El tresor de l'amistat
Diumenge XVII de durant l'any
Estimats germans i germanes,
A tots ens agrada llegir o escoltar històries de tresors amagats. No sols perquè un tresor és una acumulació de
riquesa que et pot canviar la vida, sinó, sobretot, pel que suposa d’aventura,
d’enigma, de relat que ens connecta amb èpoques molt distants... Això ve de
lluny. En temps de guerres i invasions era freqüent d’amagar tresors que
després restaven oblidats fins que algú els descobria. És el que va passar, per
exemple, a Qumram: l’any 1947 un arqueòleg britànic, Sir Leonard Woolley, guiat
per uns pastors beduïns, va descobrir fortuïtament les versions dels llibres de
la Bíblia en hebreu i en arameu més antigues que es coneixen. Fou la troballa
arqueològica més important del segle XX.
Però trobar un tresor
també planteja un problema, què en fem? Imaginem que ens trobem un diamant molt
gros... El venem? El tornem a amagar perquè no ens el puguin robar...? Com
evitem que els altres ens tinguin enveja? Una solució és que el diamant es pot
tallar en diamants més petits. I un diamant petit et pot servir per fer unes
arracades un anell o per adornar una agulla de corbata.
Jesús compara el Regne de
Déu amb un tresor. Però així a l’engròs pensem -avui que ens hem tornat tant
pragmàtics- el Regne de què em serveix
per viure? Hi ha diverses respostes. N’escullo una. El llibre de l’Eclesiàstic(6-14)
diu que qui troba un amic, troba un tresor. A vosaltres us he dit “amics”, diu
Jesús als apòstols al Sant Sopar, perquè els ha fet la confidència més personal
i íntima: la filiació divina que els obre un horitzó de plenitud i de felicitat
insospitada. Aquí tenim una pista molt important. L’amistat sí que ens ajuda a
viure. És font d’estímuls. Ara l’amistat té també les seves condicions: per
viure la veritable amistat cal evitar forçar, enganyar, comprometre, il·lusionar vanament, ser egoista, prostituir,
ironitzar, esclavitzar... els amics autèntics s’estimen i es deixen estimar. La
veritable amistat treu el millor de nosaltres i reforça les nostres afinitats i
virtuts, afegint alegria a la vida. Però no sempre el que anomenem amistat és
veritable amistat. Segons Aristòtil hi
ha tres tipus d'amistats. Els dos primers tipus són accidentals i un tercer és
més intencional.
El primer tipus és
l’amistat d’utilitat. Les persones s’hi involucren (s’enrollen) no per
afecte sinó perquè reben algun benefici. Aquesta amistat no és permanent, es
desfà quan els beneficis s’esgoten. Son els típics coleguis o amics de
classe, o coneguts dels quals creiem que en podem treure suc. És allò que diem:
“por interés te quiero Andrés”.
El segon tipus d’amistat
és la basada en el plaer, i, segons Aristòtil, és la més comuna entre els
joves. Són els amics que juguen a futbol, o que van de festes, que beuen plegats...
sol acabar quan el gust canvia o la persona madura. O com diuen a Xile són els
nois i noies que pololean, (papallonegen) una expressió molt gràfica del
festeig, prèvia a tot compromís.
El tercer tipus d’amistat
és el que Aristòtil va anomenar l’amistat d’allò que és bo. En aquesta amistat
es comparteix una apreciació d’allò que és bo i virtuós de la vida i no es té
una raó de treure profit. Aquestes relacions solen durar tota la vida sempre i
quan la persona tingui un cert nivell de bondat, d’empatia, de capacitat de
donar temps a una altra persona. Aquestes amistats són veritablement íntimes i pregones,
però no tenen un “per què” realment, com tot allò bo i valuós, existeixen per
elles mateixes, sense un fi ulterior.
Ja comprenem doncs que d’amics
veritables a la vida en tenim pocs, entre d’altres coses perquè l’amistat cal
cultivar-la. I per cultivar-la cal temps i per trobar temps cal renunciar a d’altres
coses. Per això en un altre lloc de l’evangeli, el diàleg amb l’home ric, Jesús
diu que per adquirir un tresor en el cel i el cel comença a la terra, hi ha una
condició prèvia vendre allò que tenim, donar-ho als pobres... És a dir,
renunciar a comoditats... el monjo Evagri Pòntic, dels primers segles del
cristianisme, escrivia: “un germà només
posseïa un evangeli, el va vendre i va donar el diner als famolencs pronunciant
aquestes paraules memorables: “he venut el llibre que em diu: Ven tot allò que
posseeixes i dona el diner als pobres.”
En aquesta darrera part
del Sermó de les Paràboles, Jesús ja no parla a les multituds si no als
deixebles, és a dir a cada un de nosaltres. Segons Sant Mateu, els deixebles,
malgrat que eren tossuts, acaben creient. El Senyor que ens coneix i és més íntim
a nosaltres que nosaltres mateixos, segueix trucant a les portes del nostre cor...
perquè sap que acabarem dient-li que sí. Un sí total, irreversible i sense
condicions.
Comentarios
Publicar un comentario