Confirmats en la llibertat
Homilia. Diumenge del
baptisme del Senyor 2020
Quan en una comunitat es
confirma una noia, un noi i sobre tot, un adult, és motiu de joia i de
reflexió. El curs passat aquí vam viure unes confirmacions: fou una celebració
intensa i emotiva. No fou foc
d’encenalls: em consta que alguns dels qui es confirmaren han continuat el seu
itinerari cristià i es mantenen en contacte entre ells i amb la nostra
comunitat. La confirmació. Diuen els
autors de la Missa de cada dia que en el baptisme del Jordà, Jesús és confirmat
per la veu del Pare: Aquest és el meu Fill, el meu estimat, en qui m’he
complagut i el seu cosí Joan n’és testimoni i instrument. Joan el convida a submergir-se en les aigües
per evocar un nou naixement. I aquest
gest d’humilitat serveix d’escenari a
una teofania és a dir a una manifestació de la Trinitat: el Fill surt de
l’aigua, l’Esperit baixa com un colom i el Pare parla per revelar l’autèntica
identitat de Jesús. Per això tan el baptisme com la confirmació es fan en el
nom del Pare i del Fill i de l’Esperit Sant. Per això són icones vivents del
Déu trinitari.
El profeta Isaïes
descriu el servent de Jahvè que és figura anticipada de Jesús. I com contrasta
amb el ciutadà del nostre temps: en un temps de cridòria, on el silenci
s’esvaeix dels espais públics, ell “no crida ni alça la veu”, en l’època de les
fotos de cara a la galeria “no es fa sentir pels carrers”; davant d’un tarannà
pragmàtic on busquem solucions immediates per tot, sense estar atents als
processos, ell “no trenca la canya que s’esberla, no apaga la flama del ble que
vacil.la”; en el temps que drets humans
són tràgicament conculcats en molts països, “porta el dret amb fermesa, sense
defallir, sense vacil·lar,
fins haver-lo implantat a la terra...”
I és que el baptisme és
font de llibertat interior. M’hi ha fet pensar una entrevista que he llegit al
setmanari Alfa y Omega a un home jove, Lorent Saleh, que té 32 anys i és
veneçolà. Casat i pare d’un nadó. Fa tres anys en Lorent fou distingit amb el
premi Sájarov però no el va poder recollir perquè romania en el seu país on
defensava els drets humans. En Lorent, en el decurs dels quatre anys que va passar
a la presó, va ser sotmès a diferents tortures i va escoltar, esgarrifat, com
torturaven a d’altres persones. Com ha explicat, mentre estava a la presó de
primer s’ho qüestionava tot, però després va
sentir Déu al seu costat i va mantenir un diàleg constant amb Ell. Diu: “per a mi fou molt més important el
procés espiritual que el polític (...): a la presó vaig aprendre el valor dels
records, l’essencial de tantes coses invisibles i que la meva lluita no era una
qüestió de bons contra dolents. Vaig aprendre que el qui et tortura no és un
robot, és un ésser tan humà com tu mateix i mereix el mateix respecte als seus
drets. Quan vaig estar completament en pau i en llibertat interior i amb
sintonia amb Déu, se’m va donar la llibertat exterior.” Aquesta història actual
del Lorent, m’ha fet pensar que, per grans que puguin ser els condicionants que
visquem, la llibertat interior, la deu d’aigua interior que neix del nostre
baptisme, és la llibertat dels fills de Déu i res ni ningú no ens la podrà
condicionar ni arrabassar.
I podríem establir
aquest contrast també amb el discurs de Pere: en una societat que etiqueta i
classifica, Déu no fa diferències a favor d’un o de l’altra. En un moment que
tanquem les portes o barrem els ports a gent d’altres nacionalitats, Déu acull
tothom qui creu en ell i fa el bé, de qualsevol nacionalitat que sigui... en un
món on la pau és posada en perill pels deliris de grandesa d’alguns poderosos,
ell anuncia la nova feliç, la pau de Jesucrist, que és Senyor d’aquest món i portador
d’una pau diversa de la que el món dóna.
A l’oració col·lecta d’avui, la breu, demanem
a Déu que mereixem de ser interiorment reformats per Ell. És que ni ho
mereixem, la reforma és per pur do. Demanem-ho amb fervor en aquesta
eucaristia. Reformats fins que Déu Pare pugui dir de cada un de nosaltres:
“aquest és el meu fill, la meva filla, el meu estimat, la meva estimada, en qui
m’he complagut”. Germans que reprenguem el nostre camí amb el coratge dels qui
lliurement han demanat de ser confirmats.
Comentarios
Publicar un comentario