Paraules introductòries exposició Cuba/Calonge
Paraules introductòries
del president de Colonico Jaume Aymar i Ragolta a l’exposició exposició
Cuba 1898. De colònia a nova república. La nostra gent també va fer les
Amèriques
Senyor Alcalde,
Regidors,
Junta del Colonico
Representants de la
Taula de Cultura
Director dels Museus de
Sant Cugat
Amics de Calonge i Sant
Antoni
Senyores i senyors:
Per tercera vegada el nostre municipi organitza
una exposició sobre la relació de Cuba amb la vila. Però certament aquesta
magna mostra –que té el seu origen a Sant Cugat del Vallès i que té un caràcter
itinerant- és la de major envergadura i ocupa els baixos de l’edifici més
emblemàtic del nostre municipi: el Castell. Precisament en un document de 1884,
Josep Vilaret i Sabater, veí de l’Havana, reconeix la bona administració dels
seus apoderats. Signa com a testimoni Emmanuel Casellas, un dels darrers
propietaris d’aquest Castell. Els més grans recordem a la seva filla Llucieta,
mare de les anomenades “Maneles”.
Diuen que el segle XIX la gran qüestió era la
social, que al segle XX, fou la qüestió cultural i que el segle XXI serà el
diàleg intercultural. A Calonge i Sant Antoni la diversitat cultural és un fet,
ara cal intensificar el diàleg i la bona convivència.
El sucre i l’esclavitud
Al llarg del segle XIX Cuba va esdevenir la principal
productora de sucre del món arran de la transformació de la majoria de cafetars
en ingenis sucrers. La raó va ser l’enorme competència del Brasil principal
productor de cafè d’Amèrica. El procés de treball del sucre comporta la
necessitat de grans quantitats de mà d’obra barata i en conseqüència
l’increment del tràfic d’esclaus: Cuba va ser una de les primeres colònies
espanyoles d’Amèrica en rebre esclaus africans. L’enorme puixança de la
indústria sucrera, posteriorment a la revolució haitiana de final del segle
XVIII originà un veritable allau d’esclaus africans a Cuba. Alhora durant tot
el segle XIX foren duts a l’illa un gran nombre de treballadors xinesos i del Iucatan,
que treballaren en la indústria sucrera en condicions infrahumanes,
pràcticament com a esclaus. Alhora es va crear fins i tot una aristocràcia del
sucre anomenada sacarocràcia.
Els indians o americanos
eren la denominació col·loquial dels emigrants espanyols a Amèrica
que tornaven rics. Eren emigrants, principalment a Cuba, però
també a d’altres
països del Carib- que després
d’una llarga estada a Amèrica,
tornaven generalment a les poblacions on hi tenien els seus orígens, com
Calonge i Sant Antoni. Molts eren d’extracció marinera o pagesa, que marxaven a
Ultramar per fer fortuna. Sense possibilitats en el poble, on el germà gran,
l’hereu, era l’encarregat de mantenir el patrimoni familiar, els fadristerns
marxaven a fer fortuna a terres on, per notícies que arribaven, es podien
guanyar diners. Alguns se’n van anar amb una carta de recomanació per algun
català establert a Amèrica, d’altres foren cridats per algun familiar ja ben
situat.
Joan Pallimonjo
Joan Pallimonjo Dausà, des de molt jove es va caracteritzar
pel seu esperit emprenedor i les seves ànsies de prosperar en els negocis, la
qual cosa el va portar a decidir-se, com molts altres joves del Baix Empordà, a
viatjar a Amèrica, continent on esperava obtenir prestigi i riqueses.
Pallimonjo va fundar
en 1825 a Lagunillas una botiga mixta o celler, nom amb el qual eren més
coneguts aquests establiments a Cuba, la qual assortia d'aliments, eines de
conreu i mercaderies dels més diversos gèneres i procedències als veïns de el
nou poblat. Així mateix, va sol·licitar i obtenir del Comte de
Lagunillas diversos solars en usdefruit, els quals li van reportar durant anys
excel·lents
dividends.
