que guarden els manaments.
Germans, la temptació és
el desig de realitzar una acció immediatament agradable, però que a llarg
termini farà mal. I una avui vegada més som temptats per la immediatesa que
pretén anul·lar tot procés de canvi i de creixement.
Som temptats per l’espectacularitat buida que cerca l’aplaudiment humà. Som
temptats pel poder encara que sigui en les nostres parcel·les més properes. Avui
quan resem el parenostre fixem-nos que en ell hi ha la resposta a les tres
temptacions: a la del pa fàcil perquè demanem senzillament el nostre pa de cada
dia, perquè li diem “no permetis que caiguem en temptació”, i
abans li hem demanat que vingui el seu
regne que no és com els regnes caducs d’aquest món.
Comentarios
Publicar un comentario