Els rius i el seu simbolisme
Homilia diumenge XXXII de durant l'any
Estimats,
al nostre paisatge vital hi ha rius que corren sobre la
superfície. De petits estudiàvem els rius d’Espanya, rius cabalosos que potser
un dia travessaríem o no. Quan hem viatjat ens hem trobat amb rius que són l’eix
vital d’un país, com el Nil a Egipte, o el riu Gàmbia al país del mateix nom, o
el Bio Bio a Xile, o el Magdalena de Colòmbia...
Però les nostres corrents d’aigua més properes eren les
rieres i aquestes no surten als mapes convencionals. La riera del meu poble, en
temps del meu avi Pons, era molt cabalosa i fins i tot se n’havia arribat a
emportar la carretera. Després de molts anys d’inactivitat, el 2005 es va
desbordar i se’n va emportar entre d’altres, el Pont Penjat.
Per arribar al Monestir, heu hagut de travessar el riu
Besós que normalment ni haureu vist, però hi és. I després heu hagut de
travessar sense adonar-vos-en, dues rieres seques, la de Sant Joan, si heu
vingut pel costat de Santa Coloma o el Torrent dels Ossos si heu vingut pel costat
de Badalona.
Hi ha encara corrents d’aigua soterrades. Per aquí, al
costat mateix del Monestir, passa l’aigua canalitzada que va del Ter al
Llobregat, i que subministra una part important de la Ciutat Comtal. No la
veiem, però sabem que hi és. I per venir de Badalona, tots heu passat per sobre
de la riera canalitzada de l’Avinguda Martí Pujol.
El riu que descriu el profeta Ezequiel és altament simbòlic.
Quin contrast entre el temple de pedra, estàtic, fred, impressionant, i el
corrent d’aigua que corre discretament des del costat dret del santuari i que
arriba s'escolava cap a l'orient, passa
a l'esquerra de l'altar, surt del temple, corre per les valls orientals, baixa
a l'Arabà i desemboca a la mar Morta. Entra dins les aigües salades i les
saneja, hi viuen animals i fa créixer els arbres...
Durant segles ens hem fixat en el simbolisme del temple,
del santuari, i potser no hem parat esment en el simbolisme del rius, que com
hem cantat al salm, “alegren la ciutat de Déu”. El mateix Jesús, que fou
batejat en el riu Jordà usa en diversos indrets la imatge del riu per il·lustrar
temes que són fonamentals en la seva doctrina: “naixeran rius d'aigua viva. de
l'interior del qui creu en mi”. Una imatge molt expressiva que s’associa al
baptisme, corrent de llibertat interior.
Els rius són present en les poesies. Joan Maragall, a les
Cobles a la Mare de Déu de Núria, parla que els pastors (pelegrins) en el seu
ascens, “troben rius que naixen van i
ramats esquellejant lentament pasturadors” De petits molts havíem après el
poema de Jorge Manrique, quan interioritzava la mort del seu pare: “Nuestras
vidas son los ríos que van a dar en la mar, que es el morir; allí van los
señoríos derechos a se acabar y consumir; allí los ríos caudales, allí los
otros medianos y más chicos, y llegados, son iguales los que viven por sus
manos y los ricos”. Avui que vivim
la consternació per la mort de l’amic Josep A Rom, home enginyós i humorista,
dissenyador gràfic i rector de la Universitat Ramon Llull, pensem com un riu,
aparentment impetuós, pot arribar, sobtadament, a la mar de Déu.
Estimats. La història de la humanitat es un gran fanguer,
fet de corrupcions i de brutícia de tota mena. La història present també. I la
nostra història personal, moltes vegades (som pecadors), també. Però tant per
sota de la història de la humanitat com de la història personal corre com un
filet d’aigua bona, la història dels sants, és a dir de les dones i dels homes
que han viscut la plenitud de l’amor i que són per nosaltres un estímul i un
exemple. Ahir en una trobada entranyable a l’altar major de Santa Maria de
Badalona recordàvem a mossèn Lluís Nadal, primer diaca d’Espanya, en el 45è aniversari
de la seva ordenació. Ell forma part d’aquesta filet d’aigua bona subterrània. I
a ell ens encomanem.
Comentarios
Publicar un comentario