Abnegació i acceptació
Homilia diumenge
3r d’Advent 17/12/17
A la redacció de
Catalunya Cristiana tenim clar que
mai no hem de titular en negatiu. També a l’hora de parlar hauríem d’evitar
començar negant. Hi ha moltes cultures que se les enginyen de moltes maneres
per evitar dir que no. Potser perquè els fa por contrariar o ferir, potser per
no prendre el risc de definir-se... Però els mediterranis som més clars: sí
quan és si i no quan és no. Per això Joan Baptista, noble i ferm, es defineix ell mateix negant-se triplement:
no sóc el Messies, no sóc Elies no sóc el Profeta que ha de venir. Ho té ben
clar i ho diu ben clar.
En positiu diu:
sóc una veu, un crit, un clam. Una veu que per cert serà silenciada
violentament, abruptament, quan serà decapitat i Jesús prendrà el relleu.
I és que Joan va
cultivar la virtut fonamental i culminant de l’itinerari cristià: l’abnegació.
Negar-se a un mateix. Això avui no agrada. Estem en un temps d’enaltiment del
jo, del culte al cos, del body art, del pearcing, parlar d’abnegació sembla contracultural encara que en
molts moments ho hàgim fet o ho fem sense ni adonar-nos-en. Però posem el terme
en positiu negar-se un vol dir sí a Déu, per tant vol dir afirmar l’altre, dir
sí a l’altre, acceptar-lo tal com és. L’abnegació porta l’acceptació i
l’acceptació enforteix l’abnegació. Quants testimonis tenim d’abnegació! Aquest divendres a la tarda en Joan Rosàs ens
parlava de Sor Francesca de les Llagues, Coloma Martí i Valls aquesta clarissa
de la Divina Providència que en el cor de la nostra ciutat va viure la nit dels
sentits i l’abnegació més pregona,
En aquest advent
que arriba al tercer diumenge el del goig alegrem-nos de tants testimonis
d’ahir i d’avui que es neguen a cercar-se ells mateixos perquè diuen que sí a
Déu i volen afirmar els altres, com els escoltes atents del telèfon de
l’esperança dels quals ens parlarà la seva directora Neus Calleja, acabada
aquesta missa, que atenen per torn vint-i-quatre hores d’escolta durant
tres-cents-seixanta cinc dies a l’any a persones que busquen la llum. Recordo
que un home va trucar només per dir-los: gràcies perquè havia deixat el meu
germà a casa fet pols i quan he tornat s’havia redreçat i estava content i és
que havia parlat amb vostès...
“Germans –ens ha
dit Sant Pau- viviu sempre contents” i ens preguntem, podem viure contents quan
estem voltats d’incerteses? Quan potser ens sentim menystinguts? Quan veiem
esfondrar-se referents? Sí hem d’estar contents perquè l’alegria del que ha dit
que sí a Déu va molt més enllà d’un estat d’ànim passatger. És font de
dinamisme interior.
Tornem a sor
Francesa, sobre ella escrivia bellament mossèn Pere Ribot: “Ja no tens
voluntat. La voluntat és Ell./ Per Ell obedient fins a la mort/ i forta per la
fe i ets contrafort del temple de l’amor com un íntim joiell/ d’obediència de
dolor i pobresa que et ve de l’Esperit. Crist n’és el do/ i tria del jardí la
millor flor
Comentarios
Publicar un comentario