Comentari a la tercera part del Magnificat de Martí Luter
Parròquia de
Santa Maria de Badalona divendres 17 de novembre de 2017
La seva
misericòrdia s'allarga de generació en generació/per a tots els seus
fidels./Desplega la potència del seu braç,/i destrueix als homes de cor altiu./Desposseeix
als grans del seu senyoriu,/i exalça els insignificants, als que no són
res./Sadolla als qui tenen fam amb tota mena de béns,/i deixa als rics amb les
mans buides./Acull al seu poble Israel, el seu servidor,/recordant-se de la
seva misericòrdia/com ho havia promès als nostres pares/ a Abraham i la seva
descendència per sempre.
Benvolguts,
En les dues
sessions anteriors hem escoltat les reflexions de dos pastors Lorenzo González
i Daniel Posse. Tots dos experts en Luter. Jo en aquest tema no els arribo ni a
la sola de la sabata. Amb tot, vull agrair al Joan Rosàs i als congregants dels
Dolors que en aquest cicle amb motiu dels 500 anys de la reforma protestant,
m’hagin permès de llegir i comentar aquest text de Luter –que al seu torn és un
comentari del Magnificat- perquè m’ha fet bé, molt de bé. Simplement l’he
llegit i he deixat que ressonés en el meu cor, mirant d’actualitzar-lo i si pot
ser que us faci bé a vosaltres.
Recordava que el
Dr. Isidre Gomà, insigne biblista ens explicava una obra de teatre de
Chouraqui, molt vigorosa, en la qual Maria recita el Magnificat. Aleshores
s’aixeca d’entre el públic un exegeta catòlic (un actor) i diu: “és impossible
que Maria hagués recitat un càntic com el Magnificat tan elaborat
teològicament”. I poc després s’aixeca una velleta jueva i diu: “els exegetes
catòlics no saben res, perquè jo sóc jueva, he tingut cinc fills, i després de
cada naixement he recitat el magnificat.”
Per això he
tingut al costat del text de Luter un llibret del Dr. Gomà que port per títol:
“El Magníficat. Cántico de la salvación” (BAC minor, 1982)
En aquest
llibret el Dr. Gomà diu que la paraula clau de tot el Magnificat, com del
Benedictus, és misericòrdia. Per al lector de llengua grega és un sentiment de
compassió activa “un amor que commogut davant del mal de l’altre, s’apressa a
remeiar-lo” (p. 90). El misteri cristià té la seva darrera rel en l’amor
salvífic amb que Déu mira al món necessitat de salvació. El cristià, doncs, és
aquell que té una mirada amorosa sobre el món i sobre les coses perquè el món i
les coses arribin a ser allò que han de ser.
Luter diu que
Maria en aquests quatre versets enumera sis obres divines...
“Primera obra:
Déu és misericordiós amb aquells que voluntàriament renuncien a la presumpció
als seus drets, a la seva saviesa, a tots els béns espirituals i opten per
romandre pobres en l’esperit.” Realment
hi ha una concordança entre aquesta obra de misericòrdia i la primera de les benaurances.
Luter com a monjo agustí havia fet vot de pobresa. La majoria de nosaltres ni
hem fet vot de pobresa ni segons Luter som veritablement pobres perquè
habitualment reivindiquem els nostres drets, i ens enorgullim de la nostra
saviesa. “Es presenten nusos davant de Déu i davant del món”. Aquesta afirmació
m’ha fet pensar en Sant Francesc d’Assís que es va quedar nu davant del seu
pare quan va decidir canviar de vida i m’ha fet pensar també en un jesuïta
contemporani que es passeja descalç pels carrers de Barcelona, ho vau poder
llegir a la Contra de la Vanguardia fa uns dies. Quina extravagància, dirien
alguns! Quina comunió amb el seu entorn! Diríem uns altres.
I aquesta obra
de misericòrdia s’estén (s’allarga) de generació en generació. Aquesta i no les
altres, perquè la pobresa d’esperit travessa la història de la humanitat.
Segona obra:
destrucció de l’orgull espiritual
La segona obra
Luter l’anomena la destrucció de l’orgull espiritual. Luter diu que el braç de
Déu és la seva potència, en virtut de la qual actua sense mediació de
creatures, en silenci. Que bonic que Déu actuï en silenci! Jo diria que actua
en silenci i en el silenci. Recordem
el salm: “Mentre un silenci tranquil tot ho embolcallava i la nit tocava a la
meitat de la seva carrera, la vostra Paraula totpoderosa es llançà del cel,
dels trons reials” (Sa 18, 14-15).
