Infants naixem, infants tornem
Diumenge de la Sagrada Família 2025
A tota
família hi ha ancians, hi ha adults i hi ha infants. Jesús diu que si no ens
fem com infants no entrarem en el Regne del cel (Mateu 18,3).
Des d’una
lectura racionalista, aquesta és una afirmació paradoxal, perquè tots pensem
que som o voldríem ser adults madurs i responsables i sembla que fer-se infant sigui
fer una regressió. Però evidentment
aquest no és el sentit de les paraules de Jesús. A Catalunya ja diem que “infants
naixem i infants tornem”. I és ben bé així i potser no està tan allunyat del
que diu el Senyor, que fou mediterrani com nosaltres. Les persones quan ens fem
grans ens anem tornant més necessitades d’afecte, com els nens i nenes, estem
més en el nostre mon, sovint fantasiós, ens entotsolem com els nens quan juguen
sols, fins i tot, físicament, ens anem reduint. Aquesta és una manera natural
de fer-se infant. I, en cert sentit, pot ser també sobrenatural.
Durant la
missa del dia de Nadal, una anciana de la residència Roca i Pi anava cridant
periòdicament: “vull anar a casa, vull tornar a casa”. Els cuidadors intentaven
calmar-la, altres vellets la renyaven i la feien callar... ningú no entenia que
la velleta sentia que era Nadal i que el seu home, que la va a veure cada dia,
ara estava ingressat a l’hospital. Ella no
ho sabia, el fill no li havia dit, però
amb les nadales i les felicitacions entenia que era dia de Nadal i veia que ell no hi era. “Vull tornar a casa”
potser volia dir: “avui, dia de Nadal, vull estar amb el meu marit i sento que
no hi és.”
Hi ha
maneres madures de fer-se infant, com recuperar una ingenuïtat primigènia que
no està renyida amb l’astúcia que donen els anys (“càndids com coloms i astuts
com serpents,” digué també el Senyor.., ·però no va dir el tant per cent·, subratllava amb enginy el
P. Jesús Renau, jesuïta). Hi ha maneres immadures de tornar-se nens i nenes,
com ara fer les coses no tant buscant el bé comú si no perquè els altres ens aplaudeixin
i ens reconeguin que hem estat aplicats i que hem fet els deures. Certament més
val fer el bé que no fer-lo, però s’ha d’obrar amb rectitud d’intenció, no
buscant sempre l’aplaudiment ni sortir a la foto, o a la selfie, o a les
xarxes.
Hi ha
maneres patològiques de tornar-se infants, com ara cridar contínuament l’atenció
dels altres (sobre tot dels que ens interessen) fins i tot inventant problemes
no resolts i dedicant hores a teixir històries, per intentar seduir aquella
persona que ens interessa seduir o utilitzar. Gairebé tots sabem conèixer quan
el plor de l’infant és sortit de dins o és una pura rebequeria i hi ha persones
que ploren amb plor net i d’altres que fan subtils rebequeries. Això es veu
força en l’acompanyament espiritual. Hi ha persones que semblen que no desitgin
tant ésser acompanyades, ni escoltar un consell que els puguis donar -algunes
fins i tot neguen que s’hagin de donar consells- com que te les escoltis. Ja és
important escoltar, però l’escolta ha de ser recíproca.
Tinc una amiga
molt enfadada. S’ha obsessionat amb els nens d’unes famílies d’Ucraïna que ha conegut
i creu que, de totes totes, ha de portar-los joguines per Reis. En primer lloc,
a Ucraïna, per Epifania, no és tradicional fer-se regals, si no beneir l’aigua i netejar la casa com a
signe de purificació. Però és en va dir-li res a la meva amiga perquè em dirà
que com que els nens ucraïnesos son aquí i veuen que els altres nens tenen
regals, -no tots per cert- ells han de tenir moltes joguines. I voldria que un
servidor fes de patge anant a no sé quantes adreces de no sé quantes institucions
humanitàries a recollir reis per als “seus pobrets nens ucraïnesos”. I quan li
dius que no pots perquè tens altre feina, ets dolent. Que no és un bé que
aquests i d’altres nens d’altres famílies en risc d’exclusió puguin celebrar Reis
a la catalana? I tant que és un bé, però per fer aquest bé no cal intentar posar
els altres al teu servei volent demostrar que ets la persona més solidària de
Barcelona. Aquest és un infantilisme patològic.
Tinc tres
amics més molt enutjats també. Durant anys han fet de voluntaris al Monestir. I,
dels tres, dos de fa mesos ho han deixat
i un tercer ha posat distància. Hi ha diversos arguments en cada cas, però el denominador
comú és que no s’han sentit valorats o, si més no, no s’han sentit valorats com
voldrien. Deuen tenir les seves raons i cal respectar-les, però no és difícil
endevinar un sentit de supèrbia i, en aquest cas, no ja una mal entesa infantesa,
sinó una adolescència palesa. Els jardiners dels jardins imperials del Japó dediquen
anys a cultivar les flors i a tenir cura dels parterres dels monarques de manera voluntària. Si un dia l’emperador
o l’emperadriu passen amb el seu vehicle i els fan un senyal de reconeixement amb
la ma, ja se senten pagats. Direu que ni això és Japó, ni hi aquí ha cap emperadriu
o emperador, però analògicament és semblant. On és la humilitat? Jesús digué
als seus zelosos apòstols tornats d’una missió: “no us alegreu que els esperits
se us sotmetin, alegreu-vos més aviat que els vostres noms estiguin inscrits en
el Regne del Cel” (Lc 10, 20).
Un bon amic,
catòlic practicant, fins i tot compromès, m’envia una nadala molt original, feta
amb IA. Apareix al centre de la imatge ell mateix tenint en braços el Nen
Jesús, contemplat per Josep i Maria a banda i banda. Original i entranyable,
oi? A molts ens agradaria tenir el privilegi que han tingut sants com Antoni de
Pàdua o Fèlix de Cantalici de bressar el Nen Jesús. Però francament m’hagués
agradat més que la nadala hagués estat una fotografia del meu propi amic, de
jove, bressant el seu fill. O no és la
imatge d’un nadó la millor imatge de Jesús? I la seva, no és la millor imatge
de Sant Josep?
Sí, cal
fer-se infants, fins i tot, cal tornar a néixer, però cal fer-ho a la manera del
Senyor, no a la nostra.
Comentarios
Publicar un comentario