La gran tribulació
Tots sants 2017
“Aquests són els
qui venen de la gran tribulació”. Ho hem escoltat en el llibre de l’Apocalipsi.
Què és la tribulació? Aquesta paraula avui no s’usa gaire. Abans s’emprava molt
més, “estic atribolat, et veig atribolat, atribolada, no t’atribolis...” tenia
un sentit d’aflicció i d’intensa preocupació.
Hi ha una manera
de llegir la Bíblia que concep l’Apocalipsi
no com un llibre profètic, com ho era el llibre de Daniel, sinó que
presenta les visions de Joan en el seu temps, quan la tribulació estava essent viscuda pels precursors del
cristianisme. Quan els apòstols i els altres deixebles eren perseguits i
martiritzats...
A l’Església sostenim
que tot aquest llenguatge apocalíptic anuncia la aflicció personal individual
del cristià. Recordem el fill pròdig, en el moment que toca a fons com a
persona, reconeix que hi ha una crida a tornar al pare. Així la tribulació
esdevindria més aviat una oportunitat que es dóna quan hi ha crisi, una ocasió
de creixement: tornar al Pare, gràcies a la sacsejada de l'aflicció, com va dir
Jesucrist: "Us dic això perquè trobeu la pau en mi. Al món haureu de
patir, però tingueu valor: jo he vençut el món "(Joan 16,33). D'aquesta
manera el catolicisme afirma que els missatges sobre la gran tribulació es
refereixen a etapes de grans dificultats personals (segrestos, dols, abusos,
fallida econòmica o laboral, presó..) que esdevenen oportunitats que tenen un
lapse definit en el temps de Déu mentre perfecciona l’ésser humà 'com l'or es
purifica amb el foc'. Ho diu ja el llibre de Job, model de paciència enmig de
les adversitats: "No obstant això, ell sap en quin camí estic: si em prova
en el meu gresol, sortiré pur com l'or" (Job 23:10).
Quin dubte hi ha
que avui al nostre país, a la nostra ciutat, molts estem atribolats,
seriosament afligits i preocupats. Aquesta setmana m’he trobat en diversos
ambients persones que ploraven o que m’han dit que havien plorat. Uns decebuts,
altres angoixats, d’altres indignats, molts atribolats... Jo em pregunto: i si
és que hem tocat a fons i tot això que estem vivint és una ocasió per créixer
personalment i comunitària?
Les benaurances
dibuixen el rostre de Jesucrist i descriuen la seva caritat, expressen la
vocació dels fidels associats a la glòria de la passió i de la Resurrecció:
il·luminen les accions i les actituds característiques de la vida cristiana,
són les promeses paradoxals que sostenen l’esperança cristiana enmig de les
tribulacions, anuncien les benediccions i les recompenses anticipades als
deixebles. (Catecisme de l’Església Catòlica, 1717)
Les benaurances
han estat inaugurades en la vida de la Verge Maria i de tots els sants. En ells
tenim els models concrets per viure la benaurança, la santedat que és la
plenitud de l’amor. No obstant avui
contemplem els sants no individualment sinó com a grup. Formen un gran tapís de
vius colors. N’hi ha tants en el decurs de la història que no caben en el
calendari. Han estat dones i homes pecadors com nosaltres i que no obstant han
procurat viure la plenitud de l’amor.
Enmig dels
problemes del seu moment històric concret, els sants van cercar i van trobar la
solució. Preguntem-nos si som persones dels qui plantegen problemes o dels qui
ajuden a trobar les solucions...
Sabem que personalment i també com a poble,
som pacífics. La Pau i Treva de Déu de l’Abat Oliba, fou una institució que va
ajudar a pacificar la societat. Avui estem cridats a ser pacificadors i
enginyosos. Però els sants no són figures de passat. Nosaltres creiem que en la
comunió entre les persones santes, és a dir, entre els qui per la gràcia estem
units a Crist mort i ressuscitat. Uns vivim encara pelegrins en aquest món.
Altres, ja difunts, es purifiquen, ajudats també per les nostres pregàries.
Altres, finalment, gaudeixen ja de la glòria de Déu i intercedeixen per
nosaltres. Tots junts formen a Crist una sola família, l'Església, a lloança i
glòria de la Trinitat. Amen.
,
Comentarios
Publicar un comentario