Luter aborda el
tema per a molts enigmàtic del mal. Fixeu-vos: “Quan Déu permet que els bons es
vegin impotents fins el punt que tots pensin que es troben acabats, és quan amb
major força es fa present en ells encara que tan ocult i tan amagat, que
aquells que sofreixen en l’opressió no se n’adonen, només ho creuen.
Evidentment aquí hi ha una ressonància paulina, “és quan sóc dèbil, quan
realment sóc fort”. I una frase magnífica del reformador: “Quan l’opressió
desapareix, irromp vigorosa tota la potència que bategava en la debilitat”. Una
imatge meva: és com una molla que tinguéssim premuda, en deslliurar-la de la
pressió, la molla es posa a saltar. Un amic definia perfectament la situació
del secretari d’un gran personatge, quan aquest es va jubilar, em va dir “el
secretari està passant una temporada de descompressió”, perfecte.
Luter diu: “tota
la força, el braç sencer de Déu hi era present”. I ens convida que ens fixem en
Crist en la creu que es trobava en una situació d’impotència i precisament
aleshores fou quan va actuar amb més força en enderrocar el pecat, la mort, el
món, l’infern, el diable, tot el mal. Luter explica també a partir d’aquí la
victòria dels màrtirs. I cita Joel, que el dèbil digui: “Sóc un valent”.
És també ben
suggestiva la imatge de la bombolla, “quan la bombolla està més inflada, quan
tothom creu que està molt amunt, que ha aconseguit la victòria, quan ells
mateixos estan segurs d’haver assolit el que pretenien, aleshores Déu fa un
forat a la bombolla i tot s’acaba. “Necis, no s’adonen que mentre ells
s’encimbellen, es fortifiquen, Déu els va abandonant i privant de la força del
seu braç”. Aquesta reflexió ens va molt bé per avui. També explica una cosa ben
actual que és una de les perversions dels mitjans de comunicació: fan famoses a
persones que no han fet res, i quan les han posat encimbellades, molt altes,
les deixen caure. Luter creu que Déu vol que el coneguem per la fe i per això
“hem de tancar els sentits i la raó”, diu que “l’ull de la raó ens
escandalitza, per això hem d’arrencar-lo i llançar-lo lluny”. Aquesta
consideració m’ajuda a entendre aquell passatge tan dur de Jesús: “si el teu
ull t’escandalitza arrenca-te’l”. Ara ho entenc. Treu de tu una mirada merament
racional i procura tenir una mirada de fe, una mirada amorosa i ho veuràs tot
en una altra dimensió.” Realment això demana una conversió. Luter demana
“tancar els sentits corporals” i això és molt propi del seu temps. Avui es
parla fins i tot d’una teologia dels sentits [Tollentino] però en realitat el
que vol el pare de la reforma que se’ns obri la mirada interior, l’oculata fidei, els ulls de la fe.
La destrucció
dels superbs es produeix quan se senten els més intel·ligents de tots i
pletòrics de la seva pròpia saviesa... i l’explicació és molt clara: si un està
ple de si mateix, a dins ho hi cap la saviesa de Déu. En castellà hi ha dos
expressions exactes que no sé si tenen el seu correlat en català “nadie les tose” i “más dura será la caída”. Luter ho diu ben clar, quan més amunt
pugin, més profunda serà la caiguda.
Luter diu que la
Mare de Déu quan s’enfronta als hipòcrites, no els mira els palmells de les
mans, ni els escruta la nina dels ulls, sinó l’íntim del cor, i per això parla
dels superbs de cor. “aquests savis i sants –diu Luter- no són superbs en els
seus vestits, en els seus gests; resen molt, dejunen molt, prediquen i estudien
molt; celebren missa, van amb el cap cot, no vesteixen sumptuosament” (...) Ah, quin bon cor que
tenen. Invoquen Déu, es compadeixen del pobre Jesús que actua injustament,
orgullosament i que, per suposat, no és tan pietós com ells.” I una mica més
avall: “aquests són els homes més venenosos, més nocius que trepitgen la faç de
la terra. És aquest un orgull cordial, pregon, diabòlic, contra el qual no és
possible el consell, per la senzilla raó que no escolten (...) Joan [Baptista]
els anomena “cria d’escurçons” i el mateix passa amb Crist. Us confesso que
aquest passatge m’ha tocat molt perquè tots coneixem persones així, és més
nosaltres mateixos podem estar actuant així moltes vegades perquè la supèrbia
és molt subtil, és subtilíssima! No ens hem de culpabilitzar, però sí que ens
hem d’examinar i sí que ens hem de deixar corregir. Martí Luter arriba a dir
que els rics en realitat són “enemics menors”, els poderosos, més de témer,
però aquesta mena de savis, els sobrepassen a tots i sedueixen els altres.
