Poc de molts, molt de pocs
Estimats germans i germanes,
A l’evangeli d’avui, Jesús
s’adreça de primer a la multitud i després als deixebles. Diuen que el secret
de l’èxit del Senyor és que demanava poc de molts i molt de pocs. És a dir, que
a les multituds no els exigia gaire, però als deixebles molt. A les multituds els parla amb una imatge per a
ells quotidiana: la de la sembra. En un context agrícola, tothom ho podia
entendre: el sembrador és sobreabundant, tira la llavor i no mira on. I Jesús explica sis resultats diferents de la sembra,
tres negatives, és a dir quan la llavor no cauen en terra bona: al marge del camí, menjada pels ocells, per
tant, perduda; entre el pedregar, seca; entre espines, ofegada. I tres positives: dona el cent per cent de
fruit, el seixanta i el trenta. Potser la conclusió seria: hi ha un 50% d’actuacions
que poden sortir bé i un 50% que no. És una cura d’humilitat apta per tothom
pot entendre: la meitat de vegades fracassem (cal preparar-nos amb realisme pel
fracàs) i el 50% les coses ens poden sortir bé. És una cura d’humilitat.
Seguidament el Senyor fa l’homilia
és a dir el comentari de fe als deixebles, no a la multitud. Els convida a ser
contemplatius de realitats i a anar a les causes. No és que els deixebles
creguessin gaire més que les multituds, però sí que estaven cridats creure,
estaven cridats a una missió molt alta, estaven cridats a veure i a entendre : intentem
ara de traslladar aquesta homilia del Senyor al nostre temps.
De vegades truquen a les
nostres portes persones que han quedat ben bé al marge del camí de la vida.
Aquesta mateixa setmana ens ha vingut a veure una parella: ella amb trastorn i
addicions. Ell amb diverses causes judicials pendents. Dormint en una tenda de
campanya a la platja, amb les dutxes
tancades per estalviar aigua i amb el FOLRE sobrecarregat.
Uns amics em parlen del
seu fill, en risc d’exclusió per les addicions i sense trobar encara un camí
clar de desintoxicació i reinserció.
Ens falta fe? Com és que
la nostra fe o la nostra vocació s’afebleixen? Com és que hi ha persones que
abans creien i ara diuen que no creuen? Per què molts s’allunyen de l’Església?
Per què hi ha una davallada de vocacions? Una explicació plausible és que les
persones que han desertat o senzillament les que no s’han volgut comprometre, ens
diuen que han topat amb el mal –digueu-li abusos de poder, de consciència,
físics... o amb comportaments que els escandalitzen, amb manques de testimoni que els fan trontollar o
que els han robat la innocència. I tenen la seva raó. Podem pensar que no la
tenen tota, però tenen la seva raó. Cal que els de tota la vida, evitem
convertir-nos en un tap.
Un altre escenari molt
sovintejat és el del pedregar. Fis i tot forma part d’una expressió: diem que “el
carro se’n va anar pel pedregar.” Hi ha d’entrada una recepció positiva davant
d’un projecte, d’un compromís ens hi posem amb entusiasme, però, de sobte tot s’estronca.
O fem el que es diu habitualment una arrencada de cavall i una aturada de
burro. Per què? Per diverses raons: per la manca de profunditat, per l’absència
d’arrels, perquè fem una lectura epidèrmica de les coses i no anem a fons,
perquè som massa de curt termini i massa poc de mig o llarg termini. Hi ha
molta mirada de pardal i poca mirada d’àliga.
Hi ha també el capítol de
les preocupacions vanes. Les preocupacions del dia a dia que fan que allò que
semblava un projecte de llarg recorregut es
quedi en no res. Diuen que hi ha el 90% de coses que ens
preocupen que mai no passen, però el nostre cos i la nostra ment les viuen com
si fossin reals. Vivim constantment preocupats per coses que no tenen perquè
esdevenir-se. I si no aprovo? I si em despatxen? I si la persona que m’estima m’abandona?
I si emmalalteixo? O coses que ni van passar però que el nostre cervell les va
interpretar així. Aquestes preocupacions poden arribar a ofegar la pregunta i
la resposta pel sentit. No el sentim a Ell viu i present remant al nostre
costat?, com diu la cançó.
Finalment hi ha la
fecunditat. Cent, seixanta trenta, el Senyor no fa diferències. No és tant
qüestió de quantitat, si no de qualitat. No ens hem de deixar enlluernar per la
perfecció. En castellà diuen: “lo mejor es
enemigo de lo bueno”. Un amic sacerdot que ha celebrat els seus cinquanta
anys d’ordenació ens deia a l’homilia: “estimo la imperfecció.”
Germans, el més important
no és fer grans passes si no petites passes cap a una bona direcció. Quan
preguem en solitud i silenci, quan venim a pregar comunitàriament a l’església,
quan enmig de les realitats quotidianes sentim el deure d’intervenir, quan
participem de l’eucaristia estem cridats a contemplar els fets que teixeixen la nostra vida diària
amb una mirada de fe, àmplia i profunda.
Comentarios
Publicar un comentario