Diumenge de Rams 2016
A la porta de l’església
Benvinguts tots,
especialment nens i nenes que amb els vostres pares i padrins, avis i tiets,
heu vingut aquest diumenge a beneir palmes i palmons. Com us agrada de brandar
els palmons i de picar les palmes, fent una escombra ben gran. Molts porteu
llaçades de colors, alguns rosaris de sucre i d’altres adornaments... Altres
porten rams d’olivera. La festa de la palma és molt i molt popular. I per
alguns és la celebració més important de la Setmana Santa que avui comença,
perquè la setmana, pels cristians no comença dilluns, si no diumenge. Diumenge
és el primer dia de la setmana. La setmana pels cristians comença amb vestit de
festa. Diumenge vinent, la Pasqua encetarà també cinquanta dies de joia i de
trobada.
Fa poc, parlant amb
els pares de catequesi, una mare ens explicava que a casa seva de tant en tant,
pares i fills es reuneixen per parlar. S’asseuen tots a la catifa i enraonen de
com van les coses: les que van bé i les que haurien de millorar... Deia que
aquestes trobades els ajuden molt. Alguns dels altres pares que eren a la
reunió es van apuntar la idea. Jo em penso
que aquells nens de Jerusalem que aclamaven Jesús, també devien preguntar als
seus pares qui era aquell home que venia muntat dalt d’un burret. I els pares
devien explicar que era el Messies, el fill de David, el qui venia en nom del
Senyor o, simplement un home bo. Què devien pensar aquells nens quan divendres
següent van veure aquell mateix Jesús, ensangonat, amb la creu a coll i rebent
fuetades, camí del calvari? Potser amb la seva innocència, es preguntaven: “si
és bo, per què el peguen?” I nosaltres els adults hauríem de preguntar-nos, com
a la poesia “La pedrada” de Gabriel y Galán: “Hoy, que con los hombres voy,/viendo a Jesús padecer,/interrogándome
estoy:/¿Somos los hombres de hoy/aquellos niños de ayer?”
Després de la Passió
Acabem d’escoltar
el relat, impressionant, de la Passió segons Sant Lluc. El text parla per ell
sol i no calen gaires comentaris. Permeteu-me que subratlli simplement algunes
pinzellades. Com tot l’evangeli de Lluc, el relat de la Passió subratlla la
grandesa humana de Jesús i l’actitud del perfecte deixeble. La lectura comença
amb el Sant Sopar i continua amb la Passió i Mort, escenes íntimament unides: amb
la sang vessada es constitueix la nova aliança, el nou pacte entre Déu i la
humanitat redimida. Quina dignitat la de Jesús! Quan Leonardo va plasmar el
Sant Sopar al refetor del convent dominic de Santa Maria delle grazie de Milà,
va pintar els apòstols discutint en grups de tres i Jesús, tot sol, dramàticament,
però digne en el centre. És la solitud del pastor. Cada vegada que celebrem el memorial del
Senyor, l’eucaristia, “anunciem la seva mort i confessem la seva resurrecció”,
som convidats a renovar el nostre “sí” a Ell, a totes. Quan el text parla de les dues espases, cal
aclarir que el comentari de Jesús fou “ja n’hi ha prou!”, els deixebles havien
d’entendre d’una vegada que no era hora de defensar-se amb espases. Ho entenem
encara millor quan sabem que Lluc escrivia en un context de persecució. En aquell temps, tot cristià fidel veia molt
possible el martiri de sang. Recordem que avui hi ha al món més cristians
perseguits, que als primers segles del cristianisme. Pensem per un moment com
deuen ressonar en aquestes comunitats amenaçades, perseguides, les paraules de
la Passió que hem proclamat. Si cada
vegada que celebrem lliurement l’eucaristia tinguéssim presents aquells que l’han
de celebrar mig d’amagat, crípticament, ben segur que les nostres misses foren
més autèntiques.
Sant Lluc és l’únic
evangelista que explica la història del bon lladre. Que bell que Jesús
identifiqui el Regne amb el paradís! Un predicador famós, el doctor Joaquim
Masdexaxart, en el sermó de les set paraules, deia sobre aquest passatge :
“lladre! que a darrera hora vas ser capaç de robar-li al Senyor el paradís!”
Sí, és un deixeble de darrera hora, però rebrà la mateixa paga dels qui ho eren
des de l’inici: és que la justícia de Déu que té poc a veure amb els esquemes
humans. En un instant es passa de la situació de mort a la situació de vida.
Que tènue és la diferència entre mort a vida.
Un altre deixeble
és Josep d’Arimatea, quan ja no pot escoltar els ensenyaments del Mestre
executat, farà amb Jesús la darrera obra de misericòrdia corporal: enterrar-lo
amb dignitat. Que n’és d’important acomiadar bé els nostres difunts, amb respecte,
amb unció...
Diumenge de Rams,
preludi de la Setmana Santa. La Setmana Santa dels perseguits, dels refugiats,
la Setmana Santa dels milers de nens desapareguts, molts d’ells en mans de
màfies. La Setmana Santa dels rams tacats de sang.
Comentarios
Publicar un comentario