El clam de la terra
Estimats germans i
germanes,
Aquests dies la nostra
terra ha estat assotada pel temporal Glòria que ha arrencat arbres, ha interceptat
camins, se’ns ha emportat platges i fins un 30% del Delta de l’Ebre i ens ha
fet viure amb l’ai al cor...Intentem llegir aquests esdeveniments en clau de
fe.
El papa Francesc, a la Laudato si, es refereix al clam de la
terra i diu: “aquesta germana clama pel dany que li provoquem a causa de l'ús
irresponsable i de l'abús dels béns que Déu ha posat en ella. Hem crescut
pensant que érem els seus propietaris i dominadors, autoritzats a espoliar-la.
La violència que hi ha en el cor humà, ferit pel pecat, també es manifesta en
els símptomes de malaltia que advertim a terra, a l'aigua, en l'aire i en els
éssers vivents. Per això, entre els pobres més abandonats i maltractats, hi ha
la nostra oprimida i devastada terra, que «gemega i sofreix dolors de part» (Rm
8,22). Oblidem que nosaltres mateixos som terra (cf. Gn 2,7). El nostre propi
cos està constituït pels elements de la planeta, el seu aire és el que ens dóna
l'alè i la seva aigua ens vivifica i restaura.”
Escoltem doncs el clam de
la terra i donem-li resposta canviant d’hàbits, però sobre tot canviant de cor,
perquè els hàbits no canviaran si no hi ha una transformació interior.
Precisament el llibre d’Isaïes
que hem proclamat, parla de la terra, la terra de Zabuló i de Neftalí –les tribus
que encapçalaren dos fills de Jacob-, que el Senyor havia educat perquè
visquessin la humiliat però que després havia omplert de glòria. I el poble que
vivia en les tenebres va rebre una gran llum. La terra, l’espai vital, és un
dels eixos fonamentals de la Bíblia, aquest llibre de llibres que avui en
aquest Diumenge de la Paraula ocupa un lloc ben destacat en la nostra Assemblea.
A l’evangeli que recull el mateix text d’Isaïes
Jesús explica la cridar de Jesús els seus apòstols. A què els cridava? Doncs,
entre d’altres, a que llegissin el llibre obert de la natura. Jesús en el
diàleg amb els seus deixebles els invitava a reconèixer la relació paterna que
déu té amb totes les criatures i els recordava com cada una d’elles és
important als seus ulls: “no es venen cinc ocellets per dues monedes? Doncs bé
Déu no n’oblida cap (Lc 12,6). O mireu els ocells del cel, no sembren ni recullen
i no tenen graners, però el Pare celestial els alimenta (Mt 6,26).
Jesús vivia en harmonia
plena amb la creació i els altres se sorprenien: ¿qui és aquest que fins i tot
el vent i el mar l’obeeixen? (Mt 8,27). Jesús,
explica el papa Francesc, no apareixia com un asceta separat del món ni com un
enemic de les coses agradables de la vida. Estava lluny de filosofies que
menystenien el cos, la matèria i les coses d’aquest món. Malgrat tot, aquests dualismes malsans van
arribar a tenir una influència important en alguns pensadors en el decurs de la
història i van desfigurar l’Evangeli.
Jesús treballava amb les
seves mans. “Amb les mans ha treballat com fas tu i com faig jo” diu un cant
ben popular. Crida l’atenció que la major part de la seva vida estigués consagrada
a aquesta tasca, amb una existència senzilla que no despertava cap admiració,
perquè la gent es preguntava: “aquest no és el fuster, el fill de Maria? (Mc
6,3)”. Són dades aproximades o
simbòliques però el cer és que el Senyor va viure 30 anys de vida discreta i
només 3 de vida pública. Així va santificar el treball i li va atorgar un valor
peculiar per la nostra maduració. Sant Joan Pau II ensenyava que, « suportant
la fatiga del treball en unió amb crist crucificat, la persona humana col·labora
amb el Fill de Déu en la Redempció de la humanitat.
Comentarios
Publicar un comentario