La paraula justa
Xerrada-col·loqui sobre La paraula justa. Ateneu de Guissona. Dilluns, 10 de març de 2025. DIALEGS.
Benvolgudes amigues, benvolguts amics:
és un goig trobar-me amb
vosaltres a Guissona. Aquesta vila és un dels possibles bressols de fra Ramon
Paner, un ermità jerònim que va acompanyar Cristòfol Colom en el seu segon
viatge al que després es va anomenar a Amèrica. El cognom Paner és freqüent en
aquestes contrades. Com havia dit un rector vostre, seria un altre Sant Pau,
desconegut.
La força
de la paraula.
La llengua no té ossos,
però en trenca de molt grossos. No m’estendré més. En podem parlar al col·loqui.
El català
lacònic
Els catalans som lacònics.
Vet aquí un terme que prové dels espartans.
Jesús diu a l’evangeli,
que la vostra paraula sigui sí quan és sí, no quan és no. (Mateu 5:37). De fet
Jesús era força lacònic: “Vine i segueix-me!”, “Fuig d’aquest home...!” “Noia,
aixeca’t”
Deia Alexandre Cirici,
sociòleg de l’art, que parlem cantant, emprant notes musicals. Per exemple si
jo dic: “Sí, sí” amb rotunditat vull dir que sí, però si jo dic “sí,sí” amb un
nota més aguda, vull dir que no.
Els catalans ens
caracteritzem per la nostra capacitat de síntesi. Tradicionalment s’usaven
monosíl·labs
que s’han anat perdent.
ü “Ara
pla!” quan les coses es precipiten, es compliquen o veiem venir la catàstrofe.
En definitiva, quan avaluem la situació i passa de risc alt a alerta màxima.
ü “Ca!
O I ca!”: De cap manera. Expressió que quelcom no s’esdevindrà. En desús.
ü “Estigues”
(“estigues quiet”)
ü “Fuig!”: Exclamació que expressa rebuig, refús,
menyspreu. Sovint s’usa acompanyada d’home o de dona: “Fuig, dona, fuig!”
ü “Malament!”
o “malament rai”
ü “Prou”:
Vol dir que és suficient. El bisbe Jaume Traserra li va preguntar a un pagès,
què voleu dir exactament quan dieu “prou”. No sabia si vol dir que sí o que no.
ü “Rai”:
Rai és una paraula intensificadora molt eficaç des del punt de vista
comunicatiu, però que cada vegada sentim menys, especialment l’expressió “això
rai”, que hem anat substituït per “cap problema”.
ü “Som-hi!”.
Convida a posar-se en marxa.
ü “Torna-hi”
o “Sant tornem-hi”. Dita en to de queixa.
ü “Vas
bé”. Dit irònicament. Si que vas bé, o sí que vas bé per anar a Sants.
ü “Ves”
o “ves a pastar fang”.
És oportú de recordar la
Tirallonga dels monosíl·labs
de Pere Quart, Joan Oliver a
Circumstàncies (1968). Cantada per Lídia Pujol i Rosa Pou. És una
pregària, un diàleg entre Déu i l’home.
Déu:
I tu, què vols?
Jo:
Doncs, jo sols vull
-ei, si pot ser-:
Un poc de fam
i un xic de pa.
Un poc de fred
i un poc de foc.
Un xic de son
i un poc de llit.
Un xic de set
i un poc de vi
i un poc de llet.
I un poc de pau.
[...]
I un poc de sol
i un poc de sal.
I un poc de cel.
Un xic de bé
i un xic de mal.
Un poc de mel
i un poc de fel.
I un poc de nit
i un xic de por,
i un poc de pit
i un xic de cor
i un poc de crit.
I un xic de llum
i un xic de so:
un poc de llamp
i un xic de tro.
Un poc de goig
i un xic de bes
[...]
I un poc de joc
-tres reis, dos nous.
I un poc de groc
i un xic de verd
I un xic de blau.
Un poc de tren
i un poc de nau;
i un xic de rem.
[...]
I un poc de veu
-i un poc de vot.
I un poc de cant.
I un xic de vers.
I un xic de ball.
I d'art. I d'or.
Un poc de peix.
I un poc de greix.
I un xic de feix.
I un poc de gruix.
I un poc de carn
i un poc de sang;
i un poc de pèl.
I un poc de fang
i un xic de pols.
[...]
I un xic de font.
I un xic de riu
i un poc de rec
i un poc de pont.
I un poc de gorg.
I un poc de mar
i un xic de port.
[...]
I a més, què vull?