Paraules duríssimes: “els rics aniquilen la veritat en ells mateixos; els poderosos
l’expulsen dels altres, però els savis –aquesta mena de savis- l’extirpen
completament i la supleixen per les pròpies invencions del seu cor”.
Tercera obra:
derroca els poderosos del soli
Déu
aniquila i desposseeix els poderosos i
els grans amb la potència i autoritat que tanta confiança els mereix, els qui
esgrimeixen la seva arrogància-diu- contra els súbdits pietosos i humils, que
es veuen forçats a aguantar damnatges, tortura, mort, i tota classe de mals
usos per part seva... Comento jo, és la manca de simetria a la qual estem
assistint avui en el món i també en el nostre país.
I precisa no és
que Maria diu que destrossi els trons, que els destrueixi, que els trenqui, sinó que derroca d’ells els poderosos.
Però Déu ho fa tot als seu temps, “fins que la potència toqui el punt
culminant”. Quan això passa, ni Déu està disposat a continuar mantenint-ho ni
ella pot sostenir-se amb les seves pròpies forces. És aleshores quan es desfà
per ella mateixa, sense soroll, ni enrenou. La història mostra que les grans
dictadures poden desaparèixer per una revolta, però el més freqüent és que es
disgreguen interiorment.
Quarta obra:
elevació dels petits
Luter diu que
per petits aquí no s’ha d’entendre els humils sinó els que són insignificants,
els qui no suposen res als ulls del món. O sigui els que Francesc anomenaria
“els descartats”. I diu que és la mateixa paraula que Maria s’havia aplicat a
ella mateixa: “S’ha fixat en la petitesa de la seva serventa.” Això no vol dir
que els posi en el lloc dels savis, dels orgullosos, sinó que els concedeix una
cosa millor que és “l’elevació en Déu i en esperit, així es converteixen aquí i
en el més enllà, en judicis de trons, potestats i tota classe de coneixements
ja que són més savis, que tots els savis i els potentats.”
Cinquena i
sisena obra: “omple de béns els pobres i els rics se’n tornen sense res”
Paraules belles
les de Luter: “abans acudiran tots els àngels a donar-li aliment, que permetre
Déu que es mori de gana qui confia en ell.” I posa com a exemple Elies que fou
alimentat per corbs i que durant una llarga temporada va menjar amb la vídua de
Sarepta d’aquell grapat de farina”. És a dir Déu no pot abandonar a la seva
sort els qui confien en ell.
Però per
desgràcia la falta de fe obstrueix el camí, fa difícil que Déu realitzi aquesta
obra en nosaltres. Per què? Luter diu perquè ens estimem més estar ben
sadollats, ben proveïts de tot abans que haver-nos d’enfrontar a la fam. I una
mica més endavant: “has de ficar-te en ell, t’has de submergir en ell, t’has de
sentir privat de tots els auxilis perquè ningú que no sigui Déu no actuï.” Aquí
hi trobo una ressonància clara de Sant Pau i també de Sant Francesc d’Assís i
la perfecta alegria.
Continua:
“perquè som cristians, posseïm l’evangeli, aquest evangeli que ni els dimonis
ni Déu no poden sofrir, per tal que per mitjà d’ell arribem a la indigència i a
l’abatiment i perquè Déu pugui realitzar en nosaltres les seves obres”.
Ha protegit
Israel el seu servent
Maria, després
d’haver cantat les obres que Déu ha fet en ella i en tots els homes, torna al
principi i conclou el Magnificat amb el que Luter qualifica de l’obra mestra
per excel·lència: l’encarnació dels fill de Déu.
“Ha protegit”, o
“ha acollit”. El verb grec antilambánomai
pot evocar el gest d’agafar amb la mà, com diu Isaïes 41, 13, per atraure i
mantenir en seguretat aquell que estava en risc de perill, d’aflicció i
d’abandonament.
