On fugien els dimissionaris?
Estimats amics,
quin era aquest lloc
inconegut on Cleofàs i l’altre deixeble dimissionari retornaven, decebuts del
mateix Jesús i sentint que el seu projecte havia fracassat? Alguns biblistes (Rius
et alia) apunten que Emaús és Ulammaús l’antic
nom de Betel, del Santuari del nord que Jacob va fundar durant la seva fugida
de les ires del seu germà Esaú. És a dir,
l’indret sagrat on el patriarca va viure aquell episodi tan bell que coneixem
com l’escala de Jacob, aquell somni del cel obert amb una escala per la qual
els àngels pujaven i baixaven (Gènesi 28, 11-15), un episodi que han plasmat
artistes de totes les èpoques, un episodi que el mateix Jesús recull (però que,
alerta, també actualitza) quan parla amb Natanael: “Us ho ben asseguro: veureu
obert el cel, i els àngels de Déu pujant i baixant...” però afegeix significativament:
“sobre el Fill de l'home”.
Seria allà al Santuari de
Betel, on fugien els dos deixebles dimissionaris? Volien retornar a una manera
antiga de relacionar-se amb Déu en somnis o amb el culte de l’Antic Testament a
partir de la pedra que Jacob s’havia posat per capça i havia plantat i
consagrat ungint-la amb oli en aquell lloc sagrat que definí com casa de Déu i
porta del Cel ? Si fos així, el text d’avui estaria descrivint un pelegrinatge
i un Jesús que fa camí amb els pelegrins de tots els temps per fer-los aprofundir
en els motius reals del seu pelegrinatge.
Alguns s’han preguntat
quins textos de l’Antic Testament podia comentar el Senyor camí d’Emaús. En el
pensament de Lluc, l’autor dels Fets dels Apòstols, tindria prioritat aquells
textos que ell posava en boca dels apòstols en el decurs del Llibre dels Fets.
Així, per exemple, en la primera lectura d’avui se’ns presenta Pere el dia de
la Pentecosta, comentant en referència a Crist el Salm 15, tan bonic, que és el
que hem proclamat i que és una font continua de poesia i d’espiritualitat: “Guardeu-me
Déu meu, en vos trobo refugi... vos em feu feliç.”
Alguns afegeixen que un
dels dos deixebles del relat seria el mateix Simó sota el pseudònim de Cleofàs.
L’altre deixeble podria ser qualsevol de nosaltres. Si fos així en Simó Pere es resumia l’actitud de tots els
apòstols, esporuguits i temptats de tornar al vell esclavatge, abans de
Pentecosta. No s’han convertit encara a la veritable alegria, tot i que Jesús els ha sortit a l’encontre i ha
intentat recuperar-los. Tot i que se’ls obren els ulls i el reconeixen quan
comparteixen el pa amb ells, els falta encara una cosa: la vivència comunitària
de la fe.
És a dir, ja s’han posat
en marxa els motors de la identitat cristiana (la gràcia del Ressuscitat, la
Paraula de Déu, la caritat i l’Eucaristia, però manca encara el darrer motor
que ho ha de cohesionar tot: la comunitat (José-Luis Arín, Catalunya Cristiana,
2275, pàgi 31).
Nosaltres que afirmem cada
diumenge la fe en el Ressuscitat, que escoltem amb més o menys atenció la
Paraula de Déu, que potser fins i tot som voluntaris de Càritas, que anem a
missa i que alhora, tantes vegades desertem del nostre veritable compromís
cristià... hem descobert de debò la profunditat i les exigències de la vida
comunitària? Ens hem convertit a la veritable alegria?
Aquest passatge evangèlic
del tercer diumenge de Pasqua ha donat nom a dues grans iniciatives eclesials:
el moviment internacional de solidaritat
Emaús fundat a París el 1949 pel sacerdot catòlic i frare caputxí Abbé
Pierre per combatre la pobresa i ajudar les persones sense llar i els recessos
d’Emaús fundats a Miami el 1978 per Myrna Gallagher, i un equip de dones, responent
a la petició d’ajuda del rector de la seva parròquia per motivar els laics que
també ha donat molt de fruit.
Avui el repte per a tots
és descobrir la fondària, el compromís i la pobresa que demana tota vida
comunitària viscuda en profunditat. Aquesta vida comunitària que culmina cada
diumenge en l’eucaristia, font i cimall de la vida cristiana.
En canvi avui quants
cristians se’n tornen decebuts i se’n van a d’altres pràctiques de meditació o a
d’altres formes de pregària o de vida alternatives! Esperàvem- diuen- esperàvem
un nou estil en l’Església, esperàvem relleu, esperàvem unes comunitats joves i
vives... No els han trobat, i s’allunyen, s’allunyen de l’Església, s’allunyen
de la fe, fins al punt que els cristians constituïm només una minoria creativa
(Benet XVI). Voleu dir que no ens toca a nosaltres d’atansar-nos hi,
respectuosament, de conversar amb ells i de mirar d’encendre’ls altra vegada la flama de l’esperança, fins que puguem tornar
a compartir el pa? No és hora de constituir unes comunitats veritablement obertes,
compromeses i sinodals? Demanem en aquesta eucaristia de créixer interiorment
per arribar a ser contemplatius de realitats quotidianes.
Comentarios
Publicar un comentario