Un xic de seny.
I un poc de temps.
I un xic de món.
I un poc de sort.
Els lemes i els epitafis.
El lema: una expressió que
reflecteix un ideal o expressa una intenció. Sol tenir dues o tres paraules. Es
troba en els escuts dels països. Per exemple el lema del Brasil, és “Ordem e
progresso” (Ordre vol dir conservació i manteniment de tot allò que és bo, bell
i positiu. El progrés és la conseqüència del desenvolupament o perfeccionament
de l’orde). Algunes ciutats catalanes com Manresa o Abrera tenen el títol de
“molt noble i lleial”
El lema pontifici de Pius
IXè era “Post tenebras, lux”. El de Joan XIII: «Obedientia et pax».
El de Pau VIè: “In nomine Domini”
en el nom del Senyor. El de Joan Pau I, encara més breu, una sola paraula, “Humilitas” (amb tres estrelles que
representaven la fe, l’esperança i la caritat. El de Joan Pau II, “Totus
tuus”.El de Benet XVI quan era cardenal, “Cooperatores veritatis”
(però ja no apareix a l’escut papal). El del Papa Francesc, tres paraules en
llatí: "Miserando atque eligendo" (en català és més llarg:
"Se’l va mirar amb misericòrdia i el va elegir").
Epitafis
Són talment missatges que
els difunts adrecen als vivents. A la porta del cementiri de Biosca n’hi ha un
de general que és molt curiós: “Mors mortis morti mortem Morte dedit”. Traducció:
“O mort! [Crist] amb la seva mort, va donar mort de mort a la Mort” i estaria
inspirat en la frase paulina: “el darrer enemic destituït serà la mort” (1 Cor
15, 26).[1]
Acostumo a recomanar que
tots els meus alumnes que redactin el seu lema o el seu epitafi. Alguns són
bíblics. El de Maria Zambrano, a Màlaga, diu: Surge amica mea et veni és
a dir, aixeca’t amiga meva i vine, frase del Càntic dels Càntics.
N’hi ha d’humorístics:
“Aquí descansa en Joan Pons, pastisser de la Bisbal, que va acabar els torrons
la vigília de Nadal”. “Aquí descansa mi esposa Tomasa, mientras yo, descanso en
casa”. “Aquí descansa el Robert, el meu estimat marit, ara sí que sé del cert a
quin lloc passa la nit”.
Les dites
i els refranys
Les dites són expressió de
saviesa popular. I un origen històric, fet d’experiències. No vol dir que
siguin del tot indefectibles, però tenen un gran nucli de veritat. Amb tocs
d’humor. Molts estan en desús.
De refranys n’hi ha de
religiositat popular, relatius a tots els sagraments i que han passat a
designar d’altres realitats:
1. Al
baptisme: “batejar, la primera cosa que es fa”; “qui té padrins, el bategen”
(sentit figurat);
2. L’eucaristia:
“el qui no va missa al diumenge, és moro, jueu o heretge”; “anar al ball i no
ballar, és com anar a missa i no resar”; “Dels balls, misses i sermons, fins
els trossos en són bons” (aconsella aprofitar el que es pugui). “Quan fou mort,
el combregaren”: s’empra quan es fa una acció massa tard.
3. La
confessió: “confessió obligada no té cap valor”; “al metge, al confessor i a
l’advocat, digue’ls sempre la veritat”.
4. La
confirmació: “No serà bon soldat si no és confirmat”: Pel sagrament de la
confirmació, el cristià esdevé soldat de Crist.
5. El
matrimoni: “si vols estar ben casat, porta la dona a Montserrat”; “si vols
casar-te bé, casa’t amb una del mateix carrer”. “Casament en dilluns, al cap de
l’any o treso un” (Si tot va bé hi ha descendència, si no separació”).
6. El
sacerdoci: “El millor d’un poble és l’aigua, les campanes i el capellà que
havíem tingut”; “cap rector no es recorda de quan era vicari”.
7. L’extremunció
o unció dels malalts: “ A picada d’escurçó, no hi ha temps d’extremunció”
També es poden referir als
sagramentals:
Enterrament: “Enterrament
en diumenge, un altre en menja” (relatiu al guany de l’enterramorts).
“Refredament mal curat, enterro preparat.” “No hi ha enterro sense flors, ni
boda sense plors”.
N’hi ha que tenen una dimensió
moral: “Més val fer i penedir-se, que no fer i penedir-se”, “Qui no arrisca no
pisca”; “Qui fa un cova, fa un cistell”, “Tal faràs, tal trobaràs”; “Ja l’has
feta bona”.
