Joioses paradoxes
Diumenge III d'Advent
Estimats germans i
germanes.
Celebrem aquest diumenge
del goig, assaborint ja la immediata vinguda de Jesús en les nostres vides, en
aquest Nadal que ja s’apropa. Hem
escoltat com Isaïes, profeta i poeta, ha començat amb una paradoxa: “la terra
eixuta i el desert estan de festa, d’alegria l’estepa floreix. La seva florida
s’esbadella com l’iris, s’engalana i crida de goig.” Els deserts són àrids,
durs, pedregosos o sorrencs... i a les estepes -vastes planures – només s’hi
fan herbes. Que floreixi el desert, que jo sàpiga, només passa de tant en tant
al nord de Xile en una florida espectacular... però no és freqüent. Què ens diu aquest passatge? A mi em fa pensar en les persones ancianes. Les
veiem vulnerables, arrugades, seques, passives, però sovint el seu interior és
un pou de saviesa, la saviesa d’haver viscut, el coneixement profund, la joia
serena i encomanadissa de mirar-ho tot des d’una altra perspectiva...
També em fa pensar en el
context mundial que estem vivint, aspre i dur com el desert, quasi estèril com
l’estepa... l’hem de conèixer, i l’hem de conèixer a fons, però no ens hem d’alarmar,
hem de seguir el consell d’Isaïes: digueu als cors alarmats: sigueu valents no
tingueu por! Aquesta valentia no és inconsciència ni temeritat, la proximitat
de Déu que experimentem entre d’altres en l’estimació dels amics, en les noves
iniciatives que sorgeixen, en les bones notícies que també ens porta la vida,
ens fa sentir que la justícia i la salvació són properes. Hi ha un vídeo que corre per les xarxes: una família prepara el pessebre, els petits
contemplen les figuretes, i tot d’una es veuen imatges de la vida de Jesús, d’ensenyament,
de guarició, de tendresa, que es van alternant amb altres imatges actuals de residències i hospitals, imatges de
solidaritat i de tendresa envers els petits, els ancians, els malalts, els
exclosos...
Parlant del pessebre, el
Papa Francesc ha escrit una carta apostòlica parlant-ne, que val la pena de
llegir. Evoca un dels primers pessebres
de la història, el que va disposar Sant Francesc d’Assís a Greccio. El papa
subratlla un fet poc conegut que és que allí a Greccio, quinze dies abans de
Nadal no hi havia d’altres figures que el bou i la mula prop del fenc. Les
figuretes vivents eren les pròpies persones que l’anaven a contemplar. Si aquests
dies hem fet o fem el pessebre tinguem present que el pessebre demana una
estona de contemplació, si pot ser al mateix nivell, arran de les figures,
perquè cada un de nosaltres esdevingui una figura vivent i tots –com diu el
periodista Jordi Sánchez a Catalunya Cristiana- siguem capaços de fer el nostre
pessebre interior.
Les profecies d’Isaïes d’alguna
manera, es continuen actualitzant, avui es desclouen els ulls dels cecs, s’obren
les orelles dels sords, el coix salta com un cérvol i la llengua del mut crida
de goig. Els avenços científics, d’alguna manera ja fan possibles aquests
miracles... hi ha persones que tornen a caminar fins i tot amb dues cames ortopèdiques...
però també hi ha miracles que no es veuen, hi ha persones que acompanyen a d’altres
perquè hi vegin més clar, perquè
recobrin l’alegria de viure, perquè
converteixin el seu clam en cant.
Joan era a la presó. A una
persona mancada de llibertat exterior, les hores se li deuen fer molt llargues.
I la pregunta que li fan arribar els emissaris (sou vós el qui ha de venir o n’hem
d’esperar un altre?), reflexa una impaciència justificada. Però la resposta de
Jesús és alliberadora, als emissaris no els fa discursos, els mostra evidències,
les evidències de persones alliberades. Ja en Jesús s’acompleix aquest
trastocament que predicava vuit segles abans el profeta.
En temps de Jesús hi
havia molts camins que semblaven barrats. Com avui. La nostra missió és
obrir-los, o si més no, preparar el terreny, com feia Joan, perquè d’altres hi
puguin avançar. En aquest sentit, preparar el terreny, donar testimoni, educar,
prevenir, formar en els valors i les virtuts, en definitiva, preevangelitzar,
ja és començar a evangelitzar.
Ésser cristià és creure
en aquest trastocament dels que parla avui la primera lectura, el salm i l’evangeli.
Però cal seguir els dos consells de Sant Jaume, que hem escoltat a la segona
lectura: cultivar la virtut de la paciència (la paciència del pagès) i evitar
les crítiques destructives que deterioren la bona convivència i l’arriben a
paralitzar. Serem capaços de viure-les? Demanem-ho en aquesta eucaristia.
Comentarios
Publicar un comentario