De bons i dolents
Diumenge 16/A de durant l’any
De petits teníem molt clar
que hi havia persones bones i persones dolentes. Els còmics i les pel·lícules del cinema reforçaven
aquesta creença: hi havia els bons i els dolents. En alguns casos -potser per
influència de la tragèdia grega- hi havia persones que de primer ens pensaven
que eren bones, però que tot d’una es manifestaven com a dolentes i viceversa,
però generalment aquest sistema (avui veiem que força dualista) ens servia per
viure.
Vam anar creixent i va
arribar l’adolescència. Vam deduir que l’adolescència és un temps d’incertitud
i la incertitud porta recel i vam concloure que hi havia més persones dolentes
que bones.
D’adults alguns
espontàniament fan l’aposta que tothom és bo. Són els que en diuen
pejorativament bonistes és a dir els qui tenen una actitud idealista i
ingènua en la resolució de conflictes socials i polítics amb benevolència i una
tolerància que resulten poc efectives i contraproduents. En l’extrem oposat hi
ha els malistes, que són, segons el periodista Jordi Évole aquelles persones
tòxiques que tot ho contaminen, els discursos, les tertúlies, els debats...
perquè tothom és sospitós. Però molts ja intueixen que el bé i el mal, mai no
es troben en estat pur, ni en la vida, ni en cada un de nosaltres, ni en cap
realitat humana. Les sèries televisives que molts veuen reforcen aquesta
creença: tothom és alhora bo i dolent. O tothom té una cara lluminosa i una
cara fosca. I els televidents arriben a la convicció: això és real com la vida mateixa!
I comença el que Sara Lawrence-Lightfoot
anomena el tercer capítol, la maduresa, la primera ancianitat, el temps de la
jubilació. Com que infants naixem i infants tornem, pot ser que caiguem
novament i de manera progressiva en aquest dualisme: bons i dolents I que les
persones que ens tractin bé (a la nostra manera) siguin bones i, en canvi, les
que ens tracten (a la nostra manera d’entendre) malament siguin dolentes. I mai
som del tot justos. Però aquí ve a il·luminar-nos
la paraula de Déu: Hipòcrita, com és que veus la palla en l’ull del teu germà, i no veus la
biga que hi ha en el teu?. Bé i mal s’entremesclen sempre fins al punt que fora
il·lusori de
pretendre destriar-los i presumptuosos de classificar les persones en bones i
dolentes. Cal deixar a cadascú créixer en el seu ritme d’anar afrontant les seves
proves i així es manifestarà el que és en realitat. La paràbola del jull
destinada a la multitud i la seva explicació, destinada als deixebles -es a dir
a nosaltres- ens ho aclareix: Diuen els entesos que aquesta paràbola és una
lliçó de paciència activa dirigida als qui s’estranyen de la lentitud de la
justícia divina i de la seva moderació respecte als dolents. Com és que Déu
permet que hi hagi tantes persones tòxiques que ocupen llocs de poder? I sovint,
quan més poderoses més tòxiques... poden arribar a provocar guerres i a posar
en risc la seguretat mundial! Però no perdem ni un minut del nostre temps
judicant els altres, aprofitem el temps present per afavorir que tothom pugui
donar fruit.
I, en aquest sentit només
un breu comentari sobre una les dues petites paràboles d’avui, la del gra de
mostassa. A l’evangeli Jesús parla dues vegades de la mostassa, amb realisme
esperançador i encisador. Una per dir que només que tinguéssim una fe com un
gra de mostassa, que és una llavor petitíssima gairebé microscòpica, mouríem
muntanyes (Mt 17, 20) i un altre, la que hem escoltat, per comparar el Regne
amb un humil arbust, el de la mostassa, que només assoleix uns quatre metres
d’alçada però que els ocells s’hi ajoquen. Deia Benet XVI que els catòlics som
una minoria creativa, el que passa és que alguns es fixen més en la paraula “minoria”
i altres en “creativa”. No és qüestió de quants si no de com. Com deia el
cardenal Carlo Maria Martini: “m’estimo més cors plens de Déu, que temples
plens.”
El nostre vicari, el P. Thomas
Palliparambill, carmelita descalç procedent de l’Índia, m’explicava en una
visita a la nostra parròquia que al seu país immens, cada vegada que hom fa
anys, ho celebra plantant un arbre. Quin costum tan expressiu i tan savi! Cada
arbre és un ésser viu, que ens ensenya contínuament, com deia Antoni Gaudí:
“aquest arbre és el meu mestre”. Estimats germans i germanes, en aquest temps d’estiu
estiguem al cas de les lliçons que cada dia ens brinda la natura i evitarem de
fer judicis temeraris.
Comentarios
Publicar un comentario