El darrer moment
El darrer moment
Estimats germans i germanes,
Avui arribem a la culminació del que anomenem l’any litúrgic
que tot i que no coincideix ben bé amb l’any civil, gairebé. Queda un mes i vuit
dies per coronar-lo. Pot ser una bona ocasió per recapitular en la nostra vida
i per prendre consciència de quins han estat moments cabdals de joia o de dolor,
o potser de canvi transcendental d’aquest any que culmina.
Les tribus van anar a trobar a David a Hebron, una ciutat que porta
per cert, un nom que significa «amic». David, malgrat alguns episodis foscos de
la seva vida, és un personatge atractiu de la Bíblia, que seduïa. Era cantaire
i ballarí. La seva reialesa era garantia d’ordre i de prosperitat. Anticipa Jesús
a qui anomenaven “fill de David”. David va fer amb ells un pacte davant el
Senyor i l’ungiren rei d’Israel. Que important que és saber pactar! Més val un
mal pacte que un bon plet. El nostre poble, deia Jaume Vicens Vives s’ha
caracteritzat pel seu caràcter pactista que és del tot contrari a l’autoritarisme.
Sant Pau diu coses molt belles de Jesús: que és imatge del Déu
invisible, que tot l’univers ha estat creat per a ell Fill de Déu, que és el
cap del cos, que és l’Església. Ell n’és l’origen, és la primícia dels qui
retornen d’entre els morts, perquè ell ha de ser en tot el primer. Déu volgué
que residís en ell la plenitud de tot el que existeix; per ell Déu volgué
reconciliar-se tot l’univers, posant la pau en tot el que hi ha tant a la terra
com al cel, per la sang vessada en la creu...
Avui celebrem la festivitat de Sant Climent, papa i màrtir,
copatró del Monestir. Que hi té una ermita dedicada que avui necessita urgent
una consolidació. Ell, Climent, un dels primers papes, també va vessar la seva
sang... En una de les seves cartes diu: “és recte i apropiat, germans, que
siguem obedients a Déu, en comptes de seguir els qui, arrogants i díscols,
s'han posat a si mateixos com a cabdills en una contesa de gelosia
abominables.” Quant de mal han fet i fan la gelosia i l’arrogància! En un altre lloc, Climent ens convida a posar els nostres ulls
en la Sang de Crist, que vessada per la nostra salvació va guanyar pet tothom
la gràcia del penediment. És el penediment del bon lladre a la creu. Aquest
facinerós a qui la tradició anomena Dimes i que a darrere hora és capaç de
“robar-li” a Jesús el paradís.
El bon lladre fa tres coses: reprèn, proclama i suplica. Reprèn el seu company
perquè en la frontera suprema de la mort no pensa en Déu, proclama que Jesús és
innocent en contrast amb la seva pròpia culpabilitat i suplica a Jesús un
record, confessant-lo com a Rei en el més enllà de la Creu (Dr. Gomà).
El bon lladre sovint s’ha posat com a exemple que en fins el
darrer moment és possible rectificar. I que Jesús identifica el seu regne amb
un lloc d’èxtasi i de plenitud com és el paradís. Cada dia té el seu darrer
moment que és l’hora que ens n’anem a dormir, fem també aleshores el propòsit
sincer de rectificar a la claror dels fets plens d’amor de Déu que hem viscut
en la jornada.
Dijous vàrem acomiadar mossèn Josep Rius-Camps, un acreditat
biblista, un humanista, eremita a Sant Pere de Reixach. Quan el fèretre entrava
a l’església de Sant Ildefons, mossèn Lluís Saumell ens feia entonar el salm
que hem proclamat i que és el d’aquest diumenge: Quina alegria quan em van dir:
«Anem a la casa del Senyor.», arran d’aquest salm us comparteixo una
preocupació: la desafecció que hi ha avui per la missa. No és cap secret. Moltes persones, abans practicants, s’han
allunyat de la missa dominical. Anar a
missa cada diumenge per a molts és rar, diuen “si no hi vas, no passa res”, “s’ha
de sentir”, “ja no és obligatori!”, “per anar a segons quines misses més val no
anar-hi” i coses semblants. No és moment de fer anàlisis, però sí de preguntar-nos
si realment estem contents de celebrar la nostra fe. No faré com aquell rector de poble que renyava
els que no anaven a missa, però adreçant-se als que sí que hi havien anat, però
¿com fer-ho perquè la missa sigui un motiu de pau i d’alegria? Que quan pugem a
missa sigui una joia tan gran com la dels pelegrins que pujaven a Jerusalem o
els que s’adrecen a Santiago de Compostel·la i s’omplen de goig quan veuen les
agulles de la Catedral.
Els feligresos que pujaven a Sant Pere de Reixach, a les eucaristies
que presidia mossèn Rius-Camps, sentien que creixien interiorment. Entre d’altres
motius perquè els ajudava a entrar en el sentit profund de les Escriptures,
perquè tenia intuïcions profundes, que ajudaven a transcendir... Era talment un
profeta que sabia harmonitzar els seus estudis amb la cura sol·licita dels seus rosers i amb la
conversa constructiva amb molts. Li vaig dedicar aquest sonet. Sonet de
comiat amb doble estrambot esperançat en la pasqua de mossèn Josep Rius Camps,
l’eremita de Reixac. Parròquia de Sant Ildefons de Barcelona, 20 de novembre de
dos mil vint-i-cinc
Abnegat profeta d’arrel profunda
contemplatiu del real, apassionat,
servidor fidel de la Veritat
la mirada clara, la veu rotunda.
Descalç de poder, la teva fe fecunda
unida a un cor de noble bondat,
t’ha fe jardiner de ferma amistat;
de les roses el perfum ens inunda.
Gustant cada mot de l’Escriptura
la intuïció sobrenatural no es detura
i tot d’una, llegint se’ns fa de dia.
Emmarcant sempre el text al context
has esquivat tot estèril pretext
i has recuperat símbol i poesia.
Admirador de mossèn Pere Relats
sou resplendents fars d’eternitats
I allí dalt, les campanes de Sant Pere
anuncien una nova primavera.
Comentarios
Publicar un comentario