La bellesa de la Setmana Santa
Rams 2023
Quin
contrast la festa d’avui! D’una banda estem fent festa, una de les festes més
boniques de l’any. És dia de trobada familiar, pares, fills, avis, padrins,
tiets, amics... Dia d’estrenar vestit, com diu l’adagi: “diumenge de Rams, qui
no estrena no té mans”, dia que les padrines regalen la palma o el palmó,
sovint amb penjolls, als seus fillols, que les persones més grans brandeu rams
d’oliveres... Quan Jesús era petit, un vellet savi i bo el va prendre en braços
i va dir que seria per a molts un signe de contradicció: davant d’ell ningú no
quedaria indiferent. Avui veiem que aquella profecia s’ha acomplert: quan Jesús
entra a Jerusalem uns criden: “Hossana al Fill de David!”, són els que volien
un messies poderós, són els que pensaven en clau de poder, d’altres deien:
“beneït el qui ve en nom del Senyor”. Són els qui entenien el gest humil de
Jesús entrant dalt d’un burret. Beneir és dir bé. Beneir amb aigua recorda el
nostre baptisme, font de llibertat interior i un gest que alhora ens invita a
parlar bé dels altres. D’altra banda, la missa és la missa de Passió, anem
vermells, color de sang: hi proclamem el procés de Jesús, tan injust, el seu
enfrontament amb els poderosos i cultes del seu temps, la tortura, la mort
cruent... Però és que la nostra vida és un aiguabarreig de goig i de dolor, de
punxes i de roses. Quin contrast! Joia i dolor. Festa i lluita. Però no és
veritat que en la nostra vida també hi ha alhora punxes i roses i que conviuen?
Enfront
del dolor, el conreu de la bellesa és terapèutic. Durant èpoques s’ha fet callar
els sentits, actualment els sentits es recuperen. Fixeu-vos en quants elements
de bellesa hi ha en el relat de la Passió que hem proclamat i que són atractius
als cinc sentits corporals. Un teòleg portuguès, Jose Tollentino, té un llibre
que es titula Per a una espiritualitat
dels sentits i en ell afirma que el cos
que cada un de nosaltres som és la gramàtica de Déu, la seva llengua materna.
Per això, la mística dels sentits o de l’instant és una espiritualitat que
concep els sentits com a camí que condueix i que s’obre a trobar Déu. Noteu com
els cinc sentits ens ajuden a copsar i a interioritzar el missatge de la
Passió.
La
vista: en l’entrada de Jesús a Jerusalem hi ha ramatges que es branden, verdor
i moviment, hi ha estores de colors. La casa on Jesús i la seva colla celebraran el sopar
pasqual, és gran i l’estança còmoda, està arreglada amb estores i coixins, plau
a la vista.
L’oïda:
hi ha crits de festa i d’aclamació, certament contraposats. Uns aclamen al fill
de David, d’altres beneeixen el qui ve en nom del Senyor. Però uns i altres
aclamen, lloen amb gran cridòria. Hi ha també el cant de l’himne que entonen
Jesús i els apòstols quan surten cap a la muntanya de les Oliveres. Era un dels
salms del «Hallel» (Salms 113 al 118), que els jueus cantaven per concloure la
celebració de la Pasqua. Probablement, el van cantar en dues parts: el líder
(Jesús) recitava les línies i els seus seguidors responien amb la tornada:
«Lloat sigui el Senyor» («Al·leluia»). Amb versos tan consoladors com: « Recobra la serenor, ànima meva, mira el que t'ha fet el
Senyor. Ha alliberat de la mort la meva vida, els meus ulls, de negar-se en el
plor... »
L’olfacte:
a casa de Simó el Leprós, hi ha la dona que trenca el gerret d'alabastre que
conté un perfum preuadíssim de nard autèntic i que ella mateixa vessà sobre el
cap de Jesús.
El
gust: Jesús ens deixa el seu manament nou en el sant sopar, l’àpat festiu, el
pa i el vi... els pans eren
sense llevat, menjaven el jaroset, un plat dolç cuit molt lentament, salsa de
peix, olives amb hisop, herbes amargues amb festucs i pasta de nou... i encara
dalt la creu, a Jesús li ofereixen el vi adobat amb mirra.
El
tacte: el bes de la traïció de Judes, els cops de puny i bufetades que li donen
a Jesús... com diu Isaïes i podria dir Jesús: he parat l'esquena als
qui m'assotaven i les galtes als qui m'arrancaven la barba; no he amagat la
cara davant d'ofenses i escopinades.
Germans,
Setmana Santa és color, llum, so,
aroma... contemplem-la. La bellesa és un camí privilegiat que porta a Déu.
Sabem que Jesús a la creu queda desfigurat, que no tenia res d’humana la seva
figura, però no obstant també hi ha una formosor peculiar en aquell cos
maltractat. La catedral de Guadix (Granada) acull fins al 31 de maig
l'exposició The Mystery Man, una
proposta que mostra una escultura hiperrealista del cos que va poder embolicar
el llençol sant, realitzat sota els paràmetres de la medicina forense.
Vivim
una religió de corporalitat, com a cristians compromesos, com a sacerdots, hem
de demanar com el profeta/poeta Isaïes una llengua de mestre per sostenir els
cansats. Encara que nosaltres mateixos sovint estem cansats, demanem al Senyor
la seva gràcia per viure aquests dies santament, és a dir assaborint la
plenitud de l’Amor.
Comentarios
Publicar un comentario