O de vaticini: “Ja hem
begut oli!”(no ens en sortirem).”
Es va fer famós el “no
toca” del president Jordi Pujol.
Geogràfics: “A l'Aguda fos
caiguda/a Torà fos ensorrat/ Massoteres fos de plata/ I Guissona fos daurat”. “Per
espardenyes a Ponts, per sabates a Guissona, per cireres a Voltà, per ganivets
a Solsona”[2]
Paraules
dures i madures.
Em trobo un badaloní de
cabells blanquíssims a l’estació de Badalona i li pregunto: “Com va anar la
conferència que us va fer la senyoreta tal a les aules d’extensió
universitària?.” Resposta: “Mossèn, quan ens parlin a la gent gran ens ha de
dir coses dures i madures, m’entén? Dures i madures.” No ho he oblidat. La
pitjor cosa que es pot fer és tractar els ancians com si fossin criatures
petites.
També cal tenir cura de
les paraules que diem als adults a classe o en una conferència o en una
homilia. Si llegim un text, no podem repetir el que la gent ha sentit ja en el
text amb les mateixes paraules.
La
paraula i el silenci en la litúrgia
Les nostres eucaristies
dominicals. Prenguem per exemple la del diumenge vinent, segon de Quaresma. Els
ritus inicials són 137 paraules aproximadament (ometen la monició d’entrada i
sense glòria). A la litúrgia de la Paraula, direm 837 paraules. Si a més, hi ha
monicions podem arribar a les 1000. Una homilia meva dominical -soc un simple
prevere- sol tenir també unes 800 paraules, escrites, que poden arribar a les
1000 dites i uns 10 minuts. (Conec un capellà català del Pirineu que predica
una hora. I es fa escoltar). Per tant, només a la litúrgia de la Paraula més
l’homilia diem 2000 paraules de les quals més de la meitat les pronuncia el
celebrant que és qui sol proclamar també l’evangeli. El credo llarg el de Nicea
i Constantinobla, en català són 221 paraules. En llatí eren 164. Per tant ja
són 221 paraules més... però encara no hem acabat perquè venen les pregàries
dels fidels, només que diguéssim quatre intencions de pregàries, més la
introducció i la conclusió del celebrant serien 169 paraules més. Ometem que hi
hagi també ofrenes i processó de les ofrenes amb monició de les ofrenes com a
les misses de catequesi i passem directament a la litúrgia eucarística.
L’ofertori té unes 140 paraules, la pregària eucarística tercera en té unes
1400. Al ritus de la comunió, el parenostre, l’embolisme, la invitació a la
pau, l’anyell de Déu i la pregària final
diem més de 600 paraules. És a dir un total de 4500/5000 paraules. I sense
comptar els avisos finals, la pregària del Jubileu o d’altres addendes que de
vegades el celebrant ja no pot escoltar perquè ha de fugir corrents cap a una
altra eucaristia.
A missa el prevere o el
que en presideix en diu aproximadament i essent benèvols, la meitat, unes 2500,
comptant evangeli, homilia, pregària eucarística i part del ritus de la
comunió. D’aquestes paraules quantes en retenen els fidels? Quantes en retenim
els celebrants? Els sacerdots i els diaques, o els laics amb missió parroquial,
ens sentiríem fracassats si féssim una enquesta en sortir de l’església.
A més la majoria
d’aquestes paraules, les bíbliques i les litúrgiques estan escrites en un
llenguatge immers en un univers simbòlic i dites a un auditori en general força
distret que ja no viu exactament en aquest univers. És un llenguatge poètic.
Contem ara els silencis
que hi ha a missa: el del reconeixement dels propis pecats, ara una mica més
llarg perquè som a la Quaresma, el silenci que alguns fan després de l’homilia
(i per què no després de l’evangeli?) i el silenci, també una mica més llarg de
la postcomunió d’acció de gràcies si és que no hi ha un cant. Durada d’aquest
silenci: el dels pecats, uns 15 segons, el de després de l’homilia, potser 30
segons i el de després de la comunió, essent benèvols, 5 minuts, segons la gent
que hi hagi per combregar. Per tant, uns 6 minuts de silenci en una eucaristia
dominical que dura aproximadament uns 50 minuts/una hora. Un 10%? La
desproporció és evident. La proposta: allargar els silencis, posar-ne d’altres,
i escurçar les paraules, cercant un equilibri.
No puc dir més. Cada u sap a quina comunitat es troba.