Entre 1828 i 1830 va adquirir també diversos solars, durant
les operacions de delimitació i repartiment que es van realitzar dels terrenys
adquirits per la Reial Hisenda per fundar, el 8 de març de 1828, el poblat de
San Juan de Dios de Cárdenas. En un d'ells, situat a la cantonada conformada
per la Calçada de Vives (actual Avinguda de Gespes) i el carrer de Bisbe,
Pallimonjo hi va edificar un magatzem destinat a protegir els productes portats
pels veïns comarcans per ser embarcats pel port. Aquesta edificació era, cap a
1833, una de les poques construccions (8 en total) amb les que encara comptava
el nou poble.
En el decurs del segle XIX membres de les famílies
calongines o vinculades a Calonge i Sant Antoni, els Isern, Jovell, Molla,
Moní, Pagès, Pallimonjo, Ragolta, Ribas, Sabater, Vilanova, Vilaret... i
d’altres anaren a Cuba. Alguns feren fortuna, d’altres “perderen la maleta a
l’estret.” Molts es dedicaren al comerç. El sector que aplegà més catalana fou
el comerç i per això eren freqüents denominacions com “el catalán de la esquina”.Fou emblemàtica La Catalana, un obrador i establiment comercial de fleca i pastisseria
creat el 1895 al carrer de l’Estrella de l’Havana pels germans Joan i Francesc
Molla i Presas.
El 1840 es va crear a l’Havana la Societat de Beneficència de Naturals de Catalunya, que fou la
primera societat catalana i espanyola de socors mutus al país i l’entitat
catalana més antiga d’Amèrica. Va promoure la construcció de l’ermita de
Montserrat, coneguda com “la ermita de
los catalanes.” Un dels seus presidents fou el calongí Josep Vilar Puig, casat
amb Dominga Iglesias Patxot .
De colònia a nova república
El desenvolupament experimentat per Cuba durant les primeres
dècades del segle XIX accentuà les diferències d’interessos amb la metròpoli. A
les inequívoques manifestacions d’una nacionalitat catalana emergent li
succeïren diverses tendències polítiques que proposaran solucions divergents
als problemes de l’illa: el reformisme, l’annexionisme (que proposava l’annexió
als Estats Units), el liberalisme i l’independentisme són alguns dels corrents
polítics que es manifestaran amb força en aquest període.
Del 1868 al 1878 hi hagué la primera guerra d’Independència
de Cuba, iniciada per Carlos Manuel de Céspedes, pare de la pàtria cubana. Cal
citar el Batalló de Voluntaris Catalans que va sortí de Cadis el 19 d’abril de
1869 i que s’incorporà a l’exèrcit espanyol per tal de reprimir els moviments
nacionalistes i independentistes cubans. L’ús de la barretina era el tret que
els distingia de la resta de soldats. També en el bàndol contrari trobem catalans i entre les
baixes de l’exèrcit d’alliberament de Cuba hi ha més de tres-cents catalans. En
aquesta primera guerra hi lluità el calongí Pere Ragolta Salvador, capità de la
2a Compañía Movilizada del Batallón de
Jesús del Monte. La segona guerra fou l’anomenada Guerra Chiquita perquè va durar només un any (1879-1880). La
tercera guerra d’Independència fou liderada per José Martí, heroi nacional de
Cuba. El
cementiri de l’Havana encara avui porta el nom de Cristòfol Colom.
Josep Miró i Argenter, brigadier, fou cap de l’estat major
d’Antonio Maceo i autor de Crónica de
guerra, que relata la guerra de la independència de Cuba i el seu fill José
Miró Cardona fou primer ministre ja amb Fidel Castro. Josep Conangla i
Fontanilles fou el redactor de la Constitució Provisional de la República
Catalana aprovada per l’Assemblea Constituent del Separatisme català a l’Havana
el 1928 sota la presidència de Francesc Macià.
Enrique Trujillo, escriptor i patriota cubà del segle XIX
escrivia: “Los hijos de España que al
vivir en la isla de Cuba se han esforzado más por el progreso del país y han
contribuído a las ideas liberales han sido los catalanes.” Aquesta afirmació ve confirmada per la quarteta
popular cubana “en el fondo de un barranco, canta un negro con afán: Dios mío
quien fuera blanco aunque fuera catalán” denota que molts dels nostres
avantpassats no tingueren sort.
