El projecte de vida
Diumenge
primer d’Advent.
30 de
novembre de 2025
El projecte
de vida
cada
any, el primer diumenge d’Advent ens ajuda a reflexionar sobre la història i,
per tant, sobre el pas del temps en la nostra vida.
Fa
dies que tinc el rellotge de polsera al rellotger i encara no me l'han arreglat. Però no
faig tard. Sento l’hora. La tinc interioritzada. Si no, aquí a la Murtra, cada
quart, les campanes ens ajuden. Si estic al carrer o fins i tot si camino per
la muntanya i he de consultar-la n’hi ha prou amb preguntar quina hora és a
algú que està a prop o que passa. Fins i tot a gent del carrer. Tothom és
amable. És veritat que la majoria de gent consulta el seu mòbil i que tot i que
molts ja no porten ja rellotge de polsera i han de consultar el seu cel·lular, les persones se senten felices de donar-te una
informació sobretot quan veuen uns cabells blancs.
Estem
en mans del que s’anomenen els algoritmes. Dijous passat en un col·loqui, el 257 Sopar Hora Europea de l’Àmbit Maria Corral,
sobre el tema, “Com influeix el món exterior vers la interioritat humana?” una
de les convidades em deia que estava sense mòbil, perquè el tenia sense bateria. El més curiós
és que en arribar a casa en tornar-lo a carregar, l’iphone li posava un missatge “Temps
d’inactivitat. El temps d’ús queda limitat fins a les 7”. D’11 a 7 és temps
d’inactivitat. Evidentment el mòbil ha detectat que aquest temps la meva amiga
dorm... però em deia que de matinada és per a ella la millor hora d’estar en
solitud i silenci cartoixà. Em deia: “si
estigués repassant instagram o llegint àvidament l’últim article
de política que m’ha caigut a les mans... estaria en solitud i silenci
exterior, però no interior. Perquè una cosa és el llegir i l’altre és escriure.
Llegir, com consultar el mòbil, com veure una pel·lícula, és omplir-me de coses externes, és
deixar-me influenciar. En canvi escriure és deixar que flueixi la interioritat.
És plasmar sobre el paper allò que estic tornant a veure amb ulls de fe.”
Per
tant, jo sense rellotge i ella sense mòbil vam sentir que el temps no ens
pertanyia, que estava per damunt de nosaltres.
En
aquest mateix col·loqui, un dels comensals, que era ponent,
David Álvarez, va parlar del “projecte de vida” i va dir que era un
concepte que procedia de Sant Ignasi de Loiola, no ho he trobat mai en els seus
escrits, però sens dubte deu respondre a l’espiritualitat dels jesuïtes. El
Magallanes, integrant de l’equip d’aquí la Murtra, l’endemà, després de la
pregària del matí, em va comentar: “jo crec que he complert el meu projecte de
vida, vaig ser un bon estudiant, vaig
treballar, vaig tenir càrrecs de responsabilitat, em vaig casar, vaig tenir
fills... ara jubilat, faig un voluntariat que m’omple... però a aquests nois
nouvinguts que intentem acompanyar, joves i no tant joves, parla’ls que han de
tenir un “projecte de vida”. No ho entendran.
Parlar de projecte de vida té un nucli de veritat. És mirar d’endreçar el futur. Però el futur no el tenim encara, no ens pertany... i per tant sí que hem de tenir projectes, molts, però sabent que l’home proposa, Déu disposa i sempre hi ha algú que tot ho descompon.
Gemma Téllez, infermera, en la seva intervenció va citar un llibre de títol prou explícit: "El cansancio de los buenos" de Roberto Almada. És veritat que "el alma que anda en amor ni cansa, ni se cansa", però també ho és que el dia a dia dels qui volem fer el bé i no sempre ens en sortim provoca un desgast.
Quines
referències hi ha a la temporalitat a les lectures d’avui? Moltes:
La
primera lectura, del profeta Isaïes, està tota ella escrita en futur, se situa
en un enigmàtic “als darrers temps”. En canvi la segona, dels Romans, se situa
en el moment present: “germans siguem conscients del moment que vivim”. Parla
de l’avui. L’evangeli torna a parlar del
futur però ja en llavis de Jesús. Però
parla del futur, viatjant cap al passat, parla del temps de Noé, com nosaltres
quan la meva àvia Pepita parlava del temps del “Rei Pepet” o de “Maricastaña”
o, com diuen a Menorca, “ això es des temps que Marta filava”. Però el passat,
al Senyor, li permet il·luminar i fins i tot interpretar el
futur. Un futur realment desastrós, que sona més aviat a terratrèmol o a
catàstrofe natural que en realitat és el símbol de les catàstrofes que de
manera conscient o inconscient nosaltres mateixos provoquem cada dia. I acaba
parlant d’una actitud bàsica, la previsió. Aquí, en aquesta previsió, des del realisme de preveure, és d’on s’ha d’entendre el “projecte de vida”.
Tots
entenem què vol dir projecte de vida, o sentit de la vida. Però hauríem
d’entendre que el millor projecte de vida, el sentit de la vida més gran és
viure. És existir. I això els joves mil·lennials que n’han
passat tantes i que en veuen passar tantes per les xarxes, ho entenen. I
nosaltres, que ho hem entès?
Sonet
irisat amb doble estrambot amb lleu humor al projecte de vida i al futur en el
primer diumenge d’Advent
“Cal
que tinguis un projecte de vida”
et
dirà, noia, algú benpensant
i tu
ja el vols tenir, ja, però no tant,
i
inconstant, cap al futur fas fugida.
“Cal
que trobis un sentit al teu viure”
et
dirà jove, algun mestre assenyat
i tu
ja el vols tenir, és veritat,
però
et vindran ganes de riure.
perquè
el millor projecte de vida
és
viure. I el millor sentit també.
Neruda:
“confesso que he viscut”
i
alguns diran “mentre tinguem salut”.
Sí,
però mirant de fer sempre el bé
i, si
pot ser, estimant, sense mida.
El
millor projecte de vida és viure
i si ets
capaç de fer-ho, conviure.
Comentarios
Publicar un comentario