Diu Luter que la
paraula Israel té dues parts “Saar” que vol dir senyor, príncep i “el “ que vol
dir Déu. Reunides ambdues partícules, com es fa en hebreu, neix l’expressió “Israel”.
Per tant, Israel és un “senyor de Déu”, un nom elevat, sant, que entranya en
ell mateix el miracle que un home, per parlar així i per gràcia divina s’iguali
a Déu en potència de manera que Déu faci el que l’home vulgui. Aquest és
l’Israel en el que Déu es complau. I aquet fou el motiu pel qual després
d’haver lluitat Jacob amb l’àngel i haver aconseguit la victòria se li va dir
“Et diràs Israel”, perquè si tens aquest poder amb Déu [que l’has vençut en la
batalla] també seràs poderós amb als homes”. I afegeix encara Luter: “Hi hauria
molt a dir, perquè Israel és un misteri rar i profund”.
Com ho havia
promès als nostres pares. S’ha recordat del seu amor a Abraham i a la seva
descendència per sempre
Luter comenta
aquests versets dient “tot mèrit, tota presumpció es veuen ací tirats per
terra, mentre que s’enalteix la pura gràcia i la misericòrdia de Déu. Perquè
Déu no va acollir Israel pels seus mèrits, si
no en virtut de la seva pròpia promesa. Per pura gràcia ho va prometre,
per pura gràcia ho ha acomplert.”
“Així s’explica
–continua Luter- que sant Pau digui (Gàl. 3) que Déu es va comprometre amb
Abraham quatre-cents anys abans de lliurar la llei a Moisès, perquè ningú no
pugui gloriar-se i dir que havia merescut i aconseguit tal gràcia i tal promesa
per la llei o per les obres de la llei. La mare de Déu lloa i enalteix aquesta
promesa i atribueix l’obra de l’encarnació de Déu només a la promesa, divina,
graciosa, gratuïta feta a Abraham”. Jo ací hi veig la humilitat de saber que
som deutors d’una promesa feta en la història, ens ajuda a valorar els qui ens
han precedit, sobretot els nostres pares en la fe. Fa pocs dies han premiat amb
la creu Pro Ecclesia et Pontifice –la màxima distinció que el Papa dona a un
laic- a l’assagista i escriptor castellà, José Jiménez Lozano que a la
pregunta, “Cree en Dios?” del llibre de Gironella responia: “no creo en el Dios
de los filósofos y los teólogos (...) sé de quien me he fiado como Abraham”.
Afegeix Luter
que “ja se sap que un fill no cal que sigui natural”, s’entén per ser fill. I
continua: “ha donat a Abraham la seva descendència, un fill natural, d’una
verge pura, Maria, per mitjà de l’Esperit Sant, sense obra d’home. No ha estat
un naixement natural, ni s’ha concebut sota maledicció que pogués afectar a
aquesta descendència . I no obstant és una descendència d’Abraham tan veritable
com la dels restants fills d’Abraham”. Bellíssima manera doncs d’entendre
l’encarnació.
Diu Luter: “no
hauríem portar-amb els jueus tan hostilment, ja que entre ells hi ha cristians
futurs i diàriament es registren conversions. Són ells, i no nosaltres, els
pagans, els receptors de la promesa en virtut de la qual sempre hi haurà
cristians a la posteritat d'Abraham que reconeixeran a aquesta beneïda
descendència. La nostra causa reposa només sobre la gràcia, no en cap promesa
alguna. Qui sap com i quan? La forma ideal d'actuar consistiria en què
visquéssim nosaltres com a cristians i els arrosseguéssim cap a Crist. “ Aquí
hi veig una sentència que continua en ferm: “Qui estarà disposat a convertir-se
al cristianisme, si veu que els cristians es comporten tan poc cristianament
amb els altres? No, estimats cristians, no és aquesta la forma d’actuar. Digueu-los
la veritat amb bones maneres; si no volen acceptar-la, que se'ls deixi
tranquils. Quants cristians cal no aprecien a Crist, que no escolten les seves
paraules, que són pitjors que els pagans i els jueus, i els deixem en pau; més
encara, caiem rendits als seus peus i els adorem gairebé com a ídols.”
I conclou Luter
i també concloc jo:
“Deixem això
aquí de moment, i demanem a Déu que no s’acontenti amb il·luminar i parlar,
sinó que inflami i que visqui en el cos i en l'ànima. Que Crist ens ho concedeixi
per la intercessió i la voluntat de la seva estimada mare Maria.” Amén.
Comentarios
Publicar un comentario