L’empremta a Calonge
Cuba ha deixat petjada a Calonge, fins i tot al seu sky line. El campanar de l’església de
Sant Martí fou cobert i reformat el 1885 per un grup de calongins residents a
L’Havana. El mestre de cases fou en Josep Ferrer i Bataller conegut com “Es
Bonic” de Palafrugell. I la torre de Can Vilanova de Cabanyes, fou construïda
l’any següent, potser per ell mateix. Can Rusques de la carretera pogué ser
construïda gràcies a l’herència d’un indiano,
Ponç Ragolta Lloret i Can Pagès mercès a una cubana, Dominga Iglesias Font i el
seu marit Joan Pagès, figura que està estudiant la Montserrat Darnaculleta. Ací
tenim exposats dos magnífics vestits seus. Gràcies a Dominga que intercedí a la
seva parenta Dominga Juera de Sant Feliu de Guíxols vingueren a Calonge els
Germans de la Salle i les Germanes Carmelites de la Caritat Vedruna, les dues
úniques escoles religioses a la vila, que han format generacions de calongins. Dominga
Juera feu el llegat en memòria del seu marit, el calongí Josep Vilar Puig, ja esmentat. El mateix edifici que ara
ocupa l’Ajuntament és l’antic col·legi de Sant Martí
dels Germans de la Salle, com recorda una placa commemorativa.
Algunes famílies calongines conserven la correspondència
d’avantpassats que emigraren a Cuba. Ha treballat aquest tema en Jordi Bautista
Parra. Aquesta
correspondència és molt interessant per estudiar el català que parlaven els
emigrants calongins, amb influències cubanes, com va estudiar el professor
Rafael Cala.
Els darrers temps
Al número de gener-febrer de 1920 de la Nova Catalunya aparegué reproduïda per primer cop la bandera
estelada catalana, a imitació de la cubana. L’estelada simbolitza el procés
independentista. Si mai s’assolís la independència, el triangle i l’estrella hi
haurien de ser llevats, deixant només la senyera.
Com podeu veure per aquests expositors l’Havana Vella compta
amb un valuós fons construït, mostra de l'evolució històrica de la ciutat. Uns
500 dels més de 3 000 immobles es consideren d’alt valor patrimonial. Es
calcula que aproximadament dues terceres parts de el fons total van ser
edificats en les primeres dècades de segle XX, majoritàriament de dues i tres
plantes d'alts puntals, amb façanes que es destaquen pels seus balcons,
cornises i variats elements decoratius. La majoria d'ells es correspon amb
immobles de tipologia domèstica, si bé hi ha també un valuós conjunt de béns de
tipus religiós i militar. L’estat constructiu de el fons existent està lluny de
ser satisfactori, donada per múltiples causes, entre les quals destaca la seva
antiguitat, l'ús intensiu a què ha estat sotmès i la manca de conservació i
manteniment sistemàtic han fet que molts d’aquests edificis esperin restauració.
La música cubana tan rica, variada i sincrètica, també és
molt popular entre nosaltres, especialment les havaneres. I aquí evoquem el nom
de Ricard Viladesau i Caner (Calonge, 1918 – Barcelona, 2005) músic i compositor, especialment de sardanes
i havaneres, fou un dels millors instrumentistes de tenora de Catalunya.
El 2007 hi havia 29 cubans residents a Calonge i Sant
Antoni. En el nostre ADN tots som una mica cubans.
[I ara un capítol d’agraïments:
A Neus Vall Clara i Francesca Ríos de Colonico
Als Ajuntaments de Sant Cugat del Vallès, de Calonge i Sant
Antoni, en particular a l’arxivera Montse Pérez.
A la Fundació Catalunya-Amèrica Sant Jeroni de la Murtra i
en especial a Francesc Cruellas i a Ernesto Álvarez Blanco, estudiós de la
presència catalana a Cuba.
A Pere Vidal i l’associació d’antigues alumnes de les
Carmelites
A l’Àngels Aymar, l’Albert Vilar, la Montserrat
Darnaculleta, en Jordi Bautista i tots els qui prepareu activitats properes en
el marc de l’exposició.
A totes i a tots, moltes gràcies de cor.*
Comentarios
Publicar un comentario