El germà Hilarió de
Montserrat, no se n’havia assabentat que havien decidit posar un silenci
després de cada salm. Estranyat, va exclamar fort: “Ai Senyor! I tanta feina
que tinc! Tota la comunitat va esclafir en una rialla.
A l’eucaristia dominical
també solem cantar. Diu Francesc Torralba que entre la paraula i el silenci hi
ha la música, que és motivadora del silenci interior. Però no entrarem en
aquest tema. No toca.
I no entrem tampoc en els
casaments, amb els testimonis més o menys espontanis dels assistents, els
discursos, etc. De vegades alguns poemes, comptats, però.
Quelcom que s’ha estès en
els enterraments són els poemes. Els poemes sintetitzen i expressen el dol i de
vegades també l’esperança i fins i tot la ràbia... Martí Pol sol ser el més
citat. Encara Joan Maragall, amb el Càntic Espiritual. Vaig tenir el
privilegi de recitar-lo, al llit de mort del científic Joan Oró.
Hi ha una molt poesia molt
bonica de mossèn Cinto Verdaguer:
Ja hi he navegat prou
per les mars de la terra
de golfos de neguit,
d'onades de tristesa.
Barqueta mia, anem,
anem-se'n, barca meva,
cap a la mar del cel
avui que està serena.
Sovint escric i llegeixo
sonets per als difunts. El sonet, en la cartoixa, és litúrgic. Us llegeixo el
darrer, de la darrera litúrgia exequial aquest diumenge. Era impropi fer una
homilia llarga. La difunta era una dona extraordinària: mare de família, àvia,
besàvia. Creient, practicant, devota del Sagrat Cor, congregant dels Dolors... Era historiadora, va impulsar la restauració
de Besalú, feia ioga, escrivia articles, i opuscles, era present a les xarxes.
Es va mantenir lúcida fins pràcticament al final dels seus dies... i va viure
108 anys. El comiat va durar 45 minuts, amb parlaments inclosos. La meva
homilia pràcticament es va reduir a recitar un sonet.
A reveure estimada
Montserrat,
realment ets un pou de
saviesa
sempre amb la llar oberta
i la ma estesa
al pobre, al pelegrí o al
magistrat.
No és cert que te n’hagis anat
finida la supervellesa
fas un reset, Déu
et besa
és festiu el teu comiat!
Oh pairalia Ferrer Noguer
restes buida i plena també
de pergamins, catifes
coixins
i de tants i tants records
en el dedins!
Calleu panòplies i espases
que en pau has portat dues
cases!
Ni que tots marxin de
Besalú
sempre més hi restaràs tu.
(111 paraules)
I
un poema lliure d’Enric Balaguer Mestres, dedicat a un acreditat anestesista,
que va introduir l’anestèsia professional a Espanya, el meu oncle avi, el
doctor Dionís Monton Raspall, en el seu recordatori. Me’l sé de memòria i n’he
fet pregària:
Has fet camí i amb tu venia un viure
xalest, ple de bondat
clarivident, avui, l’has
clos
vencia la mort, impròpia
treva,
amb gest de pau.
Te’n vas?
Si et retenim encara,
o inefable presència del
record!
prou el dolor reviu, però
esdevé diàleg
la teva llum, perdut el
cos.
Pel molt que has estimat,
país, amics, família,
la mort et duu l’esclat
del Cel.
Quasi diríem que ens
anestesies.
Vols despertar-nos junts,
al llit de Déu?
(73
mots).
Acabo
doncs amb una altra proposta: recuperem la poesia litúrgica. Els salms són
poesia i a les homilies gairebé no els comentem mai o quasi mai. Les mateixes
pregàries eucarístiques estan curulles d’elements poètics: “pelegrins en un món que passa”, “quan vos
eixugareu totes les llàgrimes dels nostres ulls”, “quan se’ls desfà la casa
terrenal, en trobem un altra d’eterna al cel”, “en vos vivim, ens movem i som”,
“reuniu els vostres fills dispersos pel món...” De vegades n’hi hauria prou amb
una homilia de tres minuts. I la resta fer silenci. Els fidels ho agrairíeu,
com jo agraeixo l’atenció que m’heu tingut.
[1] Agraeixo a Luis del Río,
llatinista, el seu valuós ajut.
[2] Anna PARÉS I PUNTAS,
Tots els refranys catalans. 25.000 refranys d’arreu de les terres catalanes.
El repertori més complet de parèmies, proverbis i refranys existents en català.
Barcelona, edicions 62, 1999.
Comentarios
Publicar un comentario