Distrets
Diumenge I d’Advent
Estimats germans i
germanes
Jesús proposa als qui
l’escolten l’aventura de Noé. El problema del temps de Noé és que la gent no
s’adonava del que passava, estaven distrets, vivien distrets. Es
donava per suposat que Noé havia advertit els seus contemporanis i no li havien
fet cas. I havia emprès l’aventura d’aquella arca salvadora. I en temps de
Jesús també n’estaven de distrets... Jesús els avisa tots, el parla fort perquè
vol que surtin del seu tancament i que no visquin més entotsolats i empren l’arca
de l’Església un recinte per viure atents. En aquesta mateixa línia, la carta
de Sant Pau als cristians de Roma convida els seus coetanis a prendre
consciència del món que vivim: “Ja és hora d’aixecar-nos...”. Foren les
paraules que van decidir a un jove inquiet que es deia Agustí a convertir-se i
ell esdevingué cristià, bisbe i pare de l’església occidental: sant Agustí.
Quantes persones avui
viuen distretes, absents i una distracció, al volant per exemple o dalt d’una
bastida pot ser mortal... Cadascun de nosaltres tenim també les nostres pròpies
distraccions i sovint ens n’hem de penedir. Tots els educadors us adoneu com el
contacte continu amb les pantalles, els xats i les xarxes, porta personalitats
disperses...
Quin és el motiu de la distracció?
Mireu quan es parla
d’ídols solem fer referència al poder, al diner, al plaer fàcil... però n’hi ha
un altre d’ídol que oblidem i que és aquell que més adorem: és el líder del
benestar. I el benestar sovint és just i necessari, fins i tot per a fer el bé
cal un cert benestar, però no en podem fer un absolut del benestar i menys quan
al voltant nostre hi ha persones que ho passen malament.
L’evangeli
adverteix que el risc del fracàs és
transcendental. De dos que estiguin en idèntica situació externa de vida i
feina, si un ha triat per dintre viure en actitud negativa davant de Déu –el pecat-
patirà l’eterna manca de felicitat,
El temps d’Advent és un
temps pedagògic per a prendre consciència que hem d’estar atents als signes del
temps i per tant que si hem de sacrificar el nostre benestar per procurar el
benestar dels altres ho hem de fer. Les grans figures d’Advent, Isaïes, Joan
Baptista, Maria i Josep, ens ho recorden: són personatges que no han viscut
entotsolats, reclosos, tancats en si mateixos, si no que s’han desvetllat, han
mirat la realitat i s’han preocupat pels altres. Advent és reconèixer que Jesús
ve a nosaltres en cada ésser humà i en cada esdeveniment, però si tenim el
sentits embotats no el podem reconèixer. El doctor Jordi Gol solia dir que
vivim en una societat anestesiada. Per tant, obrim els ulls, mirem cap endavant
i cap enfora.
Us demano pregàries per
l’operació fred. S’hi està treballant, però a hores d’ara, a la nostra ciutat,
encara no s’ha posat en marxa i la gent que continua dormint a la
intempèrie. Som la quarta ciutat de
Catalunya i no disposem ni d’un alberg perquè germans i germanes nostres que no
han tingut sort puguin passar la nit...
L’Escriptura diu que
vuit foren els salvats de les aigües: Noé, la seva esposa, els seus fills Sem,
Cam y Jafet i les tres nores. Per això les tres religions abràhamiques el
consideren pare de la humanitat. Diuen els experts que per això també les piles
baptismals antigues simbòlicament eren octogonals, perquè de la mateixa manera
que Noé i els seus foren salvat de les aigües, cada batejat és també tret de
l’aigua. Pel baptisme ens incorporem a la mort i resurrecció de Jesús,
con-morim amb ell, per con-ressuscitar amb ell.
I Advent ens ajuda a
viure a fons la nostra condició de batejats, d’homes i dones que viuen la
llibertat dels fills de Déu, i lliures per estimar, fan arca, fan grup i es
lliuren als altres generosament.
Comentarios
Publicar un comentario