Ésser forts
Diumenge II després de Nadal
Diumenge 2 de gener
Estimats germans i
germanes:
Aquest evangeli que hem
proclama i que ja vam proclamar el dia de Nadal, antigament es proclamava a
totes les misses. El trobem escrit en antigues credences que es trobaven en els
altars com a recordatoris per als celebrants…Sempre que el proclamem ens sembla
que parlem d’alta teologia. I ho és. No debades Sant Joan Evangelista té com a
símbol l’àliga, un ocell d’alta volada que apareix al Cant dels Ocells entre
tantes d’altres espècies, algunes desaparegudes: “i l’áliga imperial se’n vola
cel en dalt, dient amb alegria, el bon Jesús és nat, per treure’ns de pecat i
dar-nos alegria.” No podem racionalitzar el misteri: el misteri és per ser
contemplat.
En aquest evangeli hi
batega el misteri de la paternitat i del seu rebuig: “era present al món, al
món que li deu l’existència, però el món no l’ha reconegut. Ha vingut a casa
seva i els seus no l’han acollit” i també de la seva acceptació: “però a tots
els qui l’han rebut, als qui creuen en el seu nom, els concedeix poder ser
fills de Déu. Tots hem conegut o coneixem fills que, en paraules de Freud, han
tingut necessitat de “matar el pare”. I fills que han fet l’itinerari vital del
fill pròdig de la paràbola: i que han tornat a casa.
Però alhora en aquest
evangeli hi apareixen tres figures històriques, Joan, Moisès i Jesús. Què tenen
en comú? El fet d’ésser profetes? El fet d’haver nascut de manera miraculosa
sense una clara intervenció paterna? El fet de ser uns referents lluminosos per
a l’Església? Artistes de totes les èpoques han endevinat la grandesa de les seves
figures: i tots recordem la ira continguda del Moisès de Miquel Àngel, la
radicalitat despullada del Sant Joan Baptista de Gargallo o el caràcter esquerp
del Jesús de Passolini. En qualsevol cas, els artistes han intuït la força
dramàtica d’aquests tres personatges.
Estem davant d’una pujada
molt gran dels contagis: una realitat que ens depassa fins i tot als mateixos
sanitaris, al personal religiós dels hospitals…Però hem de ser forts, no per un
imperatiu moral, “he de ser fort” si no pel do de l’Esperit Sant. La fortalesa
és un do de l’Esperit Sant…Parafrasejant Sant Pau avui podem dir: “és quan ens
sentim pobres, malalts i vulnerables que som realment forts”.
Comentarios
Publicar un comentario